Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +10 °C
Apmācies
Piektdiena, 4. oktobris
Modra, Francis, Dmitrijs

ERGO: Apdrošinātāji zemo cenu un paaugstināto izmaksu dēļ cieš zaudējumus

Kopš pagājušā gada 1. janvāra Latvijā darbojas bonus-malus jeb piemaksu - atlaižu sistēma, kas autoīpašniekus atkarībā no to izraisīto ceļu satiksmes negadījumu statistikas iedala klasēs, ļaujot noteikt piemaksas vai atlaides transportlīdzekļu īpašnieku obligātas civiltiesiskā atbildības (OCTA) apdrošināšanas polises cenai.

Ilmārs Veide, ERGO Latvija AAS Transportlīdzekļu, CTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors: „Ir pagājis gads un varam spriest par pirmajiem atlaižu-piemaksu sistēmas rezultātiem. Gandrīz divām trešaļām jeb 17,4 tūkstošiem mūsu šī brīža klientu ir piemērotas OCTA polišu cenu atlaides. Tomēr jaunās sistēmas ieviešana ir arī viens no apdrošinātāju 2006.gada zaudējumu cēloņiem.”

Pirmkārt, sistēmas ieviešanai bija vajadzīgas ievērojamas investīcijas informatīvajās tehnoloģijās. Nosakot cenu katra klienta polisēm atbilstoši aprēķinātajai bonus – malus klasei, nepieciešams nodrošināt sakarus ērtai, ātrai un precīzai ziņu saņemšanai no Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja informatīvās sistēmas, kurā tiek aprēķinātas un glabātas ziņas par katra transportlīdzekļa īpašnieka bonus – malus klases vēsturi. Tāpat nepieciešamības gadījumos jānodrošina klases pārbaude un izmaiņa, ja tam ir pietiekošs pamatojums.

Otrkārt, netika pilnībā ņemts vērā paredzamais prēmiju samazinājums sakarā ar to, ka 75 % klientu jau sistēmas ieviešanas sākumā atbilstoši aprēķinātajai bonus – malus klasei pienācās atlaides. Šis skaits ir pietiekami nozīmīgs un prēmiju apjoma samazinājums bija sāpīgi jūtams. Tomēr tirgū valdošās konkurences apstākļos polišu cenas vēl pēc inerces līdz pat gada vidum netika pietiekami paaugstinātas. Gluži otrādi, apdrošinātāji tā vietā turpināja sacensību, kurš piedāvās lielāku atlaidi, ne – Eiropas cenu vai vislētāko polisi Latvijā. Dažas kompānijas, kuru cenas pārsniedza tirgū valdošo zemo cenu līmeni, lai ieinteresētu klientus, sāka piedāvāt paplašinātu apdrošināšanas segumu, piemēram, iekļaujot tajā papildus transportlīdzekļa vadītāja nelaimes gadījumu bezmaksas apdrošināšanu. Kā spilgtākais piemērs šai darbībai bija kampaņa ,,Dzelžiem nesāp!’’

„Apdrošinātāji, sākot darboties bonus-malus sistēmai, nepārskatīja polišu tarifus. Arī gada laikā salīdzinājumā ar izmaksām, piemēram, par automašīnu remontu, rezerves daļām un medicīniskajiem pakalpojumiem, tie kāpuši minimāli. Līdz ar to apdrošinātāji atpalika no reālās inflācijas, lai gan ekonomiskā situācija prasīja ņemt to vērā,” uzsver I. Veide.

Septembrī notika pirmais, pēc jaunās sistēmas ieviešanas, Bonus – malus klašu masveida pārrēķins visiem tiem, kam ir bijušas OCTA polises, un iepriekš aprēķinātās klases apzinīgiem braucējiem tika uzlabotas. Tātad oktobrī objektīvi bija sagaidāms vēl viens iekasēto prēmiju apjoma samazinājums, kuru apdrošinātājiem, vadoties no iepriekšējās pieredzes noteikti vajadzēja paredzēt. Apzināti vai neapzināti, bet lielākā daļa apdrošinātāju to neņēma vērā. Tikai gada beigās, redzot katrs savus un visu apdrošinātāju kopējos zaudējumus, – deviņos mēnešu absolūti visi OCTA apdrošinātāji piedzīvoja zaudējumus - sākās lēns cenu pieaugums tirgū.

