Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +20 °C
Skaidrs
Piektdiena, 20. septembris
Marianna, Ginters, Guntra
"No ārvalstu iepirkšanās vietnēm iedzīvotāji visbiežāk izvēlas Ķīnas, Lielbritānijas un ASV interneta veikalus, tam par iemeslu ir izdevīgāki piedāvājumi," skaidro DPD Latvija valdes priekšsēdētājs Jānis Grants

E-komercija aug un attīstās

Pasaules vispārējās tendences un arī situācija Latvijā liecina par gaidāmo e-komercijas uzvaras gājienu, un mūsu valsts tirgus pašlaik ir izaugsmes stadijā. Piemēram, DPD Latvija aptauju dati rāda, ka tiešsaistes pirkumu skaits no kopējā Latvijā veikto pirkumu daudzuma veido 5,5%, kas ir zem Eiropas vidējā rādītāja (9,6%), taču sagaidāms, ka vienā divos gados pietuvosimies Eiropas līmenim. Tam ir nepieciešamie priekšnosacījumi – interneta pieejamība, ekonomikas attīstības visumā straujais temps un citi faktori.

Jau vairākus gadus e-komercijas sūtījumi ir viens no visvairāk augošajiem pasta pakalpojumu segmentiem. Piemēram, Latvijas pastā (LP) 2016. gadā apstrādāti seši miljoni starptautisko ienākošo sīkpaku, un tas bija par 2,3 miljoniem vienību jeb par 63% vairāk nekā 2015. gadā. Pieauguma dinamika 2016. gadā tieši no Latvijas izejošajiem sūtījumiem ir plus 137% sīkpakām, eksprespasta sūtījumiem – plus 10%. Kopumā LP eksprespasta sūtījumu skaits 2016. gadā pieauga par 65 tūkstošiem, sasniedzot aptuveni vienu miljonu sūtījumu. Pieaugums dažādās plūsmās vērojams arī šā gada pirmajos mēnešos.

Vairāk uz ārzemēm

Lai arī skaitļi katrā uzņēmumā atšķiras, uzņēmumu eksprespastu darbības rādītāji liecina, ka izejošo plūsmu apjomu pieaugums ir krietni lielāks par ienākošo. Tas ļauj spriest, ka Latvijas vietējie uzņēmumi arvien vairāk un labāk apgūst ārvalstu tirgus, pārdodot savas preces ārpus Latvijas un šim nolūkam izmantojot starptautiskos sūtījumus. Piemēram, runājot par DHL eksprespasta sūtījumiem, kas tiek sūtīti uz Latviju, redzams apmēram 10% pieaugums gadā, savukārt sūtījumu apjoms no Latvijas uz citām pasaules valstīm aug daudz straujāk – apmēram 30–35% gadā. Tas, protams, ir ļoti labs rezultāts, un tas nozīmē, ka uzņēmuma Latvijas klienti audzē savu biznesu. "Latvijas uzņēmēji ir ļoti ambiciozi, ir gatavi un grib palielināt sava biznesa apjomus arī vairāk. Tas ir labi valstij, ekonomikai, biznesam. Mēs redzam, ka mūsu klientu vidū palielinās mazo un vidējo uzņēmumu skaits, kā arī pieaug to sūtījumu apjomi, pieaug e-komercijas uzņēmumu skaits," norāda DHL Express biznesa vienības rīkotājdirektore Snežina Kazakova.

Ari DPD Latvija dati parāda ienākošo sūtījumu apjoma pieaugumu 11–12% robežās, kas skaidrojams ar Latvijas iedzīvotāju vēlmi aizvien biežāk iepirkties tādos interneta veikalos, kas atrodas aiz Latvijas robežām. To apstiprina arī DPD Latvija veiktā pētījuma rezultāti, kas rāda, ka astoņi no desmit tiešsaistes pircējiem kaut reizi ir iepirkušies ārzemju interneta veikalos, un šis ir augstākais rādītājs Eiropā. 

"No ārvalstu iepirkšanās vietnēm iedzīvotāji visbiežāk izvēlas Ķīnas, Lielbritānijas un ASV interneta veikalus, kam par iemeslu ir izdevīgāki piedāvājumi un preces, kuras nav pieejamas vietējā tirgū," skaidro DPD Latvija valdes priekšsēdētājs Jānis Grants. Arī DPD Latvija pārstāvji novērojuši, ka vietējie uzņēmēji arvien aktīvāk iekaro citu Eiropas valstu tirgus, un par to liecina sūtījumu apjoma pieaugums uz citām Eiropas valstīm. Salīdzinot šā gada pirmā ceturkšņa apjomu ar 2016. gada pirmā ceturkšņa datiem, šajā periodā redzams sūtījumu apjoma pieaugums jau par 35%.

