Pazīstamās pilnpiedziņas turboraķetes nosaukums uz bagāžnieka vāka kļuvis par 5 centimetriem īsāks. Evolution IX bija pēdējais no rallija sedanu dzimtas ar ciparu nosaukuma beigās. Turpmāk būs tikai Mitsubishi Lancer Evolution.
Ne tikai rallija faniem
Pirmajā mirklī šķiet, ka Mitsubishi vadībā kāds sajucis prātā un
Evo fantastiskajai sāgai pēc 16 gadiem pienācis pāragrs un traģisks
gals. Patiesībā viss ir pilnīgi otrādi. Mitsubishi sporta
automašīnu pērle iekļuvusi jaunā attīstības pakāpē, un tas ļoti
atbilst modeļa nosaukumam Evolūcija.
Supermodelis atkal ir līdzīgs parastajiem priekšpiedziņas Lancer. Evolution ieņem cienījamu vietu modeļu rindas virsotnē, nevis eksistē paralēlā dimensijā. Te, protams, ir arī daļa mārketinga. Mitsubishi lieliski apzinās, ka vairākums pircēju neapzināti vai apzināti par zīmolu uzskatīja un izvēlējās Evo, nevis Trīs dimantus. Lai gan, sākot ar jūliju, Mitsu sāks pārdot arī rallija "sagataves" uz Evolution bāzes (automobiļus bez komforta aprīkojuma, paredzētus pārbūvei sacīkstēm), Mitsubishi paredz visā pasaulē pārdot vismaz 17 000 jaunās paaudzes automašīnu. Daļu no tām nopirks pavisam citādi pircēji nekā līdz šim, arī tādi, kas domā, ka rallijs ir protesta manifestācija. Lai nopirktu un uzturētu jaunu Evo, jābūt visai situētam. Naudīgi ļaudis interesanto automašīnu nereti uzskatīja par pārlieku puicisku vai specifisku, lai pārvietotos ar to ikdienā. Godīgi sakot, tas bija arī diezgan nogurdinoši. Tagad Mitsubishi cenšas izveidot no daudzu izpratnē dīvainā automobiļa aizraujošu nišas produktu kā alternatīvu pazīstamajiem Audi S un BMW M, saglabājot un uzlabojot Evo pamatvērtības - turbomotoru un izsmalcinātu pilnpiedziņas sistēmu.
Augstākā būtne
Ko tad Mitsubishi piedāvā zobārstiem un advokātiem, kam apnikuši
Audi, BMW un Alfas? Robustu četru durvju sedanu ar uzbrūkošu
priekšpusi un raksturīgu megaspoileri uz bagāžnieka. Hipertrofētās
gaisa atveres motora pārsegā ir samazinātas, tā uzlabojot ne tikai
izskatu, bet arī aerodinamiku. Tomēr zemūdens tēma dizainā zeļ un
plaukst - žaunas, nāsis, rajas mute, aste utt. Paplašinātos spārnus
piepilda skaisti BBS riteņu diski ar 245/40 R18 riepām. Gaisa
atveres priekšējās riteņu arkās (atšķirībā no līdzīgiem rudimentiem
Ford S-Max) ir īstas. Izņemot strupo aizmuguri, Lancer Evolution ir
proporcionāls un pastāvīgi saspringts kā kara lidmašīna, kas
vienmēr gatava doties kaujas uzdevumā. Reālais izsvarojums ir vēl
labāks. Mitsubishi atkal ir alumīnija jumts, motorpārsegs un
spārni. Tā kā izplūdes kolektors pārcelts uz motora aizmuguri,
izpūtējs vairs neiet zem bloka un dzinēju var ieskrūvēt zemāk. Taču
Mitsubishi ar to nepietiek. Akumulatora un logu mazgāšanas šķidruma
tvertne pārcelta uz bagāžnieku. Tie atrodas nevis rezerves riteņa
vietā, bet pie bagāžnieka starpsienas, kur, piemēram, Lexus
hibrīdsedaniem iebūvētas litija baterijas. Lancer bagāžnieks tāpēc
kļūst par trešdaļu mazāks. Ikreiz, kad gribam noskalot vējstiklu,
salonā dzirdama motoriņa dūkšana. Skaņas izolācija vēl arvien nav
Evolution prioritāte, tomēr riepu troknis ir dzirdams mazāk nekā
Evo IX, nemaz nerunājot par Evo VII. Ritošo daļu un bremzes
izgatavojuši pazīstami Mitsubishi partneri - Bilstein, Eibach un
Brembo. Iedomātajā barības ķēdē plēsoņa joprojām atrodas pašā
augšā, uz reāla ceļa - pašā priekšā.
