Projekta idejas autore Latvijas Modes fonda valdes locekle Inita Saulīte-Zandere stāsta: "Es ļoti ceru, kādreiz arī Latvijā, tāpat kā Skandināvijā, būs pašsaprotami lepoties ar to, ka valkājam Latvijas dizainu un mājās lietojam Latvijas dizainu." Projektā iesaistītas arī dizaineres Terēze Gruntmane, Dana Podkalne-Lūsēna (abu izstrādājumi būs nopērkami bērnu apģērbu nodaļā) un sieviešu tērpu dizainere Baiba Ripa.
Iedvesmoja pašas bērni
Latviešu dizainere Terēze Gruntmane, kura pašlaik dzīvo Dalasā un
pazīstama arī kā zīmola ZAZA Couture radītāja, epasta vēstulē no tālās
zemes raksta: "Šis piedāvājums ir fantastisks! Tā kā jau gadiem ilgi
strādājam ar veikaliem, kuri mūsu kolekcijas iepērk ASV, šis ielūgums
mums bija kā lieliska iespēja parādīt ZAZA plašākai publikai Latvijā."
T.Gruntmane atgādina, ka jau ilgāku laiku Raiņa bulvārī atvērts veikals
ZAZA Couture, kam daudzi iet garām, acīmredzot domājot, ka tas ir kaut
kas ļoti ekskluzīvs un cenu ziņā nepieejams. "Tik traki nemaz nav —
mūsu veikalā cenas ir ļoti pieejamas," apgalvo Terēze. Viņa uzsver, ka
tas attieksies arī uz bērnu precēm — rudens un ziemas kolekciju kopā ar
zeķbiksēm, cepurēm, šallēm un somām —, kas būs nopērkamas Dizaina
mēnesī. "Cenas būs draudzīgas, turklāt esam paredzējuši pārsteigumu —
pirmajiem 30 pircējiem būs maza iepazīšanās dāvaniņa," vilina Terēze
Gruntmane.
Kas dizaineri iedvesmo radīt kolekciju? "Mana lielākā iedvesma ir
audumi. Katru sezonu braucot uz audumu izstādi Parīzē, man nav pat
priekšstata, kādas būs nākamās sezonas kolekcijas," atzīst Terēze
Gruntmane. Viņa uzskata, ka galvenā ir audumu kvalitāte, kā arī tas,
lai tie būtu mīksti, mīlīgi, labi valkātos, tajā pašā laikā audumiem
jābūt efektīgiem. Protams, veidojot tērpus, māksliniecei prātā ir
nākamie valkātāji. Kad Terēze Gruntmane sāka ZAZA, viņas meitiņai
Luīzei bija divi gadi. Dizainere skatījās, kas bērnam labāk piestāvētu
un patiktu: "Sākumā daudzi modeļi bija ar volāniem, bantītēm un
rišiņām. Tad viņa auga, un kolekcijai nāca klāt vecumam
atbilstoši modeļi." Kad pagājušā gada janvārī Terēzes un viņas vīra Uģa
ģimenē ienāca mazais Teodors, dizainerei nekas cits nav atlicis, kā
beidzot sākt puiku līniju, kam tika dots nosaukums ZA boy by ZAZA
Couture.
Kolekcija Latvijas rudenim
Vienisprātis ar savu kolēģi ir dizainere Dana Podkalne-Lūsēna, kura šim
projektam piedāvājusi savu bērnu apģērbu kolekciju Something cozy.
Piedāvājums nācis tieši laikā, jo dizaineres darinātā bērnu apģērbu
kolekcija tirgū joprojām ir jaunienācēja. "Man šķiet, tā ir laba
iespēja — piedāvāt nopirkt latviešu dizaineru darinājumus līdzās citiem
zīmoliem. Latvijā ar saviem darinājumiem iekļūt kādā lielveikalā
latviešu dizaineriem ir tikpat kā neiespējami. Ar mums diemžēl neviens
gan nav gatavs sadarboties, tikai butiki un mazie veikaliņi."