Ierobežo pirktspēja

Arī 2017. gada pirmajos trīs mēnešos šīs tendences turpinās, piemēram, LP izejošo eksprespasta sūtījumu apjoms salīdzinājumā ar analogu periodu 2016. gadā audzis par nepilniem 20%, savukārt ienākošo eksprespasta sūtījumu apjoms – par 12%. Tāpat pieaugums vērojams arī jaunu klientu piesaistes dinamikā – kāpums jaunu līgumu slēgšanā redzams gan pērn, gan arī šā gada pirmajos trīs mēnešos.

Runājot par šo un nākamo gadu, Kazakova vērtē, ka sūtījumu apjoms no Latvijas varētu turpināt augt līdzšinējā ātrumā – apmēram 20–30% gadā līdz 2020. gadam, ņemot vērā, ka pasaulē e-komercijas pieaugums ir ap 20–25% gadā.

"Sūtījumu apjomu uz Latviju ierobežo iedzīvotāju pirktspēja, cilvēki meklē zemākās cenas un pārsvarā pērk pamatlietas – drēbes, apavus. Netiek pirktas dārgas vai ekskluzīvas lietas. Līdz ar to virzienā uz Latviju varētu saglabāties 10% pieaugums gadā," secina Kazakova un norāda, ka pasaulē e-komercijas tirdzniecības apjomi aug, kas spiež uz cenām, un rezultātā preču cenas samazinās. Tām samazinoties, arvien vairāk cilvēkiem šādi pirkumi ir pa kabatai, tomēr Kazakova apstiprina savas prognozes, ka Latvijā pieaugums būs ap 10%, bet kopumā pasaulē – ap 20%.

Nozarē jūt izaugsmi

Nozares attīstība un sūtījumu skaita pieaugums vērojams ne tikai Latvijas, bet arī visas Baltijas tirgū. Pērn DHL Express auga ļoti strauji – par vairāk nekā 20% apgrozījumā, līdz ar to šogad plāns paredz augt vēl straujāk. "Ceram to izpildīt, jo gaidāms, ka arī Latvijas ekonomika šogad augs straujāk nekā 2016. gadā. Šo pieaugumu plānojam panākt ne tikai ar jauniem pakomātiem, bet arī ar eksprescentriem. Domājam arī par sadarbību ar kādu uzņēmumu, kam ir biroji un pārdošanas vietas daudzviet Latvijā, lai nodrošinātu labāku pieejamību. Lielu uzsvaru liksim arī uz sadarbību ar mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. Mums ir paredzēti speciāli mārketinga pasākumi šim sektoram, palielināsim mūsu pārdošanas departamenta štatu," atklāj Kazakova. Uzņēmuma plānos ir uzstādīt jaunus pakomātus gan Rīgā, gan reģionos. Redzot, ka reģioni attīstās, DHL atvēris divus eksprescentrus Ventspilī un Daugavpilī un šogad atvērs vēl vismaz 3–4 jaunus eksprescentrus ārpus Rīgas. Tā kā jauni klienti rodas arī ārpus Rīgas, pērn DHL restrukturizēja savu tīklu, lai labāk spētu apkalpot klientus citās Latvijas lielajās pilsētās.

Tuvāk klientiem

Līdzīgi arī LP darbojas sūtījumu izsniegšanas vietu paplašināšanas virzienā ne tikai Latvijas, bet arī reģiona mērogā – ir pieejamas 500 uzņēmuma pasta nodaļas un 59 Statoil (Circle-K) degvielas uzpildes stacijas visā Latvijā. Piemēram, to LP eksprespasta sūtījumu apjoms, ko klienti izvēlējās saņemt Statoil (Circle-K) degvielas uzpildes stacijās, pērn palielinājās par vairāk nekā 700%. Šis fakts pierāda, ka klientiem būtiska ir sūtījumu saņemšanas iespēja 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā ērtā vietā un laikā. Kopumā 2016. gads iezīmējās ar aktīvu LP rīcību, atsākot, turpinot vai sākot sadarbību ar Latvijas un Baltijas reģiona e-komercijas nozares līderiem – piemēram, dažādiem internetveikaliem. Sadarbībā ar internetveikalu 220.lv pirmoreiz Latvijā īstenots arī jauna veida preču pasūtīšanas un piegādes projekts, izvietojot speciālus preču iegādes stendus Daugavpils, Jelgavas un Ventspils lielākajās pasta nodaļās. Arī šogad LP turpina piedāvājumu izstrādi interneta veikaliem, lai veicinātu sadarbību un palielinātu sūtījumu apjomus.

Par vispārējo attīstību liecina arī DPD Latvija pērnā gada rezultāti. Salīdzinot ar 2015. gada datiem, uzņēmuma apgrozījums 2016. gadā audzis par 6,9% un kopējais piegādāto paku apjoms pērn palielinājies par 5,4%, sasniedzot 2,3 miljonus. Līdzīgu izaugsmi ar augšupejošu tendenci uzņēmumā sagaida arī šogad. Par e-komercijas segmenta attīstību liecina vietējo piegāžu apjoma nelielais, bet tomēr esošais pieaugums – ap 1%, salīdzinot ar 2016. gada pirmo ceturksni.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses