Rallijs un autosports kopumā ir komplicēts sporta veids. Daudzos formālajos aspektos tas tiek organizēts līdzīgi kā vairākums pārējo sporta veidu, tomēr atsevišķas interesantas juridiskas nianses ir arī šajā sporta veidā jeb, pareizāk pat būtu teikt, tehnisko sporta veidu grupā, īpašu uzmanību pievēršot drošībai. Gan braucēju, gan skatītāju. Nedaudz attālinoties no tēmas tieši par WRC posmu Latvijā, var arī vērst uzmanību uz to, kā autosports ļoti uzskatāmi parāda robežas (vai to nosacītību) starp sporta veidiem, kur daudz nosaka vēsture, agrāk izveidojušās un nostiprinājušās tradīcijas, pasaules vadošajai autosporta organizācijai savu juridisko rāmi būvējot 120 pastāvēšanas gadus. Kā uz šī fona izskatās Latvijas likumi?
DROŠĪBAS PRASĪBAS
Sporta likuma 15. pants vispārīgi nosaka, ka sporta pasākuma organizators pasākuma norises vietā un laikā nodrošina sabiedrisko kārtību, medicīniskās palīdzības pieejamību, higiēnas, ugunsdrošības, drošības tehnikas un citu drošības noteikumu un normatīvo aktu ievērošanu. It kā pašsaprotami, bet uz Sporta likuma pamata sportistu, skatītāju un citu sporta pasākuma norisē iesaistīto personu pienākums ir arī ievērot organizatora norādījumus, vispārīgos sabiedriskās kārtības un drošības noteikumus. Lai gan šī prasība ir spēkā pilnīgi visos sporta veidos, rallijā drošības pasākumu ievērošana šķiet īpaši nozīmīga. FIA aktuālajās drošības vadlīnijās (Rally safety guidelines) 2024. gadā izdotā versija ir jau sestā redakcija šim 126 lapaspušu garajam dokumentam. Papildus tam ir trases drošības delegāta buklets (publiski pieejams internetā jebkuram interesentam), kurš ieskicē un vēlreiz atgādina galvenās prasības. Tāpat FIA parūpējusies par 56 lapaspušu garu privāto testu bukletu (Rally private test safety), kurā detalizēti dotas instrukcijas par sagatavošanos testiem, darbībām testu laikā un pēc tiem, kā arī vadlīnijas par rīcību incidentu gadījumos. Piemēram, ļoti detalizēti aprakstītas un arī vizuāli attēlotas tipiskās zonas, kurās ir atļauts atrasties skatītājiem un kur tas nav atļauts. FIA uzsver, ka arī testos nepieciešams padomāt par iespējamo skatītāju drošību, detalizēti aprakstot trases maršalu uzvedību gan noteiktos mirkļos, gan kopumā – nekas netiek atstāts "veselā saprāta" vai "uzkrātās pieredzes" varā, tā vietā precīzi aprakstot katru būtisko un svarīgo rallija aspektu.
Visu rakstu lasiet žurnāla Sporta Avīze jūlija numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!