Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Divstāvu izkliedētāji - F1 strīdu iemesls

Seno spožumu zaudējušās, bet joprojām miljoniem interesentu piesaistošās 1.formulas autosacīkstes šīs sezonas pašā sākumā satricinājis skandāls, kas atkal licis runāt par tehnoloģiju milzīgo ietekmi uz spēku samēriem autosacīkstēs. Stāsts ir par trīs komandu izmantoto gaisa izkliedētāju, kas padara sacīkšu mašīnas ātrākas un manevrētspējīgākas, taču citu dalībnieku skatījumā nav atļautas.

Nupat lietas juridiskā puse ir atrisināta un divstāvu izkliedētāji atzīti par noteikumiem atbilstošiem — tas nozīmē, ka to lietojošās komandas būs pussoli ātrākas par konkurentiem, līdz tiem izdosies radīt līdzīgu aerodinamiku uzlabojošo sistēmu._F–1 _komandu _Brawn, Toyota _un _Williams _lietotie aizmugurējie gaisa izkliedētāji izrādījušies pietiekami iespaidīgs arguments, lai citādi vienlīdzīgo automašīnu konkurencē iegūtu pietiekamu pārsvaru. Vislielākā ieguvēja ir Brawn, kuras sacīkšu bolīdi gada pirmajās divās sacensībās abas reizes izcīnīja pirmo starta vietu un arī uzvarēja. Pēc trīs posmiem abi _Brawn _piloti ir pirmajās divās vietās un tādējādi komanda ir pārliecinoša līdere. Kā šī no tehnoloģijas viedokļa nesarežģītā sistēma padara spēkratu ātrāku?

Atgūst piespiedējspēku

Labāka gaisa kliedētāja meklējumi sākās jau pērn, kad nākamās sezonas noteikumi, lai samazinātu piespiedējspēku, kas rodas gaisa pretestības un gravitācijas iedarbībā, un veicinātu apdzīšanu, paredzēja mazāku aizmugures izkliedētāju uzstādīšanu, turklāt tālāk aizmugurē. Tādā veidā automašīnas zaudētu pusi no piespiedējspēka. Komandu inženieri sāka ģenerēt idejas, kā atgūt zaudēto.

Ja burtiski tulko noteikumus, starp auto aizmugurējām riepām ir vieta metru platam, vienādi augstam kanālam. McLaren, Ferrari, Renault un Sauber ļoti precīzi izpildīja jauno noteikumu prasības, kas neļauj izkliedētājam būt platākam par 1000 mm, garākam par 350 mm un augstākam par 175 mm. Vairākums komandu interpretēja noteikumus tā, ka virs kanāla izvietotajai avārijas struktūrai jābūt slēgtai, ziņo aģentūra AP.

Taču Brawn, Williams un Toyota pamanīja "caurumu" noteikumos. Tajos nav aizliegts izmantot gaisa vadīšanai tās korpusa daļas, kas nav tieši paredzētas izkliedētāja uzstādīšanai. Tieši šis punkts piesaistīja trīs minēto komandu inženieru uzmanību. Viņi ne tikai sadalīja izkliedētāju trīs atsevišķos kanālos, bet arī gaisa vadīšanu "uzticēja" vēl vienai atverei starp korpusa apakšdaļu un izkliedētāju.

Vēl viens kanāls

Tā dēvētā avārijas struktūra ir tukšs kanāls, kam avārijas gadījumā jāabsorbē tās radītā enerģija. Brawn, Williams un Toyota inženieri nolēma, ka šo koridoru vajadzētu likt lietā, un izurba caurumus struktūras pakāpienveida grīdā. Automašīnas centrālā daļa atrodas par 50 milimetriem zemāk nekā bolīda grīda tās abās pusēs, tādēļ tajā ir pietiekami liela vieta, lai ierautu un novadītu papildu gaisa daudzumu.

Piemēram, Toyota inženieri ar gudru ziņu izveidoja savu TF109s aizmugurējo avārijas struktūru tā, ka tā pagarina un paplašina izkliedētāja vidējo daļu. Abas malējās atbilst noteikumiem, bet vidējā ar sīku manipulāciju palīdzību kļuvusi mazliet platāka, vēsta aģentūra Reuters. Lieta tāda, ka galvenais kanāls saplūst ar avārijas struktūru. Tas ļauj gaisam plūst pa vēl vienu koridoru, tādējādi cauri kanālam izplūst vairāk gaisa.

Pussekunde aplī

Williams liekais gaisa kanāls ir horizontāls, abām pārējām komandām — vertikāls. Brawn un Williams ir divstāvu izkliedētājs, bet Toyota — pat trīs stāvu versija. Jo lielāks gaisa daudzums vienlaikus brāžas cauri izkliedētājiem, jo lielāku piespiedējspēku tas rada. Šajā gadījumā piespiedējspēks pieaug aptuveni par 5%. No tā izriet, ka ar plašākiem izkliedētājiem aprīkoti bolīdi ir labāk vadāmi. Šo pieņēmumu apstiprina sacīkšu rezultāti, jo Brawn pirmajās divās sacīkstēs bija ievērojami ātrāks par konkurentiem. Pirmās formulas analītiķi aplēsuši, ka šīs komandas bolīdi katru apli spēj veikt vidēji par pussekundi ātrāk nekā konkurenti, ziņo raidsabiedrība BBC. Karalisko autosacīkšu mērogiem tas ir milzīgs pārsvars.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko