Grozījumi paredz arī stingri noteikt kārtību, kādā tiek veikta OCTA Garantijas fonda līdzekļu pārvaldīšana, realizējot ieguldījumu politiku līdzīgi, kā to dara piemēram, pensiju fondi un bankas. Šodien Valsts Sekretāru sanāksmē izsludināti Finanšu ministrijas iesniegtie (LTAB ierosinātie) priekšlikumi.Noteikts pārejas periodsPašreiz Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums paredz atlīdzināt personai ceļu satiksmes negadījumu rezultātā nodarītos zaudējumus līdz 250 tūkstošiem latu, bet mantai – līdz 70 tūkstošiem latu. Priekšlikumi paredz tos būtiski palielināt, taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā.
Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām, ES jaunajām dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10 decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Šādi atlīdzību limiti ir noteikti direktīvā un visām Eiropas Savienības valstīm savos likumos ir jāparedz maksimālā atbildība, kas ir ne mazāka kā direktīvā noteiktie limiti. Tomēr cilvēkiem ir jāsaprot, ka 5 miljoni eiro kompensācija būs limits uz visiem cietušajiem konkrētajā ceļu satiksmes negadījumā un nenozīmēs, ka katrs ceļu satiksmes negadījumos cietušais varēs pretendēt uz šādu kompensāciju. Vienlaikus, ja būs nodarīti zaudējumi personas īpašumam, tad tiek paredzēts, ka apdrošinātāja atlīdzības limits būs 1 miljons eiro par katru negadījumu. Tāpat kā līdz šim darbosies kārtība, kādā varēs pie apdrošinātājiem pieteikt zaudējumu atlīdzības.
Šādi limiti ir kā sava veida garants ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem. Piemēram, ja pēc negadījuma cilvēks gūto traumu dēļ vairāk nespēj strādāt, tam regulāri vajadzīga speciāla aprūpe, medicīniskā ārstēšana, pat plastiskā operācija, tad apdrošinātāji šīs izmaksas, tai skaitā nesaņemto algu, kas ir starpība starp pirms un pēc negadījuma saņemtajiem oficiālajiem ienākumiem, sedz cietušajam visu mūžu vai līdz konkrētā ceļu satiksmes negadījuma limitam. Jāatzīmē, ka šajā limitā ir arī izdevumi, kas tiek maksāti valsts un pašvaldību budžetiem kā kompensācija par ārstēšanās izdevumu apmaksu, kā arī izmaksātajām pensijām un pabalstiem satiksmes negadījumā cietušajam un viņa apgādībā esošajām personām.
Savukārt, ja ceļu satiksmes negadījums bijis nopietns ar iesaistītiem ļoti daudziem cietušajiem, attiecīgi izmaksājamo līdzekļu limits sarūk proporcionāli cietušo skaitam. Tomēr jāatzīst, ka paredzamie limiti ir pietiekoši augsti, lai atlīdzinātu cietušo zaudējumus.”
Ierosina ieguldīt OCTA Garantijas fonda līdzekļus
Otrs būtisks priekšlikums likuma grozījumiem balstīts uz OCTA Garantijas fonda līdzekļu ieguldīšanu pēc līdzīgām shēmām, kā to dara bankas un dažādi pensijas fondi. Šādu praksi jau efektīgi izmanto citu valstu garantijas fondu turētāji.
J.Stengrevics: „Uz doto brīdi OCTA Garantijas fondā uzkrāti vairāk nekā 17 miljoni latu. Tie ir uzkrāti gandrīz desmit gadu laikā, bet pašreizējā likumdošana veido situāciju, ka ar katru nākošo gadu fonda līdzekļu vērtība samazinās. Tādēļ, lai nezaudētu to vērtību, mūsu priekšlikums ir uzticēt Garantijas fonda uzkrājumus licenzētām un profesionālām komercsabiedrībām, kas tos izdevīgi ieguldīs. Turklāt likumā tiks strikti atrunāts, kādas juridiskas starptautiskas un vietēja mēroga institūcijas drīkstēs veikt fonda līdzekļu ieguldījumus.”
Projekts paredz, ka nodarboties ar OCTA Garantijas fonda līdzekļu ieguldīšanu drīkstēs tikai Latvijā reģistrēta komercsabiedrība, kura Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā noteiktajā kārtībā ir saņēmusi licenci pārvaldes pakalpojumu sniegšanai vai arī ES vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī licencēta ieguldījumu pārvaldes sabiedrība.
Saskaņā ar LR likumdošanu LTAB nodrošina izmaksas tiem ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem, kuriem pienākas apdrošināšanas atlīdzības no OCTA Garantijas fonda. OCTA garantijas fonda mērķis ir nodrošināt zaudējumu atlīdzību gadījumos, kad ceļu satiksmes negadījumā cietušais nevar saņemt atlīdzību no apdrošinātāja, jo zaudējumus radījis transportlīdzekļa īpašnieks, kurš savu civiltiesisko atbildību nav apdrošinājis, zaudējumus radījis nenoskaidrots transportlīdzeklis vai vainīgā transportlīdzekļa īpašnieka apdrošinātājs atzīts par maksātnespējīgu. Atlīdzības no Garantijas fonda saņem ne tikai par negadījumiem, kas notikuši Latvijā, bet arī Eiropas Ekonomikas zonas valstīs un Šveicē un kuros zaudējumi nodarīti Latvijas iedzīvotājiem.
Garantijas fondam ir ļoti liela nozīme OCTA tirgū. Apdrošinātāju ikmēneša iemaksas fondā kalpo arī kā garantija apdrošinātāja spējai nodrošināt finansiālās saistības maksātnespējas gadījumā, šādā veidā nodrošinot OCTA tirgus stabilitāti un pasargājot no krasām svārstībām.
Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs
Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Inese Ozoliņa
T: 7358923, 9336923