"Daudzi komponisti savus darbus rada, iedvesmojoties no dabas un cilvēkiem, ieklausoties pilsētas trokšņos, pārvēršot mūzikā apkārtējās pasaules skaņas, krāsas, kustības. Savas izjūtas un vērojumus komponists pārvērš notīs, un tā rodas skaņdarbi. Mēs vēlējāmies Latvijai veltīt ko unikālu un īpašu - nevis viena cilvēka, bet visas lidostas kopdarbu, kas apvienotu gan cilvēku radošo izdomu, gan jauno tehnoloģiju sniegtās iespējas. Tā radās ideja par pirmo simfoniju pasaulē, kuras autors būtu lidosta Rīga," stāsta lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja Ilona Līce.
Lidostas Rīga simfonijas tapšana noritēja trīs posmos. Pirmajā - kustību fiksācijas posmā tika veikta filmēšana dažādās lidostas vietās ar daudzveidīgu kustību spektru. Ņemot vērā katra nofilmētā objekta lielumu, formu, raksturu, tam tika piešķirts ritms, skaņa, temps vai tonalitāte.
Lai bagātīgo vizuālo materiālu pārveidotu secīgās muzikālās frāzēs, otrajā simfonijas radīšanas posmā talkā tika ņemtas jaunās tehnoloģijas. Vispirms mākslīgā intelekta mašīnredzes datorprogramma izšķiroja, vai kameras priekšā pārvietojas cilvēks, autobuss, lidmašīna vai kāds cits objekts, un attiecīgi pārvērta kustības atbilstošajās skaņās. Pēc tam nofilmētais materiāls tika papildināts ar digitālajām nošu līnijām un caur tām redzamie objekti tika nolasīti kā notis.
Trešajā, noslēdzošajā posmā no lidostas kustībām iegūtās notis tika iespēlētas audio studijā ar klavierēm, sitamajiem un stīgu instrumentiem, bet pašā noslēgumā jaunajam skaņdarbam simfonijas kompozicionālo skanējumu piešķīra mūziķis-aranžētājs. Jaunradītais skaņdarbs ir pilnībā pieskaņots konkrētajai vietai, laikam un balstīts uz nejaušības principa, proti, ja visi trīs mūzikas radīšanas posmi tiktu veikti atkārtoti, rezultātā rastos pilnīgi cits skaņdarbs.
No 28. novembra līdz 12. decembrim ikviens pasažieris vai lidostas Rīga viesis īpašā stendā, kas izvietots izlidošanas termināļa publiskajā daļā, var iepazīties ar simfonijas radīšanas tehnoloģiju un izmēģināt tās darbības procesu klātienē.
Saskaņā ar Starptautiskās Lidostu padomes (Airport Council International, ACI) pārskatu par lidostu darbības rādītājiem Eiropā 2018. gada 2. ceturksnī starptautiskā lidosta Rīga bija otrā Eiropas straujāk augošā lidosta. No lidostas Rīga ziemas sezonā iespējams doties uz teju 80, bet vasaras sezonā - uz 100 galamērķiem, ko nodrošina 20 aviosabiedrības. 2017. gadā lidosta Rīga apkalpoja vairāk nekā 6 miljonus pasažieru - 45% no kopējā Baltijas valstu pasažieru skaita.
Apčidrinskis