OCTA apdrošināšana, atsevišķi ņemot, reti kad ir bijusi peļņu nesošs pasākums. Taču tā dod apdrošinātājiem ievērojami plašāku klientu loku, ar kuriem var tikt noslēgti līgumi arī citos apdrošināšanas veidos. Ar tiem līdz šim apdrošinātāji ir pelnījuši, nosedzot pie reizes OCTA zaudējumus. 2006.gada īpatnība ir tā, ka arī citi veidi nav nesuši pietiekami lielu peļņu. Tas aizvadītā gada situāciju ievērojami dramatizē.

„Visai likumsakarīga šogad varētu būt arī kāda OCTA apdrošinātāja darbības sašaurināšanās vai pat pārtraukšana. Nevar izslēgt arī kādu piespiedu apvienošanos. Jau ir skaidri iezīmējusies tendence, ka atsevišķi apdrošinātāji, nespējot pelnīt Latvijā, darbojas citos tirgos — piemēram, Igaunijā, kur konkurence nav tik liela, bet cenu līmenis krietni augstāks — lai ar tur nopelnīto, segtu Latvijā paredzamos zaudējumus” uzskata I. Veide.

Tomēr ieiešanas ceļi citā tirgū nebūt nav rozēm kaisīti. Atcerēsimies kaut vai igauņu bāleliņu neveiksmīgos mēģinājumus ienākt Latvijas tirgū 90-to gadu vidū. Izvērtējot situāciju no šī brīža skatu punkta, uz sagaidāmā vispārējā cenu celšanās prognozes fona iepriecinoši, taču maz ticami ir atskanējušie atsevišķu apdrošinātāju paziņojumi par stabilām OCTA cenām 2007.gadā.

***

Pagājušā gada decembra beigās AAS ERGO Latvija transportlīdzekļu īpašnieku OCTA polises bija iegādājušies 44 205 automašīnu īpašnieku.

Vairāk nekā viena ceturtdaļa mūsu klientu, pateicoties savai braukšanas kultūrai, ierindojušies augstajās klasēs - no vienpadsmitās līdz piecpadsmitajai. Tikai 2,4% polišu īpašnieku nācās piemaksāt iegādājoties OCTA apdrošināšanu.

Salīdzinot ar situāciju pagājušā gada sākumā, no 41,6% uz 32,9% ir samazinājies 6.klases klientu īpatsvars ERGO Latvija portfelī, kuriem netiek piemērotas ne piemaksas, ne atlaides. Malus klašu klientu īpatsvars nav mainījies, bet bonus klašu klientu īpatsvars attiecīgi pieaudzis no 56% 2006. gada sākumā uz 64,7% pērnā gada decembrī.

Gada laikā arvien spēcīgāk ir iezīmējušās sākotnējās reģionālas atšķirības bonus–malus klašu struktūrā. Rīgā, pierīgas reģionā un Kurzemē atlaižu klases piešķirtas 63-64% ERGO Latvija klientu. Uz šī fona patīkami izceļas Vidzeme ar 69% un īpaši iepriecina Latgale ar 71 procentiem bonus klases ieguvēju. Arī iepriekš pieminēto ,,vērtīgo klientu’’ īpatsvars Latgalē ir visaugstākais – 32,8 %, tam seko Vidzeme ar 30,3% un Kurzeme ar 29%. Salīdzinājumam – Rīgā šis rādītājs pagājušā gada beigās bija 25,5 procenti.

Papildus informācija:

Karīna Lieģe

ERGO Latvija AAS

Mārketinga un sabiedrisko attiecību

nodaļas speciāliste

tālr.: 7081941

fakss: 7081715

e-pasts: [email protected]

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses