Aizņemties pašsaprotami
SEB bankas privātpersonu apkalpošanas atbalsta pārvaldes vadītājs Arnis Škapars atklāj, ka jaunieši attiecībā uz aizņēmumiem ir drošāki un zinošāki nekā vidējā un vecākā paaudze. Swedbank šīgada pētījums par banku produktu izmantošanu 19—25 gadus vecu jauniešu vidū, kas veikts kopā ar kompāniju GFK, liecina, ka kredītkarti izmanto 66%, nomaksu — 34%, patēriņa kredītu — 17%, autolīzingu — 12%, bet studiju kredītu — 12% jauniešu. Swedbank jauniešu segmenta vadītāja Ieva Cerava komentē: "Kredītkartes, kredītlīnijas, nomaksa ir aktuāla, jo reizēm gluži vienkārši pietrūkst līdz algai." Bieži pirmais kredīts un līdz ar to arī pirmais atbildīgais lēmums par savām finansēm ir studiju kredīts. Pirmie hipotekārie kredīti mājokļa iegādei un autolīzings parādās 21—23 gadu vecumā.
DnB Nord bankas pārdošanas vadības pārvaldes vadītājs Ilmārs Vamzis uzsver, ka patēriņa kredīti, kredītlīnijas, overdrafti dažādiem izklaides pasākumiem, sadzīvisku lietu iegādei un ceļojumiem jauniešu līdz 25 gadu vecumam vidū ir tik izplatīti tāpēc, ka viņi šajā vecumā ir vairāk orientēti dzīvot sev un izklaidei — vienai dienai. 25—30 gadu vecumā intereses mainās un vairāk saistās ar ģimenes veidošanu un ilgtermiņa nākotnes plāniem. Līdz ar to šai vecuma grupai aktuāla ir arī mājokļa iegāde, auto iegāde līzingā. I.Vamzis norāda, ka pēdējos sešus septiņus gadus, dzīvojot nepārtrauktā ienākumu pieauguma laikā, daļai jauniešu kredītu ņemšana kļuvusi pārāk pašsaprotama.
Arī M.Baidekalns no Creditreform Latvija novērojis: "Jauniem cilvēkiem
vairāk raksturīgi pirkt vajadzīgas un ne tik vajadzīgas lietas —
mobilos telefonus, elektrotehniku, arī automašīnas, mazāk — iekrist ar
komunālo maksājumu parādiem."
Pārvērtējuši iespējas
Līdz šim pašsaprotamā dzīve uz parāda daudziem jauniešiem tomēr draud izvērsties par parādu dūksnāju un sabojātu kredītvēsturi kavētu maksājumu dēļ. Pēc Creditreform Latvija datiem, salīdzinot ar pagājušo gadu, pārņemts par 58% vairāk parādu piedziņas lietu un palielinās arī parādnieku īpatsvars 20—25 gadus vecu iedzīvotāju grupā. Tas ir divreiz augstāks nekā 40—50 gadīgo vidū, turklāt 43% parādnieku šajā vecuma grupā ir divas un vairāk parādu piedziņas lietas. No 450 000 personu parādu lietām, kas šobrīd ir Creditreform Latvija fizisko personu datubāzē, jauniešu līdz 30 gadiem ir gandrīz trešdaļa.
To, ka jaunieši salīdzinoši biežāk nekā citi kavē kredītsaistību atmaksu, atzīst arī aptaujātās bankas, lai gan, kā uzsver A.Škapars no SEB bankas, grūtības ar aizņēmumu atdošanu ir visās vecuma grupās. "Jā, jaunieši ir viena no grupām, kas pārvērtējusi savas spējas atmaksāt, cerot uz nepārtrauktu algas pieaugumu un labāku dzīvi visa mūža garumā. Bet šeit sava daļa vainas jāuzņemas arī tiem, kas, izsniedzot kredītus, nepietiekami izvērtējuši klientu iespējas," viņš saka. Pilna aina par jauniešu — parādnieku daudzumu Latvijā būtu iegūstama no Latvijas Bankas administrētā Kredītu reģistra.
Jāmaina paradumi
I.Cerava no Swedbank stāsta, ka jaunieši maksājumus bieži kavē disciplīnas trūkuma dēļ. Atbildīgāk viņi izturas pret tādu aizdevumu atmaksu, kur iegādāto produktu vai pakalpojumu lieto ikdienā un tas viņiem ir svarīgs (piemēram, dators uz nomaksu vai kredīts studiju maksas segšanai). Arī M.Baidekalns no Creditreform Latvija uzsver, ka jauniešiem ir daudz izteiktāka īpašība aizņemties, nedomājot, vai ienākumi būs pietiekami, lai segtu saistības. "Reizēm liekas, ka jauni cilvēki mazliet vēl tic pasakām, ka kredīti tiks atdoti "pēc līdakas pavēles". Tāpat bieži saskaramies ar situāciju, kad jaunieša vietā parādus kārto mamma vai vecmāmiņa no savas pensijas. Pat 30 gadu vecumā! Citādi kā par bezatbildību to nosaukt nevar," saka M.Baidekalns un piebilst, ka pie vainas ir arī viena otra vieglprātīga reklāma, kas aicina patērēt nedomājot. DnB Nord bankas pārstāvis I.Vamzis norāda, ka līdzšinējā jauniešu aizraušanās ar kredītiem un aizņēmumiem saistīta ar pieradumu pie ļoti strauja dzīvesveida un attīstības tempiem. Straujā izaugsme ekonomikā un nekustamo īpašumu tirgū radīja iespaidu, ka tikpat straujš var būt arī karjeras kāpums, kas daudzos gadījumos arī īstenojās. Arī M.Baidekalns uzsver, ka pienācis laiks ļoti rūpīgi apsvērt savus tēriņu paradumus.