**** Dizains
***** tehnika
***** komforts
Iztālēm šķiet, ka Alpina emblēmā attēlota viduslaiku katedrāle līdzās kādam ierocim vai darbarīkam. "Katedrāle" ir pulētas Weber karburatora ieplūdes caurules, bet "ierocis" - motora kloķvārpsta. Zilsarkanais vairogs simbolizē Bovenzīpenu klana svētāko aizraušanos. Trijās paaudzēs Vācijas mazpilsētā Buhlē viņi būvē īpaši augstas raudzes BMW automobiļus - ātrus, dārgus un komfortablus. Tehniski Alpina automobiļi ir tūnings, taču lietpratīgā pieeja izpelnījusies BMW atzinību. Kopš 1978.gada Alpina oficiāli ir automobiļu ražotājs, un aptuveni pusotrs tūkstotis firmas spēkratu top uz BMW konveijera. Ar to Alpina ir pārāka par labākajiem BMW tūninga kantoriem - AC Schnitzer, Hamann, Hartge un citiem. Tikai Burkarda Bovenzīpena automobiļiem atļauts paturēt BMW emblēmu un - kas vēl svarīgāk - saglabāt rūpnīcas garantiju. Bet nosaukums Alpina cēlies no.... rakstāmmašīnas - Bovenzīpenu paralēlā biznesa 60.gados.
Ātrāks par M5
Alpina mītne 10 000 rātnu vāciešu apdzīvotajā Buhlē pārsteidz ar
pieticību. Rosīgas fabrikas un trokšņaina testu poligona vietā
klusā privātmāju rajonā adresē Alpenštrāse 35 iekārtojies neliels
stiklotu namu komplekss. Tikpat labi tajā varētu atrasties
konstruktoru birojs, kas ražo vējstiklu slotiņas un brīvajā laikā
izgudro rokas sējmašīnas. Taču pāris delikāti spoilerotu BMW ar
Alpina klasiskajiem 20 spieķu riteņiem liecina, ka tieši te dzimusi
Alpina B5 S - automobilis, kas ir ātrāks par BMW M5. Pirms sākt
pastāvīgu automobiļu izgatavošanu, Alpina pārdeva BMW motoru
tūninga komplektus un piedalījās autosacīkstēs. Arī tagad galvenais
automašīnā ir motors. Zilganā 5.sērijas sedana motortelpā iebūvēts
4,4 litru V8 motors, kura jauda ar kompresora palīdzību uzdzīta
līdz 530 zirgspēkiem, bet griezes moments līdz titāniskiem 725
ņūtonmetriem. Ņemot vērā, ka M5 desmit cilindru motors attīsta
attiecīgi 507 ZS un 520 Nm, Alpinai ir ar ko lepoties.
Supersedans
Tik pārmērīga jauda liek domāt par supercietu, agresīvu un grūti
valdāmu automobili. Taču Burkarda dēls Andrēass Bovenzīpens ir
pārliecināts, ka dinamika nedrīkst maitāt komfortu. Ja BMW M5 ir
skaudra, ātras dabas automašīna, kas ir pastāvīgā uzbudinājumā, tad
Alpina B5 S kolosālas motora skaņas pavadījumā paātrinās slaidi un
līgani. 4,6 sekundēs līdz simtam un līdz pat 317 km/h. Tas ir
neparasti - vērot tumšzilā spidometra bultiņu tuvojamies 250 km/h
atzīmei, tad pārsniedzam to, bet ar mīkstu ādu bagātīgi iztapsētajā
salonā ielaužas tikai attāls pretvēja troksnis. Kaut ko tādu spēj
retais četrdurvju auto, bet ar mazāk nekā 14 l/100 km - varbūt
neviens.
Vācieši kautrējas
Alpina automobiļu salonus pāršuj ar īpašas šķirnes Lavallina ādu.
Turklāt šuvēji prot apvilkt arī tādas detaļas, ko BMW atstāj
neskartas, - automātisko pārnesumkārbu sviras, ventilācijas restes
un pat iDrive pogas. Viena Alpina B5 S salonam vajadzīgas piecu
govju ādas. Salīdzinot ar Bentley, kam vajag četrpadsmit, tas ir
maz. Visbiežāk Alpina automobiļi tiek pārdoti ar BMW standarta ādas
apdari un pāris Alpina emblēmiņām (vairogs stūres viducī ir
obligāts). Tam par iemeslu ir šuvēju darbnīcas ierobežotā ražība.
Mēnesī te spēj pilnībā pāršūt tikai 10 automašīnu salonus. Bez tam
pašmāju pircēji ir kautrīgi. Vācieši pārsvarā izvēlas Alpina bez
salona izskaistinājumiem un pat uzrakstiem. Izklausās diezgan
līdzīgi Mercedes AMG pasūtītājiem, un arī pašai Alpina labāk patīk
salīdzinājums ar ūbermeršiem nekā BMW M divīziju. Galu galā arī
Alpina katru motoru saliek viens meistars, tāpat kā AMG.
Krāsaini tērpi...
Bet austrumeiropiešiem, lūk, kautrība gan nepiemīt! Atklājuši
Alpina, krievi, ukraiņi un baltieši pasūta B6 S kupejas
vispārākajās komplektācijās, nereti šokējot visu Buhlē ar
ekstravagantām kaprīzēm. Sevišķi neganti esot ukraiņi, kas nemaz
neciena Alpina tradicionālās zilās un zaļās krāsas, bet pieprasa
sarkanus, dzeltenus un baltus automobiļus. Latvieši daudz
neatpaliek. Ja manīsiet uz ielas oranžu 6.sērijas coupe ar melniem
diskiem, ziniet - arī tā ir Alpina. Godīgi sakot, mazliet svaiga
gaisa Buhlē autofaķīru plaušām nenāk par skādi, jo brīžiem uzticība
vecajām tradīcijām robežojas ar ietiepīgu vecmodīgumu. Svītras uz
Alpina ražojumu sāniem nāk no desmitgades, kad pasaule pirmoreiz
uzzināja par Honda CBR superbaikiem, Alpina naģenes piegriezums
bija modē tad, kad pats Burkards Bovenzīpens vēl grozījās pa
sacīkšu boksiem, un arī zilzaļais korporatīvo krāsu salikums uz
mūsdienu industriālā dizaina fona vairs īsti neuzrunā. Kuram
jaunbagātniekam rūp, ka Alpina B10 savulaik bija ātrāka par Ferrari
Testarrossa un jaudīgāka par Porsche 911 Turbo? Toties "karbona"
motorpārsegs ar caurumiem un ierobežotas berzes diferenciālis, kas
ļauj aizraidīt Alpina B6 S divsimt metru garā slīdē, ir saprotama
fiška katram turīgam sporta auto fanam.
SWICH-TRONIC leģenda
Haizivs B6 S aprīkota ne vien ar to pašu motoru kā B5 S, bet arī
jaunu SWITCH-TRONIC automātisko pārnesumkārbu. Moderno automātu un
dopelkuplungu laikmetā grūti pārsteigt ar pārslēgšanos vienā
milisekundē un ātrumu pogām uz stūres. Taču Alpina tādas ieviesa
jau 1993.gadā - vēl pirms Porsche Tiptronic. Par šo sasniegumu
atgādina no "rokas" izšūti plusi un mīnusi uz Alpina stūrēm. Ātrumu
pogas Alpina joprojām instalē pa savam, lepni atsakoties no BMW
sviriņām, kas arī nav tik ērtas. Līdz ar S burtu B5 un B6 modeļos
ienāca ne tikai papildus 30 ZS (no "tikai" 500), bet arī uzlabota
piekare ar elektroniski regulējamiem amortizatoriem. Alpina B6 S ir
asāka un precīzāka nekā sedans, taču autobāņa stiepiena galā garais
priekšgals kļūst mazliet nervozs. Alpina vērtību iemiesojums ir
tieši B5 S. Varbūt tā vietu ieņems jaunais B7, kuru jau jaunās
7.sērijas nomaskētajās miesās novērojām slapstāmies pa Alpenštrāses
šķērsielām?
