Laika ziņas
Šodien
Migla
Rīgā 0 °C
Migla
Sestdiena, 5. oktobris
Amālija, Amēlija

Kalns, kas apturēja Hanibalu

Itāļu kravas transporta ražotāja pirmais mēģinājums apvidus automobiļos ir modernizēts Santana Anibal. Neesat dzirdējuši par tādu? Nav brīnums. Un tas, ka jūs raugāties fotogrāfijās, kur nepārprotami redzams Land Rover Defender, visu vēl vairāk sarežģī. Sāksim no sākuma: spāņu uzņēmums Santana Motor S.

A., kurš kopš 1961.gada ražo vecus Land Rover modeļus pēc licences, pirms diviem gadiem parakstīja sadarbības līgumu ar Iveco par kopīgu modeļu izstrādi. Pirmā spāņu provinciāles un Turīnas lielrūpnieka atvase tad arī ir Iveco Massif. Vairāk nekā 2000 gadu pēc Hanibala pārgājiena pāri Alpiem, kalns, precīzāk, vesels "masīvs", atpestīs pasauli no senilā Santana Anibal, kas savulaik esot nokristīts par godu slavenajam Kartāgas karavadonim.

Dubļus mīl, asfaltu nīst


Iveco Massif ir kā radīts glābšanas ekspedīcijām un kalnu pārejām. Pie tērauda rāmja pieskrūvēta primitīva virsbūve ar stiklplasta jumtu. Motors un bremzes paņemtas no furgona Iveco Daily. Bet ko dod disku bremzes, ja masīvam ir lokšņu atsperes abiem tiltiem? "Atsperlāgas" priekšējiem riteņiem 2008.gadā - tas ir ko vērts... Oriģinālajam Land Rover jau 25 gadus ir spirālatsperes. Teorētiski Massif piekare ir nesalaužama un mašīnu var slogot un pārslogot, kā ienāk prātā, jo visas "lāgas" reizē nekad nepārlūst. Taču, tiklīdz automobilis ar tik arhaisku piekares konstrukciju nonāk uz cietzemes un asfalta, tas kļūst neveikls kā Hanibala kaujas ziloņi. Tie pārbiedēja māņticīgos gallus, taču slīdēja un klupa šaurajās kalnu takās, ka, žēli taurēdami, sakrita Pireneju aizās. Ja spāņu-itāļu kopražojuma zilonis sadomās līkumā apgāzties, ESP palīgā nenāks. Iveco Massif nav pat ABS.

Motors kā 5 t busam


Santana PS-10 iztika ar 2,8 litru Iveco dīzeli, bet Massif trīs litru motoram ir pat divas versijas: ar 146 vai 176 ZS. Taču visurgājējam galvenais ir vilce. Massif griezes moments ir 350 vai visi 400 Nm, pie tam jaudīgākajai versijai maksimums vilces tiek sasniegts pie nieka 1250 apgriezieniem, tātad uzreiz pēc tam, kad esat pagriezuši aizdedzes atslēgu. 3.0 HPT motors taču paredzēts busiem ar pilno masu līdz 5,5 tonnām! Dabiski, ka šai medaļai ir otra puse. Pārsniedzot 3000 apgriezienu, motors rūc kā lauva, bet auto ātrāk vairs neiet. Turpretim sešpakāpju pārnesumkārba slēdzas apbrīnojami viegli. Pāreja uz 4x4 un pazeminātajiem pārnesumiem notiek kā vecos laikos, ar sviru, un - jūs uzminējāt - Iveco Massif nav automātisko brīvrumbu. Slēdzīši priekšējo riteņu rumbās jāpagriež ar roku.

Kopija par oriģināla cenu


Vai atceraties filmu Kā nozagt miljonu? Mākslas šedevru viltotājs bija pārliecināts, ka viņa Lotreks nemaz nav sliktāks par paša Lotreka Lotreku*, tāpēc par to var prasīt pilnu cenu. Iveco Massif nav tas gadījums. Skats kabīnē liecina, ka Iveco Massif ir kaut kas līdzīgs UAZ-469, tikai ražots Spānijā. "Paneli" esot taisījis ItalDesign Džudžaro, bet tad vai nu dzērumā, vai iepriekšējā dzīvē, kurā bijis kalējs. Ar tapskrūvēm savilkta cietu plastmasu savārstījuma centrā atrodas kosmiska "esktra" - Pioneer radioaparāts ar navigāciju un skārienjutīgu displeju. Kā tas nokļuvis starp "pulksteņiem" no Suzuki Samurai, bleķa paklājiņiem uz grīdas un plānām kā drezīnai durvīm, vēsture klusē, taču Land Rover Defender neko tādu neatrast. Digital telebox, kā to dēvētu sociālie parodisti Norlevo FM, piedāvā pat līmeņrādi un kompasu. Vai tiešām Land Rover atdarinājuma vietā iznākusi parodija? Nav tik ļauni, piemēram, Massif ir ekonomiskāks par Defender, kam ir pastāvīga pilnpiedziņa un alumīnija virsbūve. Italospānim ir arī labāka skaņas izolācija. Par spīti iedzimtām kroplībām, Kentervilas spoka vaidiem virsbūvē un spogulīšiem, kas mazāki par pūdernīcu, Iveco Massif iepatīkas. Brīžiem pat ļoti, kā visi autopasaules dīvaiņi un dekadenti. Taču, ja vien Iveco dīleris neizkārtos masīvam valsts pasūtījumu, to piemeklēs Santana liktenis. Iveco Massif maksā tikpat, cik īsts Land Rover Defender, un - sitiet vai nost - es nesaprotu, kāpēc.

*Tulūza-Lotreka pašportrets

***

cenas, eiro


Iveco Massif* 30 680

Land Rover Defender 110** 30 700

*aptuvenā cena par 5 durvju automašīnu

**2,4 litru turbodīzelis, 122 ZS, 360 Nm.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko