Veselības ministrijas (VM) virzītajā Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānā 2012.-2014. gadam paredzēts veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir aizliegta degvielas uzpildes stacijās.
Viņa norāda, ka visiem tirgotājiem tas nozīmē salīdzinoši lielu realizācijas apjomu krišanos. "Ikdienā tas būs jūtams, it īpaši, piemēram, uz jāņiem, kad daudzi dodas svinēt svētkus un laika taupīšanas nolūkos degvielas uzpildes stacijas ir ērtākā vieta, kur iegādāties dzērienus, tajā skaitā alu."
Arī uzņēmuma Narvesen, kuru veikali atrodas daudzās Neste DUS, pārstāvis Andis Aleksandrovs norāda, ka šādu plānu realizēšana ierobežos patērētāju iespējas. "Mēs pat nepieļaujam domu, ka autovadītājs varētu lietot alkoholu, taču, kas attiecas uz pasažieriem, vai arī iedzīvotājiem, kuri dzīvo blakus DUS, alkohola iegādes noteikumiem jābūt līdzvērtīgi vienādiem neatkarīgi, vai tas ir veikals, lielveikals vai DUS veikals," sacīja A.Aleksandrovs.
Viņš norāda, ka Narvesen tirdzniecibas vietās, kas atrodas blakus DUS, alkohola, tajā skaitā alus un alkoholisko kokteiļu tirdzniecības apgrozijums ir 6% no visa preču apgrozījuma.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis Diena.lv norādīja, ka VM ierosinājums pirmkārt izraisa jautājumu, kāpēc tāds vispār ir radies. "Esam iepazinušies ar VM plānu, bet nav izprotams, kāpēc viena veida tirdzniecības vietās šāds aizliegums ir jānosaka, kā arī tas uz kādiem veikaliem tas īsti attiecas. DUS jau ir tikai trubas, rezervuārs un sūkņi, bet teritorija jau var būt dažāda - arī lielveikals var atrasties pie DUS," stāsta O. Karčevskis.
Viņš norāda, ka šajā sabiedrībai psiholoģiski grūtajā laikā, kad ir "tikai grūtāk un grūtāk", kaut kā aizliegšana situāciju tikai pasliktinās. "Daudzos pagastos DUS ir ne tikai vienīgā vieta, kur var izņemt skaidru naudu no bankomāta, bet tā arī daļēji pilda pasta funkcijas un turklāt ir vienīgais veikals."
Ceturtdien, 16. februārī, Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas biedri, kuru vidū ir galvenokārt visi lieli DUS tīkli plāno sanākt kopā un nākt klajā ar paziņojumu, sakarā ar gaidāmajām pārmaiņām, Diena.lv atklāja O. Karčevskis.
Cenšoties ierobežot pieejamību alkoholiskajiem dzērieniem, plānots arī veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka alkoholiskos dzērienus atļauts pārdot tikai specializētos veikalos, specializētās tirdzniecības vietās vai tos jāizvieto nošķirti no citiem pārtikas produktiem, veidojot atsevišķas sekcijas, nodaļas ar atsevišķām kasēm, izņemot tādas mazumtirdzniecības vietas, kurās alkoholiskie dzērieni tiek realizēti izlejamā veidā un tiek nodrošināta to patērēšana uz vietas.
Dokumentā izklāstīti daudzi pasākumi, tostarp arī, piemēram, plāns veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot alkoholisko dzērienu reklāmas aizliegumu drukātajos plašsaziņas līdzekļos un vides reklāmās, izņemot specializētos izdevumus, kā arī plāns veikt grozījumus normatīvajos aktos, aizliedzot alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā no plkst. 8.00 līdz 22.00.
Paredzēts arī aizliegt izcelt alkoholisko dzērienu cenas pēc to pazemināšanas, ja izsludināta alkoholisko dzērienu izpārdošana, cenu pazemināšana vai atlaides, kā arī aizliegt alkoholisko dzērienu reklāmā iesaistīt sabiedrībā populārus cilvēkus, sportistus un jaunus cilvēkus līdz 30 gadu vecumam.
Cenšoties mazināt alkoholisko dzērienu pieprasījumu, plānā arī aicināts izvērtēt iespēju palielināt akcīzes nodokli stiprinātajam alum (alkohola saturs virs 5,6 tilp.%), no stiprajiem dzērieniem ražotiem kokteiļiem, kā arī sidram. Tas tiktu darīts pēc 2014.gada.
Plāna autori secinājuši, ka alkoholisko dzērienu lietošanas izplatība Latvijas sabiedrībā joprojām ir samērā augsta. Augsts ir nereģistrētā jeb nelegālā alkohola patēriņš. Augsts ir to personu skaits, kuras riskanti un bīstami lieto alkoholiskos dzērienus un augsta ir alkoholisko dzērienu pieejamība bērniem līdz 18 gadu vecumam.