Nu, izmantojot izdevību, Dana Podkalne-Lūsēna Stockmann apmeklētājiem
piedāvās kolekciju, kas paredzēta bērniem līdz četru gadu vecumam.
"Vairāk būs adījumu un trikotāžas — lietas, kas piemērotas Latvijas
ziemai un tik mīļajam rudenim. Jūs jau paši zināt, ka laika apstākļi
pašlaik ir tādi, kādi tie ir, tādēļ centos radīt apģērbus, kas derētu
tieši šim trakajam gadalaikam," Podkalne-Lūsēna smaidot skaidro.
"Pats galvenais — darinot šo kolekciju, esmu domājusi par kvalitāti un
to, lai izmantotie materiāli nebūtu sintētika," uzsver māksliniece.
Viņa uzskata, ka apģērbi ir "normāli" un valkājami, nevis kaut kāds
"dizaina brīnums".
Līdzīgi kā Terēzi Gruntmani, arī Danu veidot kolekciju bērniem
iedvesmojuši pašas bērni. "Tā nu ir sanācis, ka man ir divas atvases.
Tieši viņu dēļ man neatlika laika t.s. lielajai modei, bet, meklējot
veikalos apģērbu saviem bērniem, secināju, ka trūkst daudz nepieciešamu
lietu, un radās ideja, ka vajadzēga lielāka bērniem domāta kolekcija."
***
Cer uz ilgāku sadarbību
Sieviešu apģērbu kolekcijas autore Baiba Ripa teic — nekas īpašs
Stockmann projektam radīts netika, jo samērā nesen viņa pabeigusi
veidot savu gadskārtējo rudens—ziemas kolekciju: svārkus, bikses,
jakas, topiņus. Mēteļu šoreiz nebūs. Tā lēmusi dizainere pati, kopā ar
veikala pārstāvjiem atlasot pārdošanai domātos apģērbus.
Viņasprāt, piedalīšanās šādā projektā nav nekas ārkārtējs, jo apģērbu
dizaineri nepārtraukti piedalās starptautiskos gadatirgos un modes
skatēs, prezentējot savu veikumu. "Tā bija veiksmīga sakritība, jo
tikko palaidām ražošanā manu jauno rudens—ziemas kolekciju. Tādējādi
tas bija vienkāršāk mums visiem," pauž Baiba Ripa.
Tomēr viņa, tāpat kā abas pārējās kolēģes, neslēpj, ka ir priecīga par
šādu iespēju savu veikumu parādīt Latvijas pircējiem. "Nav noslēpums,
ka visā Eiropā lielie veikali sadarbojas ar vietējiem dizaineriem,
sortimentā iekļaujot viņu preci. Tādēļ man ļoti gribas cerēt, ka šī
sadarbība būs ilgāka par projektu, kas notiks tikai mēnesi." Vaicāta
par cenām, dizainere teic — cenas ir tādas, kādas tās ir dizaina
produktiem. Šīs lietas ir unikālas, izgatavotas nelielos daudzumos,
nevis tūkstošos eksemplāru saražotas Ķīnā vai Taivānā. "Mūsu dizaineru
precēm ir daudz tehniski sarežģītu detaļu, kas šos apģērbus padara
valkātājam pievilcīgākus. Ir taču atšķirība, vai tu valkā apģērbu ar
odziņu vai tomēr masu produkciju," uzskata Baiba Ripa.
Vērtējot jauno projektu, dizainere teic: tas ir labs eksperiments, kas
atbilst Eiropas tendencēm — arī tur pašreiz lielie universālveikali
cenšas atrast kopsaucēju ar savas un citu Eiropas valstu dizaineriem.
"Rīgas tirgus ir specifisks, tādēļ ir jādod iespēja mūsu cilvēkiem
novērtēt to, ko dara mūsu tērpu mākslinieki. Citādi mums pašiem ir
grūti saprast, kas īsti notiek." Tomēr, ja arī šis eksperiments
Stockmann būs īslaicīgs, Baiba Ripa un viņas kolēģi turpinās meklēt
noieta tirgu citur Eiropā.