Kopš 2001.gada Škodai izdevies pārdot ap 130 000 Superb, un tas acīmredzot ir bijis pietiekami, lai mēģinātu vēlreiz. Jaunais Superb modelis ir vēl par 35 mm garāks, un vietas aizmugurējos sēdekļos ir tik daudz kā nevienā citā vidējās klases automobilī.
Ar smagu skatienu
Iepriekšējais Superb bija izgatavots no VW Passat sastāvdaļām un
iztālēm arī atgādināja lielu pasātu. Čehu lielzemnieka jaunie
federrati uzbūvēti pilnīgi no jauna, nu jau apakšā paliekot
tagadējo Passat, tātad ar motoru šķērsvirzienā, nevis gareniski.
Riteņu bāze, salīdzinot ar paša auto garumu (4,84 metri), nemaz nav
tik gigantiska - 2,76 metri, tikai par 5 cm vairāk nekā donoram
Passat. Profilā Superb padevies mazliet lempīgs, ar strupu
bagāžnieku. Toties pretskatā skatiens smagnējs kā vācu luksusauto,
sevišķi Elegance modelim, kam pagriežami biksenona lukturi ir
standartaprīkojums. Škoda Superb izskatītos samērīgāk, ja vien
dizaineri būtu atraduši līdzsvaru starp lukturiem priekšā un
aizmugurē. Masīvie starmeši, kas raugās it kā caur pieri, modina
atmiņā miglainus Dussenberg vai Cord ēras amerikāņu drednautus.
Atcerēties neizdodas, taču visādā ziņā smalks darbs. Aizmugurējie
turpretim ir gluži vienkārši otrādi apgriezta priekšējo kopija,
tāpēc Superb "pūpes" pretskatā vairāk izskatās pēc liela Fiat Albea
nekā pusotru tonnu smaga, komfortabla limuzīna.
Sedans + hečbeks
Lai gan Superb vārds nāk no XX gadsimta 30.gadiem, kad Škoda Superb
bija gandrīz tikpat lepns auto kā Mercedes, tas, protams, nav
limuzīns. Tas nav arī VW Phaeton "pa lēto", jo izejmateriāls,
izmērs un, teiksim tā, prove ir pavisam cita. Toties savā bariņā
lielā Škoda izceļas ar labu gaitas komfortu un piekari, kas
piemērota nelīdzeniem ceļiem. Vecais Superb brauca mīkstāk, toties
jaunais labāk sēž uz ceļa un precīzāk stūrējas. Piekare sakombinēta
no Octavia un Passat detaļām. Pēdējās ir dārgākas un vajadzīgas
tāpēc, ka Superb pieejams tāds motors, par kādu Octavia
neuzdrīkstas domāt pat visdrosmīgākajos sapņos - 3,6 litru V6 no
Passat R36! Škoda beidzot izstrādājusi pati savu dizainu salonam.
Instrumentu panelis un viduskonsole izgatavoti oriģinālā stilā,
turklāt ļoti kvalitatīvi un pat reprezentabli. To pasvītro
flīģeļmelnais spīdums. Loža aizmugurē apgādāta ar atsevišķu
"klimatu", taču sēdvietām ir paīss spilvens un trūkst papildu
regulēšanas. Toties vietas kājām ir atliku likām, pat spilventiņš
palikts. Superb kroņa triks ir Twindoor bagāžnieka vāks. Tas
atveras gan ar, gan bez stikla, un neviens pat 100 gados netiks
gudrs, vai Superb ir prestižs sedans vēlmju līmenī vai liels
hečbeks ārpus jebkuras fantāzijas robežām. Ar 1670 litru maksimālo
ietilpību Superb sadod pa biksēm pusducim lielu universālu. Škoda
prāto arī par Superb universāli - tad nu gan Opel Vectra Caravan
dabūs nokunkstēties.
6,5 sekundes pret 5,1 litru
To, vai super(b)gaita un super(b)vieta tiks papildināta arī ar
super(b)īgu dinamiku, izšķir maksātspēja un plānotais automašīnas
pielietojums. Līdz šim minimizācijas līderis bija Renault, kura
Laguna kust uz priekšu arī ar dīzeli lielās Coca-Cola pudeles
izmērā. Škoda Superb mazākais motors ir tikai 1,4 litri.
Atmosfēriskajā versijā Škoda Fabia "maizes" dzinējs iztaisītu no
Superb pagarinātu Trabantu, taču TSI tehnoloģija un turbokompresors
pavelk jaudu līdz 125 ZS, bet 7 ātrumu DSG kārba atbrīvo vadītāju
no 2000 pārslēgšanās reizēm ceļā no darba uz mājām. Latvijas Škoda
dīleri gan nepaļaujas uz pircēju humora izjūtu (pie mums pat
Octavia ar 1,4 motoru nav mašīna), tāpēc Superb cenu lapa sākas ar
pilnīgi pietiekamu 1,8 litru TFSI turbo (160 ZS) un turpinās TDI
motoru kaskādē ar straumes ātrumu no 105 līdz 140 ZS stundā. Tas
ir, tikai ZS. Sešcilindru dīzeli, kas bija vislabākais motors
vecajā Superb, vairs nepiedāvā, toties ir jau minētais benzīna V6.
260 ZS, obligāta pilnpiedziņa, DSG ar pogām uz stūres un 6,5
sekundes līdz 100 km/h acīmredzot iecerēti reprezentācijas
nolūkiem. Par labu šai idejai runā plānotā superSuperba cena, ap 34
000 eiro. Šī dampja pilnīgs pretstats ir Superb Green Line, kas ar
1,9 l dīzeli izspiež vidējo patēriņu 5,1 l /100 km. 4x4 sistēma,
komplektā ar ESP un kalnā braukšanas asistentu par piemaksu būs
pieejama arī 1.8 TFSI un 2.0 TDI motoriem, turklāt dīzelim sekos
arī klusāka 170 zirgspēku common-rail versija. Lētajām 4x4 versijām
būs tikai manuālā ātrumkārba atšķirībā no 3.6 V6.
Kam gribas izstiept kājas?
Par Superb var smīkņāt vai brīnīties, taču cenas/izmēra attiecība
ir nepārspējama, un tagad šajā svaru kausā iekrīt arī bagātīgs
aprīkojums. Comfort izpildījumā Superb drīzāk ir liela Octavia,
tikai ar jaunu paneli. Ambition un Elegance līmeņos ambīcijas un
elegance aug līdz pat deviņiem airbagiem (ceļgalu spilvenu
ieskaitot) un pilnai elektropaketei. Par 29 700 eiro Škoda jums
pārdos tieši tādu auto kā bildē - ar gaišu ādas salonu un visādām
ekstrām, izņemot navigāciju. Vēl 200 eiro jāpiemet par 18" riteņiem
un 400 par Park Assist parkošanās palīgu. Jā, jā, tas ir tas pats
brīnums, kas automātiski iestūrēja stāvvietā VW Touran! Analoģiski
laba čehu alus kausam, Škoda Superb grācijas trūkumu atspēko ar
spēcinošu pildījumu. Varbūt taupības laikos domniekiem un
ministriem laiks atcerēties par Škodu? Tie, kurus birokrāta karjera
nesaista, labprāt izstieptu nogurušās kājas braucot Škoda Superb
taksometrā. Un nodomātu, ka par 30 000 eiro tomēr iznāk labu labais
Passat.
***
Škoda Superb
Dizains ***
Tehnika ****
Komforts ****
***
Cena, eiro
Škoda Superb Comfort 1.8 TFSI 20 300
Škoda Superb Ambition 1.9 TDI 21 160
Škoda Superb Elegance 2.0 TDI DSG 29 700