Un te arī nonākam pie aktuālās drāmas Dzelzs tvēriens/The Iron Claw (2023) ★★★★, kuras epicentrā ir reslings – savā ziņā tas ir bokss otrajā pakāpē, tomēr ar citu aktierspēles vērienu. Šona Durkina (lieliskā drāma Ligzda/The Nest (2020)) filma par reslinga vēsturē nozīmīgās Ērihu ģimenes traģēdijām pagājušā gadsimta 80. un 90. gados ir balvu sezonā nepamanīta, neapbružāta žanra pērle.
Dzelzs tvēriens ieved skatītāju muskuļu krampju, pašiedeguma krēmu, baletam līdzīga "spēka horeogrāfijas", maleta griezuma kulminācijas laikmetā. Reslinga arēnā vīrieši izspēlē savas mūža lomas – mačismu un "rīcības valodu". 80. gadu sākums ir laiks, kad tik tikko reslings kļuvis par televīzijas fenomenu ASV, priekšplānā izvirzoties Ērihu ģimenei. Tās patriarhs ir Frics (Holts Makalanijs), savas ambīcijas līdz galam nerealizējis cīkstonis, kurš dēlus audzina kļūt par industrijas izcilniekiem. Režisors Durkins gaumīgi scenārijā apspēlē "zēni neraud" kopā ar drastisku treniņu režīmu, tā attīstot patiesos notikumos balstītu raksturu drāmu – tas viss, lai pamazām "pārbaudītu" katru no četriem atšķirīgajiem brāļiem.
Filmas "acis" un emocionālais centrs ir brālis Kevins – viņu ar nedaudz pārauguša zēna naivumu un jūtīgumu atveido Zaks Efrons. Tā ir aktiera labākā loma – es pat teiktu, ka viens no pērnā gada lielākajiem pārsteigumiem. Kevins, kā piesaka tēvs Frics, nav "labākais dēlu rangā", bet "reitingi jau taču var mainīties". Un, neskatoties uz tēva kritiku, viņu pavada azarts, esot kopā ar brāļiem ringā. Cīnīties, uzstāties, savaldzināt skatītājus un karsējus – reslings Kevinam ir šovs kopā ar ģimeni. Tā rezultātā viņš iepazīstas ar savu fani Pemu (Lilija Džeimsa), kura vaicā: kā to var dēvēt par cīņas sportu, ja viss taču "iepriekš ir iestudēts"?
Ilgi domāju, vai un kā pieteikt Ērihu ģimenes "lāstu", līdz nolēmu šoreiz atstāt katra paša ziņā, kā un kad uzzināt par filmā smalki lobīto, nepiekāpīgo likteni. Piecu brāļu (patiesībā viņi bija seši – režisors un scenārists Durkins, "praktisku nolūku vadīts", samazinājis brāļu skaitu) kopāesība, satiekoties uz ekrāna savas paaudzes spilgtākajiem aktieriem (bez Efrona arī Džeremijs Alens Vaits no seriāla Lācis/The Bear, Hariss Dikinsons no Skumju trīsstūra/Triangle of Sadness (2022) u. c.), liek domāt arī par filmu Roko un viņa brāļi/Rocco and His Brothers (1960) ar Alēnu Delonu. Te gan ir būtiska atšķirība – Ērihu dzīves jēga ir lomas atveide un "sejas noturēšana". Par to arī ir Durkina filmas pārdomas – kas notiek, kad atveidotais tēls kļūst toksisks, pat destruktīvs?
Savulaik Skorsēzi, radot savu izcilo Satrakoto vērsi/Ragging Bull (1980), iedvesmojusi Edisona Boksējošo kaķu (1894) īsfilma ar diviem kaķiem biezajos ādas cimdos. Vēl boksa kinotelpā ir sāga par Rokiju, kurš drasē augšup pa triumfa kāpnēm, dažādas versijas par Muhamedu Ali un citām zelta dūrēm. Dzelzs tvēriens ierakstās kanonā – tā ir atmosfēriski precīza, pulsējoša un dzīva traģēdija, kas pati sevi neekspluatē. Tajā vienlaikus ir viss banālais, bet arī labais un sentimentālais, kas filmu padara par labu kino.
Kur skatīties: Latvijas kinoteātros
Sporta filmu izlase kinoteātros
PATRĪCIJA (2024) ★★★★
Režisori Dāvids Ernštreits un Inese Kļava ir "atraduši" filmu savā varonē distanču slēpotājā Patrīcijā Eidukā. Atkāpjoties no portretfilmu nodevām un sportistiem kā "gribas mašīnām", komanda tiešām ir ieskatījusies tajā, kas ir nofilmēts. Te ir tas īstais nervs – sporta filmas nav par sportu, bet cilvēku tā augstākajā koncentrācijas punktā.
Kur skatīties: Tet+, LMT viedtelevīzija
ĀTRUMA SKARTIE (2024) ★★★
Dokumentālā filma (sērija) par autosportistu Mārtiņu Sesku (rež. Sandijs Semjonovs) Kurzemes zemesceļu benzīngalvu kopienu mulsina ar savu uzstādījumu. Zinot, ka filma tapusi kā daļa no televīzijas seriāla, to ir grūti skatīt kā autonomu vienību jeb filmu. Konkrētā sērija radīs interesi tiem, kas jau ir "ātruma skartie".
Kur skatīties: Tet+, LMT viedtelevīzija
SĀNCENŠI/CHALLENGERS (2024) ★★★★
Itāļu režisors Luka Gvadanjīno (Saules apžilbinātie/A Bigger Splash (2015) u. c.) radījis sporta drāmas klišeju dzīres to labākajā nozīmē. Hiperseksuāla, jutekliska, apzināti ironiska un pat vietumis kaitinoša filma, tomēr tās aktieri Zendaja, Džošs O’Kolins un Maiks Faists dabūšanās komēdiju un "ekrāna tenisu" prot izspēlēt godam.
Kur skatīties: Latvijas kinoteātros no 30.04.2024.