Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Mitsubishi Lancer Evolution nonācis jaunā attīstības fāzē

Nost ar boy-racer imidžu! Izsvītrojam no pagātnes kinohuligānisko "kauna traipu" Fast & Furious, ar cieņu atvadāmies no mūžīgās cīņas ar Subaru! Mitsubishi Lancer Evolution vairs nekad nebūs piedeva N grupas rallija mašīnai, cieti kara rati ekstremāļiem, agresīvas braukšanas instruments ar minimālu komfortu! Šādi un vēl radikālāki paziņojumi birtin bira no Mitsubishi PR sludinātāja mutes desmitās paaudzes Lancer Evo prezentācijā.

Pazīstamās pilnpiedziņas turboraķetes nosaukums uz bagāžnieka vāka kļuvis par 5 centimetriem īsāks. Evolution IX bija pēdējais no rallija sedanu dzimtas ar ciparu nosaukuma beigās. Turpmāk būs tikai Mitsubishi Lancer Evolution.

Ne tikai rallija faniem


Pirmajā mirklī šķiet, ka Mitsubishi vadībā kāds sajucis prātā un Evo fantastiskajai sāgai pēc 16 gadiem pienācis pāragrs un traģisks gals. Patiesībā viss ir pilnīgi otrādi. Mitsubishi sporta automašīnu pērle iekļuvusi jaunā attīstības pakāpē, un tas ļoti atbilst modeļa nosaukumam Evolūcija.

Supermodelis atkal ir līdzīgs parastajiem priekšpiedziņas Lancer. Evolution ieņem cienījamu vietu modeļu rindas virsotnē, nevis eksistē paralēlā dimensijā. Te, protams, ir arī daļa mārketinga. Mitsubishi lieliski apzinās, ka vairākums pircēju neapzināti vai apzināti par zīmolu uzskatīja un izvēlējās Evo, nevis Trīs dimantus. Lai gan, sākot ar jūliju, Mitsu sāks pārdot arī rallija "sagataves" uz Evolution bāzes (automobiļus bez komforta aprīkojuma, paredzētus pārbūvei sacīkstēm), Mitsubishi paredz visā pasaulē pārdot vismaz 17 000 jaunās paaudzes automašīnu. Daļu no tām nopirks pavisam citādi pircēji nekā līdz šim, arī tādi, kas domā, ka rallijs ir protesta manifestācija. Lai nopirktu un uzturētu jaunu Evo, jābūt visai situētam. Naudīgi ļaudis interesanto automašīnu nereti uzskatīja par pārlieku puicisku vai specifisku, lai pārvietotos ar to ikdienā. Godīgi sakot, tas bija arī diezgan nogurdinoši. Tagad Mitsubishi cenšas izveidot no daudzu izpratnē dīvainā automobiļa aizraujošu nišas produktu kā alternatīvu pazīstamajiem Audi S un BMW M, saglabājot un uzlabojot Evo pamatvērtības - turbomotoru un izsmalcinātu pilnpiedziņas sistēmu.

Augstākā būtne


Ko tad Mitsubishi piedāvā zobārstiem un advokātiem, kam apnikuši Audi, BMW un Alfas? Robustu četru durvju sedanu ar uzbrūkošu priekšpusi un raksturīgu megaspoileri uz bagāžnieka. Hipertrofētās gaisa atveres motora pārsegā ir samazinātas, tā uzlabojot ne tikai izskatu, bet arī aerodinamiku. Tomēr zemūdens tēma dizainā zeļ un plaukst - žaunas, nāsis, rajas mute, aste utt. Paplašinātos spārnus piepilda skaisti BBS riteņu diski ar 245/40 R18 riepām. Gaisa atveres priekšējās riteņu arkās (atšķirībā no līdzīgiem rudimentiem Ford S-Max) ir īstas. Izņemot strupo aizmuguri, Lancer Evolution ir proporcionāls un pastāvīgi saspringts kā kara lidmašīna, kas vienmēr gatava doties kaujas uzdevumā. Reālais izsvarojums ir vēl labāks. Mitsubishi atkal ir alumīnija jumts, motorpārsegs un spārni. Tā kā izplūdes kolektors pārcelts uz motora aizmuguri, izpūtējs vairs neiet zem bloka un dzinēju var ieskrūvēt zemāk. Taču Mitsubishi ar to nepietiek. Akumulatora un logu mazgāšanas šķidruma tvertne pārcelta uz bagāžnieku. Tie atrodas nevis rezerves riteņa vietā, bet pie bagāžnieka starpsienas, kur, piemēram, Lexus hibrīdsedaniem iebūvētas litija baterijas. Lancer bagāžnieks tāpēc kļūst par trešdaļu mazāks. Ikreiz, kad gribam noskalot vējstiklu, salonā dzirdama motoriņa dūkšana. Skaņas izolācija vēl arvien nav Evolution prioritāte, tomēr riepu troknis ir dzirdams mazāk nekā Evo IX, nemaz nerunājot par Evo VII. Ritošo daļu un bremzes izgatavojuši pazīstami Mitsubishi partneri - Bilstein, Eibach un Brembo. Iedomātajā barības ķēdē plēsoņa joprojām atrodas pašā augšā, uz reāla ceļa - pašā priekšā.

Ar visām ērtībām


Jau pirmie mirkļi pie Evolution stūres pauž izmaiņas gaitā un... attieksmē. Evolution ir smagāks par Evo 9, un tam ir patīkami smaga stūre, varbūt izņemot mazu posmiņu ap nulles stāvokli. Automašīna ripo rimtāk, cienīgāk un, sasodīts, patiešām komfortablāk. Tad, lūk, ar ko Mitsubishi kārdina piedzīvojumu meklētājus atšķirībā no citām markām! Patiešām neslikti, sevišķi komplektā ar precīzu un ne pārāk asu stūres mehānismu. Tomēr tipveida Lancer salons ar raupjām, melnām plastmasām mazina labo iespaidu. Skopās vadītāja sēdpozīcijas regulēšanas iespējas ir nepieņemamas augstas klases sporta auto. Evolution stūri nevar regulēt pēc attāluma, un dziļais Recaro sēdeklis nav labāks - to var tikai pabīdīt un palocīt atzveltni. Tas arī viss. Progresa un sabiedrības drošības vārdā Evolution uzradušies veseli 9 gaisa spilveni, lietus sensors, izklaides iekārta ar krāsainu monitoru un, ak, Dievs, pat cruise-control.

Taču civilizācijas labumi kaut kā piemirstas, tiklīdz priekšā ierūcas 295 zirgspēku turbomotors un Evolution raujas uz priekšu. Bet kas tad tas?! Evo bez sajūga pedāļa? Tas nu ir kaut kas neredzēts.

Tikai gāze un bremze


Izņemot sporādiskus mēģinājumus aprīkot Evo ar "automātu" amerikāņiem, visvarenie Mitsubishi sedani vienmēr bijuši manuālo kārbu pusē. Jauno Evolution varēs nopirkt ar Mitsubishi vēsturē pirmo divsajūgu pārnesumkārbu. Tā darbojas pēc Volkswagen DSG kārbai līdzīga principa, taču paredzēta jaudīgai turbomašīnai, kas turklāt vēl aprīkota ar sarežģītu pilnpiedziņas sistēmu. SST (Sports Shift Transmission) ir 3 režīmi, no kuriem pirmais ir NORMAL un domāts braukšanai kā ar parastu "automātu". SPORT vairāk izmanto motora apgriezienus, kā arī slēdzas vēlāk un rupjāk. Lāgiem transmisijā dzirdami pat metāliski klakšķi, it kā Evolution būtu aprīkots ar sporta "kulaceni" (sacīkšu pārnesumkārbas paveids autosportistu žargonā). Mitsubishi mudina lietot vieglmetāla lāpstiņas uz stūres. Lai ieslēgtu trases režīmu S-SPORT, poga jāpatur trīs minūtes. Tagad motors griežas līdz ierobežotājam, ātrumu pārslēgšana notiek asi, pat cietsirdīgi un to pavada fascinējoša skaņas modulācija izpūtējā. Vēlāk gan noskaidrojās, ka tīkamā burbuļošana esot prototipu "defekts" un sērijveida automašīnām nebūšot. Ehh.... Taču, ja līdz tam brīdim būs novērstas SST "bērnu slimības", lai notiek!

