Ja neticat, ierakstiet Google wine and liquor accelerator, kura ražotāji, visticamāk, radījuši arī brīnumlīdzekli dāmām ar lieko svaru un alerģiju pret aktīvu dzīvesveidu, - melnu kastīti, ko pieliek pie sienas, skatās televizoru, grauž čipsus un tievē, tievē, tievē...
Dzimis Amerikai
Tas viss, protams, ir tīrās blēņas, bet - bez amerikāņiem nebūtu Lexus automobiļu. Vecajā pasaulē neviens un nemūžam nenoticētu luksusautomobiļu markai, kas 20 gados panākusi to pašu, ko Mercedes - simts. Bet ASV ar tās salīdzinoši īso vēsturi galvenais ir Produkts, tāpēc Lexus aiz okeāna "rullē". Starp nedaudzajiem Toyota luksusdivīzijas modeļiem, kas vēl nesen kopēja to pašu Mercedes-Benz, ir viens, kas uzskatāms par veselas automobiļu klases pionieri. 1998.gadā Lexus RX oficiāli kļuva par pirmo luksusa krosoveru jeb, kā tolaik bija pieņemts teikt, parketa džipu. Trīs paaudzēs RX bijis ļoti populārs arī pie mums, ko nevar teikt par Rietumeiropu, tāpēc AutoDienas korespondents kļuva par vienu no tiem žurnālistiem, kas vēl pirms oficiālās pirmizrādes iepazinās ar jauno Lexus RX350, ko savukārt nevar teikt par Rietumeiropas žurnālistiem.
Sarkanā vīna ieleja
Jaunā krosovera izrādīšanai tika piemeklēta arī atbilstoša vieta
- labāko Kalifornijas vīnu dzimtene Napas ieleja stundas braucienā
no Sanfrancisko. Te neviens neko nav dzirdējis par "vīna
akseleratoriem", toties labprāt brauc ar Eiropas un Japānas
automašīnām. Tik labprāt, ka ar kaut ko Amerikā ražotu laikam
pārvietojas tikai šerifs un lopu dakteris. Lai gan lielāko daļu
vīna darītavu dibinājuši ieceļotāji un reta no tām ir vecāka par
100 gadiem, neviens vairs neatceras, no kā cēlies ielejas
nosaukums. Igauņi irgojas, ka tas taču skaidrāks par skaidru - par
godu estiņu autosporta leģendai Tomasam Napam. Taču mūs interesē
nevis vēsture, bet nākotne, un šim nolūkam mums tiek uzticēts
sarkans kā no vietējā vīna pudeles izvilkts korķis - Lexus RX350.
Pieklājība pirmajā vietā
RX modeļa dizains no visiem Lexus man vienmēr šķitis visgarlaicīgākais, taču es neesmu Lexus pircējs, kas domā citādi. Tāpēc pacilātiem "tadā!" šeit nav vietas, pagalmā stāv paliela un acīmredzami kvalitatīva japāņu mašīna. "Mēs esam japāņu kompānija un nekad to neslēpsim," lepojas Lexus pārstāvji - un pareizi dara. Atdarināšana nekad pie laba gala nenoved, un 90.gadu lēkāšana pakaļ vāciešiem varēja beigties tāpat kā Misteram Bīnam ar austerēm, - tās izrādījās vecas, bet tad jau bija par vēlu. RX350 siluetā pavīd kaut kas no konceptauto Lexus LF-Xh, taču īsti "atvēries" Lexus dizains vēl nav. Durvju apakšmalā izveidots interesants padziļinājums, bet priekšpuse veidota stingrā L-Finesse stilā - izkopta un pieklājīga. Te arī milzīgā atšķirība starp Lexus un Infiniti. Ja Infiniti FX skatās nikni kā samurajs, kas kuru katru mirkli izraus katana zobenu un nošņāps tev ausi, tad Lexus visu laiku gatavojas paklanīties: "Kajitsu, labdien!" Kā jau Lexus pienākas, ksenons priekšā un LED"i aizmugurē ir standarts, nevis opcija, par ko vācieši dīrā trīs ādas, bet 19 collu riteņi piestāv daudz labāk par standarta 18". Protams, arī riteņu dizaini ir tikai divi, sak", ies tur daudz tērēties, krūzītei jau arī caurums ir tikai augšā.