Ar visām ērtībām
Jau pirmie mirkļi pie Evolution stūres pauž izmaiņas gaitā un...
attieksmē. Evolution ir smagāks par Evo 9, un tam ir patīkami smaga
stūre, varbūt izņemot mazu posmiņu ap nulles stāvokli. Automašīna
ripo rimtāk, cienīgāk un, sasodīts, patiešām komfortablāk. Tad,
lūk, ar ko Mitsubishi kārdina piedzīvojumu meklētājus atšķirībā no
citām markām! Patiešām neslikti, sevišķi komplektā ar precīzu un ne
pārāk asu stūres mehānismu. Tomēr tipveida Lancer salons ar
raupjām, melnām plastmasām mazina labo iespaidu. Skopās vadītāja
sēdpozīcijas regulēšanas iespējas ir nepieņemamas augstas klases
sporta auto. Evolution stūri nevar regulēt pēc attāluma, un dziļais
Recaro sēdeklis nav labāks - to var tikai pabīdīt un palocīt
atzveltni. Tas arī viss. Progresa un sabiedrības drošības vārdā
Evolution uzradušies veseli 9 gaisa spilveni, lietus sensors,
izklaides iekārta ar krāsainu monitoru un, ak, Dievs, pat
cruise-control.
Taču civilizācijas labumi kaut kā piemirstas, tiklīdz priekšā ierūcas 295 zirgspēku turbomotors un Evolution raujas uz priekšu. Bet kas tad tas?! Evo bez sajūga pedāļa? Tas nu ir kaut kas neredzēts.
Tikai gāze un bremze
Izņemot sporādiskus mēģinājumus aprīkot Evo ar "automātu"
amerikāņiem, visvarenie Mitsubishi sedani vienmēr bijuši manuālo
kārbu pusē. Jauno Evolution varēs nopirkt ar Mitsubishi vēsturē
pirmo divsajūgu pārnesumkārbu. Tā darbojas pēc Volkswagen DSG
kārbai līdzīga principa, taču paredzēta jaudīgai turbomašīnai, kas
turklāt vēl aprīkota ar sarežģītu pilnpiedziņas sistēmu. SST
(Sports Shift Transmission) ir 3 režīmi, no kuriem pirmais ir
NORMAL un domāts braukšanai kā ar parastu "automātu". SPORT vairāk
izmanto motora apgriezienus, kā arī slēdzas vēlāk un rupjāk. Lāgiem
transmisijā dzirdami pat metāliski klakšķi, it kā Evolution būtu
aprīkots ar sporta "kulaceni" (sacīkšu pārnesumkārbas paveids
autosportistu žargonā). Mitsubishi mudina lietot vieglmetāla
lāpstiņas uz stūres. Lai ieslēgtu trases režīmu S-SPORT, poga
jāpatur trīs minūtes. Tagad motors griežas līdz ierobežotājam,
ātrumu pārslēgšana notiek asi, pat cietsirdīgi un to pavada
fascinējoša skaņas modulācija izpūtējā. Vēlāk gan noskaidrojās, ka
tīkamā burbuļošana esot prototipu "defekts" un sērijveida
automašīnām nebūšot. Ehh.... Taču, ja līdz tam brīdim būs novērstas
SST "bērnu slimības", lai notiek!
Ātrumkārba bez atpakaļgaitas
Pēc Mitsubishi inženieru vārdiem, jaunā ātrumkārba varot izturēt
līdz pat 500 Nm griezes momentu (divsajūgu kārbai tas ir daudz),
tātad SST spēs izturēt arī "čipotu" un smagi tūnētu Evolution
rāvienu. Bet pagaidām izstrādājums ir tāds pazaļš. Par kickdown tas
izliekas neko nezinām. Kad motors 6.ātrumā sāk "gurt", uz gāzes
pedāli grīdā reaģē ar stipri aizkavētu pārslēgšanos uz 5.pārnesumu
vai nereaģē vispār. Izslēdzot aizdedzi, motors pāris sekunžu
turpina darboties. Vaina nav nedz dzinējā, nedz atslēgā. Mulsinošā
aizture nepieciešama, līdz SST atgriežas pirmajā pārnesumā. Par
attaisnojumu Mitsubishi jāteic, ka SST nav japāņu darināta.
