Daži to turpinās darīt arī šajā ziemā, pašiem nezinot apdraudot satiksmes drošību. Vidēja ziemas riepa, braukta cauru gadu, nākamajā ziemā saglabājusi tikai 30-40% sākotnējās saķeres un vadāmības slidenos apstākļos. Pārējie, kuru, jācer, būs vairāk nekā pirmo, kļūs par riepu veikalu un servisu klientiem. Tiem, kuru automašīnām ir retāku vai, gluži otrādi, ārkārtīgi ejošu izmēru riepas, iesakām pasteigties, un ne tikai strauji krītošās temperatūras dēļ. Riepu tirgū saglabājas jau pērn ieilgušais deficīts, un tas nopietni ietekmē ziemas riepu pieejamību. Galvenie iemesli ir divi - neparedzēti ātrā ekonomikas atgūšanās pēc 2008. gada krīzes un dabiskā kaučuka deficīts. «Neviens nespēja prognozēt, ka pieprasījums pēc riepām atgriezīsies tik ātri,» atzīst SIA Latakko tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs Mārtiņš Grīnbergs, «2010. gadā riepu tirgus pasaulē bija 333,6 miljoni gabalu - par 29% vairāk nekā 2009. gadā un tikai pa 0,6% mazāk nekā 2007. gadā.» Ražotāji spēs atgriezties pie pirmsrecesijas ražošanas jaudām tikai 2012. gadā.
Prasīja jau augustā
Deficīts mainījis arī pircēju ieradumus, saka SIA Atlas Motors direktors Pēteris Priede: «Agrāk pirmie ziemas riepu pircēji parādījās tikai oktobrī, tagad par tām sāka jautāt jau septembrī un pat augustā. Iemesls ir vienkāršs - baumas, ka riepu pietrūks.» Diemžēl tās nav tikai baumas, tāpēc riepu cenas arī saglabājas augstas. «Dažiem modeļiem tās pieaugušas pat par 20%,» saka SIA Laneks riepu eksperts Tāls Meļķis, «un pircējiem tas, protams, nav patīkams pārsteigums.» SIAFreibi riepas direktors Jānis Biksons piebilst, kas riepu cenas palielinājušās visu gadu, piemēram, kravas automobiļu apriepojums pakāpeniski kļuvis par 20-25% dārgāks, tas pats attiecas uz populārām vieglo auto budžeta riepām. Riepu cenas uzskrūvē arī galvenās izejvielas dabiskā kaučuka cena, kas sasniedza vēsturisko rekordu šī gada februārī. Ziemas riepās šī ingredienta procents ir sevišķi augsts, jo nodrošina tās elastību zemā temperatūrā. Pēc speciālistu prognozēm, pieprasījums pēc dabiskā kaučuka sliktās ražas un citu iemeslu dēļ pārsniegs piedāvājumu vēl vismaz septiņus gadus.
SUV riepu ekspansija
Taču tas nenozīmē, ka riepu veikalos izskatās kā padomjlaika gastronomā. Plaukti ir pilni, un daži riepu tirgotāji pat var lepoties ar vērienīgu jaunumu klāstu, kaut arī šis nav spožu ziemas riepu pirmizrāžu gads. «Iepriekšējā ziema bija lieliska šīm biznesam, jo Rietumeiropa slīga sniegā,» smejas J. Biksons, «skaidrs, ka šis savā ziņā būs tukšais gads.» Tāpat kā pēcrecesijas gados, sarežģījumi ar vajadzīgo riepu atrašanu var gadīties lielajiem izmēriem un, kas neparasti, arī komercautomobiļiem. Vesels izaicinājums ir strauji augošais SUV jeb dažādu apvidus auto kontingents, kurā ar katru gadu parādās arvien jauni riepu izmēri. Dažkārt gadās, ka viens konkrēts izmērs paredzēts tikai vienam automobilim, piemēram, Range Rover Evoque. 4x4 automobiļu riepas ieņem arvien lielāku ziemas riepu tirgus daļu, jo daudzi autobraucēji vairs nevēlas visu gadu stūrēt ar M+S riepām, ziemā dodot priekšroku īstai ziemas gumijai. Viena no tādām riepām ir jaunā Yokohama Geolandar IT/S GO73, frikcijas jeb mīkstā sastāva ziemas riepa speciāli SUV segmenta automašīnām.
