Vai būtu? Esmu pārliecināts, ka var savākt pilnu grupu ar klausītājiem par floristiku vai interjera veidošanu, taču, ņemot vērā, ka tehnoloģiju produkti vairāk interesē vīriešus, man nav pārliecības, ka zāle būtu pilna. Vīrieši taču neatzīs, ka kaut ko nesaprot un viņus vajadzētu pamācīt. Šeit viens sarunbiedrs zīmīgi pasmaida un piezīmē: "Publiski neatzīs."
Instrukcijas joprojām ir
Ja mēs, vīrieši, neesam gatavi atzīt, ka nemākam lietot daļu sava tālruņa vai videokameras funkciju, vienmēr iespējams atrast reiz redzēto instrukciju un izlasīt to. Taču arī instrukcijas ir dažādas. Varam salīdzināt Apple datora instrukcijas kabatas izmēra grāmatiņu un, piemēram, Yamaha resīvera daudzvalodu izdevumu, kas pēc svara un izmēra atgādina Bībeli.Dažas instrukcijas ir līdzīgas trigonometrijas grāmatai ar dažādām tabulām, funkciju izskaidrojumiem un, ak vai, ar vēl vairāk svešvārdiem šajos izskaidrojumos. Klāt droši varam pieskaitīt paša ražotāja kā preču zīmes reģistrētos funkciju nosaukumus, kuru nav maz, un funkcijas apraksts jau jālasa divreiz. Ērti? Nē.
Lūk, cita pieeja. Tas pats Apple savā brošūrveida instrukcijā dod pamatlietu aprakstu visai vienkāršā valodā un kompānijai noteikti ietaupa milzīgus tulkošanas, drukas un loģistikas izdevumus. Lietotājs taču var būt kā bērns, kas apgūs mantu, rotaļājoties ar to?
Tehnikas instrukcija parasti apraksta navigācijas un podziņu nozīmi, nevis to, kā kaut ko izdarīt. Pieeja, ka instrukcija vadītos no iespējamiem ierīces izmantošanas scenārijiem, tiek izmantota datorversijā Help sadaļā. Šis "How to?", kas ir viens no svarīgākajiem mūsu uzdotajiem jautājumiem, droši vien nav pilnībā izpildāms drukātā izdevumā, jo nespētu atbildēt uz visiem mūsu jautājumiem un būtu dabas resursu izšķērdēšana.
Mājaslapās varam atrast arī FAQ jeb biežāk uzdoto jautājumu sadaļu, kas nav pārskatāma un bieži ir pakalpojumu sniedzēja ērtībai izveidots orgāns, kas sniedz iespēju atbildei "mums tur viss ir rakstīts, ejiet meklējiet". Izstrādāt nelielu mākslīgo intelektu, kas spētu apmeklētāja uzdotu jautājumu analizēt un piedāvāt atbilžu versijas, maksā dārgi, un latviešu valodā to nav pat vērts meklēt.
Ir citi veidi?
Jā, un viens no labākajiem ir videopamācības. Gan ražotāja lapās par brīvu pieejamās, gan speciālos mācību resursos par nelielu naudu abonējamās. Varētu padomāt, ka ražotājam tādu izveidot būtu vienkārši un tas ietaupītu milzu naudu, kas netiktu iztērēta, drukājot milzu instrukcijas un palielinot iepakojuma svaru.Instrukcijā varētu lasīt par ierīces lietošanas pamatiem, papildus norādot pilnas videopamācības numuru vai nosaukumu, ar ko varētu iepazīties internetā. Tiem, kuri iegādājas funkcijām bagātu viedtālruni vai jaunāko digitālo spoguļkameru, noteikti ir piekļuve tīmeklim. Arī aizvest kādu mūsējo uz ražotājvalsti ierunāt pamācību latviešu valodā noteikti maksā mazāk nekā piedrukāt Austrumeiropas Baltijas reģionam domātās papildus valodas. Taču videopamācību iespējas ražotāji izmanto apbrīnojami reti.
Pirms investējam savu laiku un naudu, lai apmeklētu kādas tehnoloģijas vai iekārtas apguves kursus, ir vērts padomāt. Ja tehnoloģijas apguve ir sarežģīta un neiespējama bez instrukcijām, kursiem vai bez papildus iegādātiem aksesuāriem, iespējams, to vajag nomainīt pret citu, vienkāršāku?
Varbūt sarunbiedram bērnu ballē ir taisnība? Varbūt Latvijā ir nepieciešami kursi, kā izvēlēties mobilo tālruni un izvēlēties atmiņas karti fotoaparātam? Varbūt vīrieši tos apmeklēs?