Pārnesumkārbu izstrādājis vācu Getrag - tas pats, kas jau divus
gadus kā nevar, tā nevar nodrošināt ar DSG analogu Eiropas Fordus.
Arī piecpakāpju manuālajai ātrumkārbai ir savs āķis - tai nav
atpakaļgaitas. Precīzāk, nav atsevišķas vārpstas. Atpakaļgaita
izveidota no 1. un 3.pārnesuma zobratiem. Tas jāņem vērā nākamajiem
Mitsubishi rallija mašīnu būvētājiem. Jā, un līdz 100 km/h SST
zaudē rokas kārbai sekundi, lai gan jābūt otrādi. Toties gaitā no
60 līdz 100 km/h SST "ieliek mehānikai" gandrīz divas sekundes.
Labi! Vēl tikai vajadzētu noskaidrot, cik lielu kumosu SST paņems
no
40 000 eiro, kas ir aptuvenā Evolution cena.
Pārdabiska saķere
Bet kas nu Lancer Evolution ir vienreizējs un nepārspējams, tā ir
pilnpiedziņa. Deviņās paaudzēs izsmalcinātais regulējamu
diferenciāļu, sensoru un sistēmu universs ļauj braukt ar šo
Mitsubishi ātri un ļoti ātri pirms, uz un aiz saķeres robežas. Pat
cimperlīgajai SST kārbai patīk tieši tie mirkļi, kad tās zobrati un
sajūgi dabū kārtīgi uzkarst. Tehniski jaunās evolūcijas iekšas zem
grīdas atgādina Evo 9. Pārslēdzami centrālā diferenciāļa režīmi
(asfalts, grants, sniegs), taču nu jau kopā ar aktīvo stabilitātes
kontroles sistēmu ASC. Iedomājieties ESP sacīkšu mašīnā? Tas ir
ASC. Tai klāt Active Yaw Control sistēma, kas automātiski savalda
automašīnas tendenci uz sagriešanos. Tas viss kopā saucas S-AWC jeb
Super-All Wheel Control. ASC stabilitāti var atslēgt ar pogu.
Slēgtā trasē vaļā palaists Evolution un vēl Super Sport ātrumkārbas
"modē" iztērē visu laimes hormonu krājumu pusgadu uz priekšu. Nez
vai kas paliks skriešanai riksī un seksam?
Redzu jaunu dienu austam...
Mitsubishi Lancer Evolution jubilejas paaudze ir visizkoptākais šīs
sērijas automobilis - kā ārēji, tā iekšēji. Jaunā Evo trumpji ir
spēcīgs imidžs, pamanāms dizains, labs standartaprīkojums un,
protams, 2 litru turbomotors un fantastiska visu riteņu piedziņa.
Atšķirībā no Impreza tas ir sedans, kas ir noskatīto vāciešu
iemīļota virsbūve. Pie galvenajiem trūkumiem jāpieskaita lēti
apdares materiāli salonā, pastāvīgs motora troksnis un liels
degvielas patēriņš - 13 litru uz 100 km pa šoseju ar cruisecontrol
un līdz pat 18 litriem serpantīnos. Divsajūgu pārnesumkārbas sīkās
kaites Mitsubishi "izārstēs", jo kārbu jau gaida nākamā misija -
dīzeļa Outlander un "atvēsinātā" Evolution versija Lancer Ralliart
(hečbeks ar 240 ZS un vienkāršotu S-AWC piedziņu). Kas zina, varbūt
supersedans patiešām atbrīvosies no pastāvīgās Subaru Impreza WRX
STI ēnas līdzās un Mitsubishi pārstāvis, tāpat kā pirms nedēļas,
varēs lepni teikt: "Good luck, Subaru!"
***
Mitsubishi Lancer Evolution
Dizains: ****
Tehnika: *****
Komforts: ***