Dzīve ir izdevusies
Lielākā intriga jau pirms izbraukšanas bija RX350 salons. Pat pēc skopās informācijas bija skaidrs, ka tur visam jābūt pilnīgi savādāk, un ir arī. Moderna paneļa arhitektūra paspilgtināta ar eleganti izgaismotiem rādītājiem un ļoti parocīgu stūri. Bez melna un gaišpelēka interjera pieejams arī gaišbrūns Ivory, protams, arī no ādas. Šaubīgo koka imitāciju aizstājusi "aluminizācija", tomēr pilnībā no brūnraibajām detaļām Lexus nav gribējis atteikties, jo ir variants ar koka apdari arī stūrei. Jaunā RX kokpits ir "draivār inspaijarād" (driver inspired japāņu interpretācijā), t.i., vairāk orientēts uz vadītāju un baudījuma gūšanu no auto vadīšanas procesa. Ar 10 airbagiem, 15 skaļruņiem, astoņiem skaņas procesora kanāliem, sānskata kameru Hill Start braukšanas sākšanas asistentu pret kalnu (mašīnai ar "automātu"?) Lexux RX350 ir dāsni aprīkota miera osta uz riteņiem. Turklāt hightech apvienots ar ļoti humānām idejām. Piemēram, navigācijas un multimediju sistēmas vadība vairs nenotiek caur pieskaršanos displejam (pārsvarā tāpēc, ka to nevar aizsniegt), bet gan ar Lexus izstrādātu Remote Touch. Viduskonsolē zem labās rokas guļ kaut kas līdzīgs lielai Logitech datorpelei. Tās augšpusē atrodas liels manipulators, kam var izmainīt atpakaļreakciju (force feedback), bet apstiprinājuma taustiņi iebūvēti sānos. Pat ņemot vērā, ka izvēlnes izvietojums nav ideāls, grūti iedomāties vienkāršāku kursora vadību. iDrive un MMI iet atpūsties.
Atsperu šūpolēs
Atpūsties pēc sirds patikas var arī pie stūres, jo nekā cita ko
darīt tur nav. Kalifornijas policija jokus neprot, aizraujošus
serpentīnus kā Spānijā no vienas vietas klāj dubultā līnija. Arī
Lexus RX350 nav tas auto, kas domāts aktīvai braukšanai, un kā lai
tāds būtu, ja pat spoilers aizmugurē vajadzīgs tika tāpēc, lai būtu
kur iemontēt stopsignālu, slotiņu un divas antenas. Diemžēl starp
pirmssērijas eksemplāriem nebija pieejami automobiļi ar
pneimopiekari, kas pie mums kļūs ja ne par standartu, tad vismaz
biežu izvēli. Pat ar t.s. Sport atsperēm Lexus omulīgi šūpojās un
ātrākos līkumos centās nošķiebties uz priekšējā riteņa, un grūti
pat iztēloties, kā uz ceļa turas amerikāņu specifikācijas
automobiļi. Pat doublewhishbone piekare aizmugurē šķiet uzstādīta,
lai paplašinātu bagāžnieku, nevis uzlabotu brauktspēju. 3,5 litru
V6 motors attīsta 277 zirgspēkus un pārī ar sešpakāpju "automātu"
patērē 10-14 litrus degvielas. Tāpēc jo naivāk izskatās Eco lampiņa
panelī, kas retumis paslavē par taupīgu braukšanas manieri.
Degvielas ekonomijas nolūkā uz taisna ceļa kardāns vispār tiek
atvienots no pakaļējā reduktora. Tas nozīmē, ka bezceļā Lexus RX350
ir vēl bezcerīgāks, lai gan priekšējo riteņu izspolēšanas gadījumā
aizmugure saņem līdz 50% vilces.
Starp diviem kalniem
Visu riteņu piedziņa Lexus RX350 laikam ir tikai tāpēc, ka tā pieklājas. Šī automobiļa uzdevums ir nodrošināt augstu dzīves standartu komplektā ar paaugstinātu sēdpozīciju. Lexus izspēlējis joku ar izmēriem. Japāņiem patīk salīdzināt RX ar Mercedes ML-Class, BMW X5 un pat... Porsche Cayenne. Ja ņemam vērā motoru tilpumus un virsbūves garumus, tā gandrīz ir taisnība, taču tikai gandrīz. Lexus RX ir pārāk mazs riteņu asu attālums, tāpēc salons ir pat īsāks nekā Mercedes GLK vai Audi Q5. Tas pats iemesls izskaidro neveiklās automobiļa proporcijas tiešā sānskatā. Tāpēc Lexus ērti iekārtojis savu 35 tūkstošu latu auto starp divām Premium SUV klasēm un bauda abpusēju uzmanību par spīti vienam vienīgam motoram, kas piedevām nemaz nav dīzelis. Martā debitēs jaunais hibrīdmodelis RX450h, kas domāts ne tik daudz degvielas taupīšanai kā tehnokrātu pievilināšanai.
***
Lexus RX350
**** Dizains
**** tehnika
**** komforts