Radzes atgriežas
Pateicoties divām bargām ziemām, popularitāti Latvijā atguvušas riepas ar radzēm, kas 2000. gadu vidū bija noslīdējušas zem 10% tirgus. Pēc Goodyear Dunlop Baltic veiktās aptaujas 25% autobraucēju šoziem brauks ar radzēm, tomēr 70% dos priekšroku bezradžu riepām. «Radzes grib vairāk,» apstiprina T. Meļķis, taču norāda uz zemāku braukšanas komfortu pirms īstās ziemas iestāšanās un lietošanas ierobežojumu. «Radzes atgūst pozīcijas, taču cilvēkus attur lietošanas aspekts pa sausu asfaltu,» uzskata J. Biksons. Turpretim kaimiņu Igaunijā braukšana ar radžotām riepām ir daudz izplatītāka nekā pie mums. 4% aptaujāto izvēlējušies pavisam ekskluzīvu risinājumu - nomainīt bezradžu riepas pret radzēm sezonas vidū. To gan var atļauties tikai tad, ja riepas ir kur turēt un tām ir atsevišķi disku komplekti. Atgriezušies t. s. ziemas disku piedāvājumi, t. i., vienkārša dizaina vieglmetāla diski par pieejamām cenām, kuri kopā ar atbilstoša izmēra ziemas riepām iznāk pat lētāki nekā zemprofila ziemas riepas uz lielajiem vasaras diskiem. Tomēr vieglmetāla disku tirgus joprojām ir šaurs. «Riepu tirgus pēc krīzes samazinājās divarpus reižu, savukārt disku tirgus - četras,» uzsver J. Biksons un piebilst, ka arī disku ražotāji trāpījuši tajās pašās spīlēs, kur riepinieki: pēc krīzes ražošanas apjomi tika strauji samazināti, bet pēc tam rūpnīcas vairs nav spējušas apmierināt strauji augošo pieprasījumu. It sevišķi tas attiecas uz tādiem disku ražotājiem, kuru biznesā lauvas tiesu veido OEM pasūtījumi jeb oriģinālie auto diski, piemēram, Borbet.
V veida tomēr labāks
Citi gan neparedz milzīgu radžu triumfu. P. Priede: «Radzes, protams, prasa, taču tie, kuriem kabata atļauj, pērk labas frikcijas riepas. Pārējie drīzāk ņem budžeta klases Centrāleiropas riepas, kā jauno Barum Polaris 3, un brauc ar tām pašām riepām visu gadu.» Kolēģim piekrīt Goodyear Dunlop pārstāvis Viktors Samusēvičs, viņš uzsver, ka Baltijas valstu mainīgais klimats neļauj atrast vienu ideālo riepu tipu visiem apstākļiem: «Nav šaubu, ka radzes ir vislabākās uz tīra vai slapja ledus, taču citos apstākļos tās trokšņo un paaugstina degvielas patēriņu.» Tāpēc vairākums tirgotāju ziemas gaidās koncentrējas uz Skandināvijas tipa riepu piedāvājumu, kuram faktiski pietiek ar diviem modeļiem. Piemēram, Kumho balsta piedāvājumu uz radžojamu KW22 (to, tāpat kā Marshal dvīņu modeli, var ekspluatēt arī bez radzēm) un frikcijas riepu KW31. Vadošie riepu ražotāji gan cenšas uzturēt prestižu, pēc iespējas aizpildot visas nišas. Tāpēc Goodyear un Dunlop šosezon pavisam ir trīs jauni modeļi - Eiropas tipa riepa Ultra Grip 8, frikcijas riepa Dunlop Ice Sport un Dunlop Winter Sport 4D, kas aizstāj pazīstamo 3D modeli, taču atšķiras ar uzlabotu gumijas sastāvu un papildu rievām protektorā, kas arī nodrošina «četru dimensiju» darbību. Izteikta ziemas riepu tendence ir masveida atgriešanās pie virzienveida protektoriem. «Ziemā tie ir daudz populārāki par asimetriskajiem, tāpēc ka mūsu apstākļos sniega putras un šķīdoņa izspiešana ir daudz svarīgāka par dinamiskajām īpašībām,» uzskata J. Biksons. Tomēr ziemas riepu piedāvājumā ir arī asimetriska protektora modeļi un pat ar radzēm, piemēram, jaunais Continental Conti Ice Contact. «Katram jau gribētos teikt, ka viņa riepa ir piemērota visiem apstākļiem, taču tā nekad nebūs,» paredz T. Meļķis, «piemēram, neviens nav izgatavojis riepu, kas neslīd pa lapām, bet lapas ir papilnam katru rudeni!»