Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Dailes ugunij rada?

Diezgan miglaini atceros bērnībā lasītu vai Veltas Skurstenes balsī dzirdētu pasaku Pie saulītes ciemos, kurā saulīte paslēpās un zvēri gāja to meklēt un laikam arī nolūgties, lai nu spīdekle nāk atpakaļ. Nez kāpēc šī pasaka prātā ienāca, kad lasīju ziņu, ka pēc atgriešanās no Indijas Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs Dž. Dž. Džilindžers paziņojis, ka ne tikai aiziet no konkrētā teātra, bet neiestudēs izrādes vispār.

Paziņojuma emocionalitāti var saprast, bet var arī nesaprast. To, ka Dailes teātrī un paša Džilindžera daiļradē viss nav kārtībā, kritiķi viņam teica jau vairākus gadus. Pavisam nesen Džilindžers bija uzaicinājis četrus kritiķus pie sevis, lai skaidrotu, kāpēc šajā teātrī notiek tā, kā notiek. Mēs runājām četras stundas, un esenci no šīs sarunas pavisam drīz varēs lasīt Teātra Vēstnesī. Tobrīd vēl amatā stabilais mākslinieciskais vadītājs stāstīja, kā repertuāra veidošanā tiek iesaistīti aktieri, cik grūti piepildīt Lielo zāli, un pauda pārliecību, ka viņa paša izrādes ir labas, tikai kritiķi to neprot vai pat nevēlas saskatīt.

Bija jaušama pārliecība, ka teātrī viss tiek darīts pēc labākās sirdsapziņas un nekādas krīzes nav, un īsti nebija iespējams šo uzskatu iedragāt. Bet uz skatuves Džilindžers rādīja, kā jūtas, iestudējot vairākas izrādes par bezcerīgi nogurušiem vīriešiem pusmūžā – vai tas būtu Bannijs Manro, Kareņins vai Andra Buļa varonis no Daugavpils teātra izrādes Iemīlējās muļķis muļķītē.

Man bija liels pārsteigums, ka aktieru sapulces iniciators bijis tieši Artūrs Skrastiņš, kuru vairāku gadu garumā, spriežot pēc viņa publiskās komunikācijas, varēja uzskatīt par vienu no Džilindžera balstiem. Tieši Artūrs Skrastiņš nemitējās atkārtot, ka teātrī viss ir kārtībā, un brīnījās, kāpēc Nacionālajam teātrim ir vairāk Spēlmaņu nakts nomināciju. Taču arī tagad, komentējot aktieru izteikto neuzticību Džilindžeram, žurnālā Kas Jauns? aktieris turpina nepiekrist kritiķiem, sakot: "Nekādas krīzes nav!  Mums ir ļoti spēcīga trupa, mums ir ļoti labas izrādes, mums ir ļoti daudz nomināciju. Ir pilnas zāles – mums ir lielākais skatītāju skaits, ir pat palielinājies abonementu īpašnieku daudzums šosezon [..]."

Talantīgais aktieris dara to pašu, ko Džilindžers, – problēmu redz ārpus sevis, bet šajā gadījumā – atrod vienu vainīgo. Mēs varam minēt, vai tieši Artūrs Skrastiņš nav tas (vai viens no tiem), par ko Džilindžers aģentūrai LETA teicis: "Turklāt detalizētāks situācijas skaidrojums varētu nodarīt kaitējumu bijušo kolēģu (īpaši aktīvāko revolucionāru) reputācijai."

Pašreizējā situācijā teātra vadībai ir jādzēš ugunsgrēks, meklējot, kas iestudēs Džilindžera vietā, jo izrādei Santa Krusa ir noteikts pirmizrādes datums – 27. marts. Ir jātiek skaidrībā, kā transformēsies lielā mērā jau saplānotā teātra simtgades – 2020./2021. gada – sezona, kurā Džilindžeram bija ieplānoti divi iestudējumi un jubilejas koncerts. Taču lielākā intriga ir, vai aktieru ansamblim izdosies vienoties par to, kā viņi saskata teātra turpmāko virzību. Skaidrs, ka neviens jauns mākslinieciskais vadītājs nevarēs būt labs visiem, iedot galveno lomu katram un noglaudīt ikvienam galvu. Un tad ripot var arī nākamā Saulveža galva. 

Top komentāri

Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Tīri praktiskas dabas jautājums Dailes direktoram Vītolam [pirms buntavnieki neaizdzen arī viņu pa Džilindžera pēdām!]: vai šīs privātuzņēmības iniciatīvas 10 gadu garumā un 40 miljonu eiro vērtībā - vai tās ir ierakstītas Žagara un Dailes darba līgumā?
:)
:
Es tīri empātiski, skatoties Neiespējamo misiju, varēju saprast Rēzijas Kalniņas nevēlēšanos pusmūžā vēl spēlēt stulbu blondīni apakšveļā. Taču sava veida pagrieziena punkts pret DT man bija tieši Artūra Skrastiņa neloģiskie un paštaisnie paziņojumi, kas liecina vai nu par klapēm uz acīm vai gluži vienkārši situācijas izmantošanu. Kaut kā savilkās paralēles ar viņa spēlēto Ričardu III. Pašsaprotami, ka jaunais, ambiciozais, ja reiz ķersies klāt DT, mākslinieciskais vadītājs nāks ar savu radošo komandu, kas nepārprotami nozīmē gan sastāva, gan favorītu maiņu. Tātad pastāv arī iespēja no vilka bēgot lācim uzskriet, vai ne.
Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Gan Artūra Skrastiņa neloģiskie un pašataisnie paziņojumi, gan - Jura Žagara atzīšanās LTV 1:1, ka viņš (vienkāršs štata aktierītis!) jau gadus 10 nēsājoties ar plānu pārbūvēt Dailes ēku, tajā ietverot Rīgai tik ārkārtīgi nepieciešamo koncertzāli blakus nelielākai teātra zālei "Smiļģa iecerētā mērogā"! Esot runājis ar "ietekmīgām personām" politikā, Saeimā, ministrijās; un - galvenais - esot jau sastādījis TĀMI - 40 miljoni eiro, trīsreiz mazāk nekā būtu nepieciešams jaunas koncertzāles būvei! Trakums tikai tāds, ka augustā Džilindžeris esot viņa plānam "norāvis rokas bremzi", un tad, lūk, Žagars sapratis, ka TĀDĀ teātrī ar TĀDU galveno režisoru strādāt nevarēšot... u.t.t., un tā joprojām - līdz Artūrs Skrastiņš sasauca TO sapulci... Tātad - iemesls visai prozaisks, laikmetīgs un LV teātra vēsturē vēl nebijis - ierindas aktiera personīgās biznesa intereses pret teātra vadības interesēm!
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja