Paziņojuma emocionalitāti var saprast, bet var arī nesaprast. To, ka Dailes teātrī un paša Džilindžera daiļradē viss nav kārtībā, kritiķi viņam teica jau vairākus gadus. Pavisam nesen Džilindžers bija uzaicinājis četrus kritiķus pie sevis, lai skaidrotu, kāpēc šajā teātrī notiek tā, kā notiek. Mēs runājām četras stundas, un esenci no šīs sarunas pavisam drīz varēs lasīt Teātra Vēstnesī. Tobrīd vēl amatā stabilais mākslinieciskais vadītājs stāstīja, kā repertuāra veidošanā tiek iesaistīti aktieri, cik grūti piepildīt Lielo zāli, un pauda pārliecību, ka viņa paša izrādes ir labas, tikai kritiķi to neprot vai pat nevēlas saskatīt.
Bija jaušama pārliecība, ka teātrī viss tiek darīts pēc labākās sirdsapziņas un nekādas krīzes nav, un īsti nebija iespējams šo uzskatu iedragāt. Bet uz skatuves Džilindžers rādīja, kā jūtas, iestudējot vairākas izrādes par bezcerīgi nogurušiem vīriešiem pusmūžā – vai tas būtu Bannijs Manro, Kareņins vai Andra Buļa varonis no Daugavpils teātra izrādes Iemīlējās muļķis muļķītē.
Man bija liels pārsteigums, ka aktieru sapulces iniciators bijis tieši Artūrs Skrastiņš, kuru vairāku gadu garumā, spriežot pēc viņa publiskās komunikācijas, varēja uzskatīt par vienu no Džilindžera balstiem. Tieši Artūrs Skrastiņš nemitējās atkārtot, ka teātrī viss ir kārtībā, un brīnījās, kāpēc Nacionālajam teātrim ir vairāk Spēlmaņu nakts nomināciju. Taču arī tagad, komentējot aktieru izteikto neuzticību Džilindžeram, žurnālā Kas Jauns? aktieris turpina nepiekrist kritiķiem, sakot: "Nekādas krīzes nav! Mums ir ļoti spēcīga trupa, mums ir ļoti labas izrādes, mums ir ļoti daudz nomināciju. Ir pilnas zāles – mums ir lielākais skatītāju skaits, ir pat palielinājies abonementu īpašnieku daudzums šosezon [..]."
Talantīgais aktieris dara to pašu, ko Džilindžers, – problēmu redz ārpus sevis, bet šajā gadījumā – atrod vienu vainīgo. Mēs varam minēt, vai tieši Artūrs Skrastiņš nav tas (vai viens no tiem), par ko Džilindžers aģentūrai LETA teicis: "Turklāt detalizētāks situācijas skaidrojums varētu nodarīt kaitējumu bijušo kolēģu (īpaši aktīvāko revolucionāru) reputācijai."
Pašreizējā situācijā teātra vadībai ir jādzēš ugunsgrēks, meklējot, kas iestudēs Džilindžera vietā, jo izrādei Santa Krusa ir noteikts pirmizrādes datums – 27. marts. Ir jātiek skaidrībā, kā transformēsies lielā mērā jau saplānotā teātra simtgades – 2020./2021. gada – sezona, kurā Džilindžeram bija ieplānoti divi iestudējumi un jubilejas koncerts. Taču lielākā intriga ir, vai aktieru ansamblim izdosies vienoties par to, kā viņi saskata teātra turpmāko virzību. Skaidrs, ka neviens jauns mākslinieciskais vadītājs nevarēs būt labs visiem, iedot galveno lomu katram un noglaudīt ikvienam galvu. Un tad ripot var arī nākamā Saulveža galva.
Paulas Jēger-Freiman rēgs
:)
Paulas Jēger-Freiman rēgs