Jaunā Golf testos Īslandē runas bija īsas un maršruti gari, tomēr vienu reizi oficiālajiem runātājiem mēle sametās gan. Vāciešu nelabojamā aizraušanās ar kilometru gariem salikteņiem kopā ar mārketinga nodaļas nozombētajiem prātiem ģenerējusi jaunu jēdzienu autoindustrijā - Golffuhlfaktor. Salīdzinot ar dēmonisko bezsakaru Constantinopolitanischerdudelsackspfeifenmachersgesellschafft!, ar ko Marka Tvena izdomātais jeņķis karaļa Artura galmā satrieca pīšļos galma burvi Merlinu, izklausās pēc kā nevainīga - "galda teniss" vai - sliktākā gadījumā - "futbola trakums". Taču paturiet prātā, ka teitoņi atbildīgi arī par tādiem fonētiskiem šedevriem kā Messerschmitt un Ratlosigkeit. Un tagad arī par Volkswagen Golf, par kuru labāka nav bijis, un kura dēļ izfantazēts šis "golfa izjušanas faktors" vai īsāk - Golf faktors.
Versija 5.5
Turpinot brīnišķīgo tradīciju, ka katrs nākamais modelis ir
iepriekšējā kopija, jaunais automobilis ir nekļūdīgi atpazīstams kā
Golf. Pretēji izplatītajam priekšstatam labākie dizaineri saņem
pasakainu piķi ne jau par automašīnu, kurai priekšu nevar atšķirt
no aizmugures (tādu prot uzzīmēt gandrīz katrs), bet gan par spēju
iesaiņot nopelniem bagāta modeļa pamatvērtības jaunā kastītē. VW
dizaina pāvests Valters da Silva un pirmais bīskaps Klauss Bišofs
(rakstās kā Bischoff, bet nav tālu no angļu Bishop) sakās
iedvesmojušies no Golf I un Golf IV. Tāpēc Golf radiatora reste
atkal ir šaurāka (zemāka) par lukturiem, un platais aizmugurējais
jumta balsts, kas sasniedza savu pilnību 4.golfā, noslīpēts līdz
absolūtismam. Lai gan Golf VI ir pirmais modelis 34 gados, kas
saņem jaunu modeļa nosaukumu, zem bleķiem faktiski būdams Golf V,
paši bleķi, izņemot jumtu, ir pilnīgi jauni. Unm pat ja tā nav
godīgi, tad ko VW bija darīt? Nosaukt mašīnu par Golf 5.5 kā
datorprogrammu?
Aizmigt Golfā
Volkswagen stoiskā mierā atvaira uzbrukumus un neērtus jautājumus.
Pakaļējie lukturi izskatās līdzīgi Touareg? Tā arī jābūt, tiem ir
labāka gaismasspēja, un tie pasvītro automašīnas izaugsmi.
Vērtīgākais ieguvums no jaunās optikas gan ir astoņas reizes
lielāks pagrieziena signāls, jo oranžā actiņa Golf V pēcpusē
saulainās dienās nereti palika nesaskatāma kravas auto un
trolejbusu vadītājiem. Kopš Passat CC un Scirocco iznākšanas Golf
salons izraisa tikai patīkamas žāvas - viss no stūres līdz klimata
sistēmai jau ir redzēts, aptaustīts un labs. Viens no galvenajiem
uzdevumiem bijis panākt bezprecedenta skaņas izolāciju, un tas
realizēts ar papildu laminētiem stikliem un jauna tipa durvju
blīvgumijām. Vēlme nodemonstrēt šo sasniegumu lielā mērā izskaidro
testu norisi Īslandē, kur slikts laiks, kā mēdz teikt, iekļauts
cenā, nevis maigajā Dienvideiropas klimatā. Gluži vienkārši Īslandē
ir tik raupjš asfalts kā nekur citur. Golf iekšā patiešām ir ļoti
kluss, taču pilnai pārliecībai pagaidīsim testu Latvijā. Kopumā
Golf interjers iznācis tik perfekts, ka tajā var pat aizmigt.
Volkswagen nav iebildumu, jo lāzera vadīta cruisecontrol neļaus
ietriekties benzīnvedējā, bet pēcāk jūs visiem stāstīsiet, ka
pamodāties Phaetonā. Jebkurš Golf VI salīdzinājums ar tautas
limuzīnu Volfsburgas ausīm skan kā mūzika, un, respektējot cenu
atšķirības, pat nav tālu no patiesības.
Nedzirdēt dīzeli
Izvēloties automašīnas testu parkā, nekāds "enik - benik - sikel - sā" neiznāk, jo pieejami tikai trīs varianti. Un pēc piecām minūtēm vairs tikai divi, jo golfi ar 2 litru TDI dīzeli pazūd momentā. To var saprast - visiem gribas dzirdēt, vai commonrail dīzelis ir dzirdams salonā vai nav. Runā, ka nav. Mums paliek divi TSI motori, dzinējs ar 1,4 litriem un 122 ZS, kā arī versija ar 160 ZS un septiņpakāpju DSG kārbu. TSI dzinēju triumvirātu vainagos resnākais no visiem TSI, taču divu litru 211 ZS turbomotors paredzēts ekskluzīvi Golf GTI. Caurmērā dzinēju degvielas patēriņš samazināts par gandrīz trešdaļu, taču ir lielas aizdomas, ka lielākā daļa no šiem 28% norakstāma uz TDI plejādi. Divu litru motora 110 ZS versija patiešām solās būt superekonomiska - 4,5 l/100 km. TSI benzīna motori pat ar septiņiem automātiskiem ātrumiem neprot būt tik taupīgi. Īslandes pakalnos un lietusgāzēs rūpīgi iekoptie 6,3 l/100 (tikpat, cik uz papīra! Tā gadās reti!) ātri pāraug vidēji astoņos litros, turklāt lielākas slāpes moka tieši mazjaudīgāko motoru, kam ir tikai turbīna, bet nav kompresora atbalstam pie zemiem apgriezieniem. Ak jā - kā tad jaunais auto brauc? Nevainojami kā vienmēr. Lidmašīnas lido, golfi - brauc.
Baznīcas motors
Ņemot vērā kolosālo masveidīgumu, Golf atšķirībā no kupejas Scirocco ir arī benzīna motori bez kompresoriem. Daudzviet uzsvērtā bāzes cena zem 15 000 eiro attiecas uz draudzes ērģelnieka automašīnu ar 1,4 litru 80 ZS motoru, ar kuru neesmu braucis un arī īpaši nealkstu. Taču savam liktenim neizbēgt - mazais motors būs iecienīta autonomu izvēle. Trendline un Comfortline izpildījumā pieejams arī mūžvecais 1,6 litru 102 ZS motors, kas sevi jau atpelnījis tik daudz reižu, ka to vajadzētu uzstādīt automašīnās par velti. Golf VI dzinēju klāsts tiks papildināts ar lētākiem dīzeļiem, taču jāņem vērā, ka skaistu Golf Highline turpmāk varēs iegādāties tikai ar dārgajiem motoriem un pēc vēlēšanās - ar DCC adaptīvajiem amortizatoriem, kas mums tā iepatikās Scirocco, un Park Assist automātisko novietošanas sistēmu, kas iepatikās mazāk, bet arī maksā ap 800 eiro. Paldies, nevajag? Nu, respect, bet ESP un septiņi airbagi ir standartā, un par 600 eiro var iegādāties pirmo "lēto" krāsu radionavigācijas iekārtu no Volkswagen un nekārdināt zagļus ar stiklam pielipinātu TomTom.
***
Volkswagen Golf VI
J J J J Dizains
J J J J J Tehnika
J J J J J Komforts
***
VW Golf 1.4 Trendline 14 500 (eiro)
VW Golf 1.4 TSI Comfortline 17 350
VW Golf 2.0 TDI Highline 20 970
***
Konkurenti
Te vajadzētu būt Opel Astra, taču tos aizēno jaunā Renault Megane. Pilna ar jaunām tehnoloģijām, tā uzlaiko lielās Laguna drēbes - un tās der. Megane 3 nespēj būt tik nopietna kā Golf, taču vairs nemēģina savienot uzvalku ar zeķbiksēm.
***
Toyota Auris bieži tiek dēvēta par japāņu golfu, kas nav taisnība, jo Golf var būt tikai viens. Auris ir izcils konkurents kvalitātes, drošības un funkcionalitātes ziņā, taču kaitina ar lētu dizainu, prastām braukšanas manierēm un gaisā saslietu stāvbremzes sviru.
***
Ar visām iespējamām virsbūvēm, neskaitāmiem dzinējiem, atjaunotu dizainu un piecām zvaigznēm crash testos Ford Focus kā allaž min golfam uz papēžiem. Taču, ja ģimenē ir švaki ar automātiskajām pārnesumkārbām un paneļa plastmasa piekāpjas Hyundai i30, VW paliek nesasniedzams.