Visā pasaulē augstu novērtētā Čikāgas Džordano dejas kompānija, kuras radošā biogrāfija jau pārsniedz pusgadsimtu, ir viena no šāgada Starptautiskā Baltijas baleta festivāla īpašajiem viesiem. Jau nākamajā dienā pēc garā ceļa no Čikāgas tā paspējusi sajūsmināt skatītājus Preiļos un sniegt meistarklasi Rīgā. Lieliskā trupa šonedēļ 11. aprīlī uzstājās Ventspils teātra namā Jūras vārti, bet 13. aprīlī uzstāsies Rīgas Kongresu namā.
No agresijas līdz rotaļībai
"Mēs vedam publiku ceļojumā caur dažādiem džeza dejas stiliem, ietekmēm un iedvesmas avotiem. Tā ir ļoti spēcīga, fiziska (atlētiska), enerģiska, arī plastiska un, galvenais, ļoti emocionāli piepildīta un aizraujoša deja. Man ir ļoti būtiski, ka cilvēki ne tikai noskatās mūsu priekšnesumu: "O jā, ļoti labi!", bet arī spēcīgi to izjūt. Protams, braucot uz citām zemēm, vēlamies vispirms rādīt mūsu, amerikāņu džeza deju," piebilst Nana Džordano. Čikāgas dejotāju viesturnejas programmā ir dinamiskas deju kompozīcijas. Desmit dejotāju trupa dažādu horeogrāfu radītajos darbos valdzina ar izcilo dejas tehniku, ķermeņu valodas daudzveidību, enerģiju un milzīgo pašatdevi. Emocijas patiešām ir karstas: no maskulīnas agresijas (4. izeja) līdz vieglai rotaļībai (svītā, kurā skan Deiva Grusina virtuozā klaviermūzika). No apgaroti plastiska Pas de deux (no cikla Atģērb manu muguru) līdz seksīgam dzīvespriekam (Feeling good).
Ar savu dinamisko sniegumu un daudzveidīgo repertuāru Čikāgas Džordano dejas kompānija valdzina skatītājus visā pasaulē. Kā uzsver tās vadītāja Nana Džordano, "GDC misija ir radīt inovatīvas džeza dejas horeogrāfijas, bieži vien no jauna definējot un paplašinot džeza dejas būtību". Trupa, kurā jau nomainījušās daudzas dejotāju paaudzes, ir pierādījusi savu vietu amerikāņu dejas pasaules elitē. Darbības 50. jubilejā 2013. gadā tās dejotāju foto rotāja Dance Magazine numura vāku.
Jau vairāk nekā 54 gadus GDC ir sajūsminājusi publiku gan ASV, gan citur pasaulē: Vācijā, Francijā, Itālijā, Brazīlijā, Šveicē, Turcijā, Krievijā, Bahamu salās, Kanādā, Meksikā, Gvatemalā un Japānā. Nana Džordano teic, ka turnejās apceļotas 28 valstis. Daudzas – atkārtoti. Starp citu, 1974. gadā GDC kļuva par pirmo džeza deju kompāniju, kas turnejā apceļoja toreizējo Padomju Savienību. Dejas mīļotāji, iespējams, atcerēsies Čikāgas Džordano dejas kompānijas pirmo viesošanos Latvijā 2006. gadā. Taču no pašreizējā trupas sastāva to pieredzējusi tikai viena dejotāja – Megana Makheila, kurai šī ir jau desmitā sezona trupā. Nana ļoti gaidījusi šo ceļojumu – kāds bijušais dejotājs viņai teicis, ka pirmo Latvijas apceļojumu vērtē augstāk par visiem citiem koncertceļojumiem.
Viens dēls un 16 bērnu
GDC ir arī vadošā deju kompānija Džeza dejas pasaules kongresā, kas jau norisinājies daudzās ASV un pasaules vietās, tajā skaitā Kenedija centrā Vašingtonā, Bufalo Universitātē, Fīniksā, Čikāgā, Pitsburgā, kā arī Japānā, Vācijā, Meksikā, Kostarikā. Būtisks ir arī Džordano dejas kompānijas ieguldījums izglītībā – tās īstenotajā dejas un veselības izglītības programmā Nana Džordano un viņas dejotāji gadā pasniedz vairāk nekā 300 meistarklašu visdažādākajās vidēs, mācot gan topošos dejas profesionāļus, gan ieinteresējot par deju un veselīgu dzīvesveidu bērnus un jauniešus no nabadzīgām ģimenēm.
"Man ir viens dēls un vēl sešpadsmit bērnu," saka Nana Džordano, paskaidrojot, ka trupā ir desmit dejotāji un seši jauniņie, kuri vēl tikai apgūst slaveno Džordano džeza dejas stilu, kuru tāpat kā viņa vārdā nosaukto deju kompāniju radījis viņas tēvs Gass Džordano, viena no nozīmīgākajām figūrām amerikāņu džeza dejas vēsturē. Pašas Nanas 21 gadu vecais dēls gan nedejojot. Viņš ir hokejists. Arī viņa slavenais, mērķtiecīgais vectētiņš Gass Džordano savus bērnus dejot nav spiedis: no četrām atvasēm vienīgi Nana sekoja viņa pēdās un dejoja tēva trupā, kam 1993. gadā kļuva par māksliniecisko vadītāju. Tēvu Nana Džordano sauc par savu skolotāju un mentoru. "Viņš nāca no strādnieku ģimenes un ceļu izlauza pats. Viņa tēvam bija neliela taverna itāļu rajonā, tieši pretī kinoteātrim. Mans tēvs tur 20.–30. gados piestrādāja par popkorna pārdevēju un par to drīkstēja noskatīties filmas. Viņš bija sapņotājs. Viņam bija sapnis, un viņš to īstenoja. Viņš radīja Džordano tehniku, pārveidoja džeza dejas pasauli." Tēva radošā mantojuma saglabāšana, izkopšana un radoša attīstīšana tagad ir Nanas Džordano misija.