Līdz sešiem gadiem
Bērni nepiedzimst kā baltas lapas. Iedzimtība, ģenētika, apkārtējā vide, pārtika, ko lietojam uzturā paši - tas viss atstāj ierakstus jaundzimušā liktenī un attīstībā vēl pirms nākšanas pasaulē.
Tieši zīdaiņa vecumā bērnam ir neierobežotas spējas visa jaunā apguvei, uzskata D.Domans. Viņa programma galvenokārt domāta bērniem līdz sešu gadu vecumam. Domans skaidro - institūta pētījumos secināts: vesela bērna smadzenes intensīvi aug, briest, attīstās un uzņem visplašāko informācijas apjomu tieši līdz šim vecumam. Kad bērns sasniedz skolas vecumu, viņa smadzenes ar pamatbagāžu jau nokomplektējušās un ir lieliskā formā, lai agrā bērnībā apgūto apstrādātu, attīstītu un liktu lietā.
Desmit minūtes ik dienu
Kāpēc mazuļi ir tik ļoti atvērti visam jaunajam? Apkārtnes izzināšana, adaptēšana mazulim nozīmē to pašu, ko izdzīvošana. Ar dzirdi, redzi, tausti, garšu kustību bērns iepazīst pasauli, un šajā procesā piedalās arī viņa smadzenes. Bērnam augot lielākam, aug un attīstās arī smadzenes. To var un vajag paātrināt, uzskata D.Domans. Ja vecāki katru dienu atradīs vismaz 5-10 minūtes, ko veltīt bērnam, lai nepiespiestā, abpusēji pozitīvā gaisotnē rotaļu un vingrinājumu veidā mācītos, rezultāti neizpaliks. Daudzi iebildīs - vecāki, atvasēs gribot redzēt savas nerealizētās ambīcijas, laupa viņiem īso bērnību. Kas no tā, ka mazais jau piecos gados brīvi sarunājas vairākās svešvalodās? Nonākot parastas skolas vidusmēra klasē, agrā bērnībā attīstītais izkūpēs kā dūmi. D.Domans uzskata, pat ja šīs zināšanas vēlākos gados tālāk netiek attīstītas un liktas lietā, tās smadzenēs noslēpušās, bez pēdām tomēr nepazūd. Īstajā brīdī tās izrādīsies noderīgas.
***
Viedokļi
Inese un Harijs,
13 un 3 gadīgu bērnu vecākiUz lekciju atnācām, lai uzzinātu, kā
veicināt sava mazā bērna attīstību. Kad auga mūsu vecākais bērns,
tam nepievērsām tādu uzmanību. Paši vēl bijām gana jauni un dzīvi
baudīt griboši. Tagad, kad ģimenē aug otrais bērns, negribas
atkātot pieļautās kļūdas. Toreiz aiz nezināšanas bērnu bieži
atstūmām. Reizēs, kad viņam mūsu klātbūtne bija vairāk par visu
vajadzīga, ļāvām pašam tikt galā. Tagad viņš mācās 7.klasē un daudz
kas jau ir par vēlu. Salīdzinot abus bērnus, atšķirība ir
acīmredzama: ja mazais, būdams visu mīlēts un lolots, savos trijos
gados ir drošs, atvērts, emocionāls, tad lielais pirms desmit
gadiem tāds notikti nebija. Lai šodien audzinātu ģēniju, ar ģimenes
pūlēm vien noteikti nepietiek - sociālajai videi ir jābūt
labvēlīgai un tendētai uz to. Šķiet bīstami sev izvirzīt mērķi
bērnu audzināt tā, lai no viņa iznāktu ģēnijs, mūsu sabiedrība nav
gatava tādus cilvēkus pieņemt.
Sarmīte Voitkāne, LU Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes lektore:
Lektors savās lekcijās uzsvēra tieši vecāku piepūles lielo nozīmi bērna spēju attīstībā, kā rezultātā mēs varam runāt par mazuļa ģenialitāti. Visā pasaulē neirozinātņu pētījumi apstiprina bērna smadzeņu īpašo plastiskumu un neironu reģenerācijas iespējas, kas stipri atkarīgas no agrīnas un daudzveidīgas sadarbības ar bērnu. Tikai Domana kungs, manuprāt, pārspīlē, apgalvojot, ka pēc sešu gadu vecuma bērna galvas smadzeņu darbība kļūst izteikti mazefektīvāka. Pētījumi pierāda, ka mūsu izziņas procesos noslogotie neironi dažādu smadzeņu daļu starpā veido arvien jaunas saites, kas dod iespēju nemitīgi pilnveidoties.
***
Cilvēka potenciāla institūts
Dibināts 1955.gadā. Galvenais birojs atrodas ASV,
Pensilvānijā3Palīdz bērniem ar smadzeņu bojājumiem, māca vecākus un
profesionāļus, kā paātrināt un uzlabot smadzeņu augšanu3 Duglass
Domans ir institūta dibinātāja Glena Domana dēls. Viņš atbild par
Eiropas institūtu darbību3 Šobrīd Latvijā Jāņa Rozes apgāda
grāmatnīcās pieejamas divas krievu valodā tulkotas Glena Domana
grāmatas: Ko darīt, ja Jūsu bērnam ir smadzeņu bojājumi? un Kā
Jūsu bērnam iemācīt lasīt?
***
Lai tavs bērns augtu attīstīts
Jau no mazotnes radi bērnam iespēju daudz un brīvi kustēties.
Kustībām nodrošini brīvu, drošu, tīru, siltu vietu uz grīdas.
Tiklīdz bērns spēj līst uz vēdera, rāpot, ļauj viņam to darīt iespējami daudz.
Sākumā visu dari kopā ar bērnu, bet vēlāk ļauj būt pastāvīgam!
Katru darbošanos ar bērnu veic mīlošā, līksmā un respektējošā gaisotnē, lai tas viņu motivētu uz vēl lielāku aktivitāti.
Ja gribi, lai mācības bērnam sagādā prieku, nekad neko neuzspied.
Neliec bērnu uz muguras - šāda poza kavē gan smadzeņu darbības attīstību, gan bremzē mazuļa fizisko attīstību.
Jau no mazotnes katru dienu lasi bērnam priekšā.
Jo jaunākam bērnam sāksi mācīt lasīt, jo vieglāk viņam būs mācīties.
Lasīšanai bērnam dod tekstu lielā un treknā drukā.
Tici sava bērna intelektam. Viņš ir gudrāks, nekā tu domā.