Ātrumkārba bez atpakaļgaitas


Pēc Mitsubishi inženieru vārdiem, jaunā ātrumkārba varot izturēt līdz pat 500 Nm griezes momentu (divsajūgu kārbai tas ir daudz), tātad SST spēs izturēt arī "čipotu" un smagi tūnētu Evolution rāvienu. Bet pagaidām izstrādājums ir tāds pazaļš. Par kickdown tas izliekas neko nezinām. Kad motors 6.ātrumā sāk "gurt", uz gāzes pedāli grīdā reaģē ar stipri aizkavētu pārslēgšanos uz 5.pārnesumu vai nereaģē vispār. Izslēdzot aizdedzi, motors pāris sekunžu turpina darboties. Vaina nav nedz dzinējā, nedz atslēgā. Mulsinošā aizture nepieciešama, līdz SST atgriežas pirmajā pārnesumā. Par attaisnojumu Mitsubishi jāteic, ka SST nav japāņu darināta. Pārnesumkārbu izstrādājis vācu Getrag - tas pats, kas jau divus gadus kā nevar, tā nevar nodrošināt ar DSG analogu Eiropas Fordus. Arī piecpakāpju manuālajai ātrumkārbai ir savs āķis - tai nav atpakaļgaitas. Precīzāk, nav atsevišķas vārpstas. Atpakaļgaita izveidota no 1. un 3.pārnesuma zobratiem. Tas jāņem vērā nākamajiem Mitsubishi rallija mašīnu būvētājiem. Jā, un līdz 100 km/h SST zaudē rokas kārbai sekundi, lai gan jābūt otrādi. Toties gaitā no 60 līdz 100 km/h SST "ieliek mehānikai" gandrīz divas sekundes. Labi! Vēl tikai vajadzētu noskaidrot, cik lielu kumosu SST paņems no

40 000 eiro, kas ir aptuvenā Evolution cena.

Pārdabiska saķere


Bet kas nu Lancer Evolution ir vienreizējs un nepārspējams, tā ir pilnpiedziņa. Deviņās paaudzēs izsmalcinātais regulējamu diferenciāļu, sensoru un sistēmu universs ļauj braukt ar šo Mitsubishi ātri un ļoti ātri pirms, uz un aiz saķeres robežas. Pat cimperlīgajai SST kārbai patīk tieši tie mirkļi, kad tās zobrati un sajūgi dabū kārtīgi uzkarst. Tehniski jaunās evolūcijas iekšas zem grīdas atgādina Evo 9. Pārslēdzami centrālā diferenciāļa režīmi (asfalts, grants, sniegs), taču nu jau kopā ar aktīvo stabilitātes kontroles sistēmu ASC. Iedomājieties ESP sacīkšu mašīnā? Tas ir ASC. Tai klāt Active Yaw Control sistēma, kas automātiski savalda automašīnas tendenci uz sagriešanos. Tas viss kopā saucas S-AWC jeb Super-All Wheel Control. ASC stabilitāti var atslēgt ar pogu. Slēgtā trasē vaļā palaists Evolution un vēl Super Sport ātrumkārbas "modē" iztērē visu laimes hormonu krājumu pusgadu uz priekšu. Nez vai kas paliks skriešanai riksī un seksam?

Redzu jaunu dienu austam...


Mitsubishi Lancer Evolution jubilejas paaudze ir visizkoptākais šīs sērijas automobilis - kā ārēji, tā iekšēji. Jaunā Evo trumpji ir spēcīgs imidžs, pamanāms dizains, labs standartaprīkojums un, protams, 2 litru turbomotors un fantastiska visu riteņu piedziņa. Atšķirībā no Impreza tas ir sedans, kas ir noskatīto vāciešu iemīļota virsbūve. Pie galvenajiem trūkumiem jāpieskaita lēti apdares materiāli salonā, pastāvīgs motora troksnis un liels degvielas patēriņš - 13 litru uz 100 km pa šoseju ar cruisecontrol un līdz pat 18 litriem serpantīnos. Divsajūgu pārnesumkārbas sīkās kaites Mitsubishi "izārstēs", jo kārbu jau gaida nākamā misija - dīzeļa Outlander un "atvēsinātā" Evolution versija Lancer Ralliart (hečbeks ar 240 ZS un vienkāršotu S-AWC piedziņu). Kas zina, varbūt supersedans patiešām atbrīvosies no pastāvīgās Subaru Impreza WRX STI ēnas līdzās un Mitsubishi pārstāvis, tāpat kā pirms nedēļas, varēs lepni teikt: "Good luck, Subaru!"

***

Mitsubishi Lancer Evolution


Dizains: ****

Tehnika: *****

Komforts: ***

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko