Nupat lietas juridiskā puse ir atrisināta un divstāvu izkliedētāji atzīti par noteikumiem atbilstošiem — tas nozīmē, ka to lietojošās komandas būs pussoli ātrākas par konkurentiem, līdz tiem izdosies radīt līdzīgu aerodinamiku uzlabojošo sistēmu._F–1 _komandu _Brawn, Toyota _un _Williams _lietotie aizmugurējie gaisa izkliedētāji izrādījušies pietiekami iespaidīgs arguments, lai citādi vienlīdzīgo automašīnu konkurencē iegūtu pietiekamu pārsvaru. Vislielākā ieguvēja ir Brawn, kuras sacīkšu bolīdi gada pirmajās divās sacensībās abas reizes izcīnīja pirmo starta vietu un arī uzvarēja. Pēc trīs posmiem abi _Brawn _piloti ir pirmajās divās vietās un tādējādi komanda ir pārliecinoša līdere. Kā šī no tehnoloģijas viedokļa nesarežģītā sistēma padara spēkratu ātrāku?
Atgūst piespiedējspēku
Labāka gaisa kliedētāja meklējumi sākās jau pērn, kad nākamās sezonas
noteikumi, lai samazinātu piespiedējspēku, kas rodas gaisa pretestības
un gravitācijas iedarbībā, un veicinātu apdzīšanu, paredzēja mazāku
aizmugures izkliedētāju uzstādīšanu, turklāt tālāk aizmugurē. Tādā
veidā automašīnas zaudētu pusi no piespiedējspēka. Komandu inženieri
sāka ģenerēt idejas, kā atgūt zaudēto.
Ja burtiski tulko noteikumus, starp auto aizmugurējām riepām ir vieta
metru platam, vienādi augstam kanālam. McLaren, Ferrari, Renault un
Sauber ļoti precīzi izpildīja jauno noteikumu prasības, kas neļauj
izkliedētājam būt platākam par 1000 mm, garākam par 350 mm un augstākam
par 175 mm. Vairākums komandu interpretēja noteikumus tā, ka virs
kanāla izvietotajai avārijas struktūrai jābūt slēgtai, ziņo aģentūra AP.
Taču Brawn, Williams un Toyota pamanīja "caurumu" noteikumos. Tajos nav
aizliegts izmantot gaisa vadīšanai tās korpusa daļas, kas nav tieši
paredzētas izkliedētāja uzstādīšanai. Tieši šis punkts piesaistīja trīs
minēto komandu inženieru uzmanību. Viņi ne tikai sadalīja izkliedētāju
trīs atsevišķos kanālos, bet arī gaisa vadīšanu "uzticēja" vēl vienai
atverei starp korpusa apakšdaļu un izkliedētāju.
Vēl viens kanāls
Tā dēvētā avārijas struktūra ir tukšs kanāls, kam avārijas gadījumā
jāabsorbē tās radītā enerģija. Brawn, Williams un Toyota inženieri
nolēma, ka šo koridoru vajadzētu likt lietā, un izurba caurumus
struktūras pakāpienveida grīdā. Automašīnas centrālā daļa atrodas par
50 milimetriem zemāk nekā bolīda grīda tās abās pusēs, tādēļ tajā ir
pietiekami liela vieta, lai ierautu un novadītu papildu gaisa daudzumu.
Piemēram, Toyota inženieri ar gudru ziņu izveidoja savu TF109s
aizmugurējo avārijas struktūru tā, ka tā pagarina un paplašina
izkliedētāja vidējo daļu. Abas malējās atbilst noteikumiem, bet vidējā
ar sīku manipulāciju palīdzību kļuvusi mazliet platāka, vēsta aģentūra
Reuters. Lieta tāda, ka galvenais kanāls saplūst ar avārijas struktūru.
Tas ļauj gaisam plūst pa vēl vienu koridoru, tādējādi cauri kanālam
izplūst vairāk gaisa.
Pussekunde aplī
Williams liekais gaisa kanāls ir horizontāls, abām pārējām komandām — vertikāls. Brawn un Williams ir divstāvu izkliedētājs, bet Toyota — pat trīs stāvu versija. Jo lielāks gaisa daudzums vienlaikus brāžas cauri izkliedētājiem, jo lielāku piespiedējspēku tas rada. Šajā gadījumā piespiedējspēks pieaug aptuveni par 5%. No tā izriet, ka ar plašākiem izkliedētājiem aprīkoti bolīdi ir labāk vadāmi. Šo pieņēmumu apstiprina sacīkšu rezultāti, jo Brawn pirmajās divās sacīkstēs bija ievērojami ātrāks par konkurentiem. Pirmās formulas analītiķi aplēsuši, ka šīs komandas bolīdi katru apli spēj veikt vidēji par pussekundi ātrāk nekā konkurenti, ziņo raidsabiedrība BBC. Karalisko autosacīkšu mērogiem tas ir milzīgs pārsvars.