.. Kā ir, to vairs neviens nepateiks: pārāk maz cilvēku izrādi ir redzējuši, lai būtu iespējams spriest – izrāde bija "mākslinieciska neveiksme" (pret ko, šķiet, neiebilst arī režisors) vai apzināts uzbrukums gaumei, aizspriedumiem, liekulībai. "Uz papīra" M. Eihes idejas izskatās gana interesantas, bet tas jau dzīvas izrādes kontekstā, protams, ne vienmēr ko nozīmē. Tomēr mani šai situācijā komentāros un ziņu rakstos samulsināja kas cits. Cik pamatoti ir pieprasīt atbildību no teātra par režisora darbu? Vai arī – kādas teātrim tiesības "rediģēt" (vienalga, kādu iemeslu dēļ) gatavas izrādes? Kur ir robeža starp māksliniecisku brīvību un teātra procesa objektīvi uzliktiem ierobežojumiem?
Savu viedokli tā arī neesmu spējusi noformulēt. Jo tiešām – kur ir robeža? Kurš teātrī ir atbildīgs par izrādi, kas nonāks repertuārā? Man patīk, ka Latvijas teātros lielākā daļa direktoru uzņemas šo atbildību. Varbūt tāpēc, ka režisori ne vienmēr to dara. Bet vai tā ir normāla situācija? Pieļauju, ka ar citu materiālu un citu režisoru jautājums man nebūtu radies – skaidrs taču, ka visi teātrī grib, lai izrāde būtu izdošanās... Bet M. Eihes Daugava šai jautājumā, manuprāt, iezīmē kādu Latvijā līdz šim maz redzētu aspektu – blakus uzveduma kvalitātei par strīdus ābolu kļūst interpretācija. Citiem vārdiem – viedoklis, skatījums. "Sakrustot" Daugavu ar Kārļa Skalbes Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties tomēr ir ļoti konceptuāla un sabiedrībai, protams, ārkārtēji neglaimojoša izvēle – brīvi pārfrazējot, "visi jūs esat garīgi miruši mietpilsoņi, kas nogalina ap sevi dzīvo, skaisto, svarīgo"... Un ja skatītājus, kā norāda virkne komentāru, apvaino šāds vērtējums, tas vēl apriori nenozīmē, ka taisnība vienmēr ir tieši skatītājiem. Katrā ziņā tas norāda vismaz to, ka skatījumam uz laikmetīgo Latviju ir atšķirīgas versijas. Ja kritērijs teātrī vienmēr būtu tikai skatītāju un no tiem caur kasi tieši atkarīgās teātra vadības gaume un uzskati, dienas gaismu pasaulē nebūtu ieraudzījušas daudzas skandalozas, sociāli un politiski aktīvas izrādes. Protams, te jāpiebilst – izrādes mākslinieciski un tehniski augstā līmenī, ar konceptuālu skatījumu, pārliecību, nevis nejaušas, neobligātas "parunāšanās".