Starp 335i un M3
Diemžēl senioru raķete maksā ne mazāk par M5, bet Alpina B6 S -
sevišķi Cabrio versijā -- nekautrīgi pārsniedz 100 000 eiro robežu.
Par laimi, Alpina aerodromā ir arī vieglo iznīcinātāju eskadriļa,
kas sastāv no pārbūvētiem 3.sērijas automobiļiem. Alpina B3 Biturbo
ir vieglākais, atsaucīgākais un dzīvīgākais no visiem Bovenzīpenu
ražojumiem. Trīs litru motors ar divām turbīnām attīsta 360
zirgspēkus no zemiem apgriezieniem. Automašīna fantastiski
paātrinās, teicami stūrējas un visumā ļoti atgādina BMW 335i -
tikai krietni ātrāku. Vienīgi standarta 18" riteņi mazliet mīkstina
reakcijas, tāpēc 19" ir labāki. B3 Biturbo jūtami atšķiras no BMW
M3, automobiļa - kiborga, kas nepārtraukti raujas cīņā ar neredzamu
ienaidnieku un pat miegā griež zobus uz Audi RS4 un C63AMG. Lai gan
B3 Biturbo ražo ar trīs veidu virsbūvēm un no šā gada pat ar BMW
xDrive pilnpiedziņu, cenas nav no kautrīgākajām - ap 60 tūkstošiem
eiro. Tātad neredzēt parastam mirstīgajam Alpina? Vēl jau paliek
dīzelis.
D3 Biturbo - Alpina tautai
Automobiļi ar literu D (Diesel) nosaukumā Alpina krājumos parādījās
iepriekšējās 5.sērijas laikos. Automobilis guva panākumus, un
Alpina saskatīja dīzelī iespēju piekļūt ne tik bagātiem klientiem,
kas nevar "nopogāt" 100 taukšķu par B5. Tā radās Alpina D3,
faktiski uztūnēts BMW 320d ar "turbobedri", cietu gaitu un tikai
rokas ātrumkārbu. Mums palaimējās pabraukt ar vienu no pēdējiem D3,
un, godīgi sakot, tā patiešām ir tikai Alpina Alpinas dēļ. 204 ZS
Touring ir kūtrāks par parastu 320d ar AC Schnitzer Powerbox čipu.
Taču Alpina tikko izlaidusi D3 Biturbo, un tas ir pavisam cits
auto! Jaudīgs (214 ZS), viegls, ekonomisks un izmanīgs, tagad
pieejams arī ar sešātrumu SWITCH-TRONIC un bāzē lētāks par BMW
330d. Protams, arī 38 tūkstoši eiro ir daudz, taču par šo naudu
vienlaicīgi var tikt pie laba BMW un iestāties elitārā klubā, kura
biedri atpazīst viens otru pēc Weber trubām un kloķvārpstas. Bet
līdzās Alpina vecajam korpusam uzbūvēts jauns tehniskais centrs,
kurā taps jauni īpašie BMW un ne tikai tie. Kas zina, varbūt
drīzumā līdzās MINI Cooper Works parādīsies arī kāds Bovensiepen
Werk.
***
Cenas, eiro
BMW Alpina B5 S* 95 400
BMW M5 90 370
BMW Alpina B3 Biturbo Coupe* 60 800
BMW M3 68 430
BMW Alpina D3 Biturbo* 37 700
BMW 330d 40 110
*Cenas Vācijā, PVN = 19%.