Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Mans profils

Ik pa laikam esmu domājis, vai nevajadzētu iesaistīties kādā sociālajā tīklā, taču lielākoties nonāku pie secinājuma, ka īpašas vajadzības nav.

Precīzāk būtu teikt, esmu nolēmis, ka visjēdzīgāk ir izveidot Facebook profilu, tomēr līdz lēmuma realizēšanai tā arī neesmu nonācis.

Biju apņēmies to paveikt vasarā, bet bija svarīgākas lietas, ko darīt. Tagad tā ir mana Jaungada apņemšanās. Visi, kam šo lietu pieminu, brīnās – kas tur ko izveidot? Jaungada naktī nedaudz iereibušie draugi bija gatavi uz vietas ķerties vērsim pie ragiem: «A davai, tagad uztaisām Svecem feisbuka profilu!» Uz ko viņiem atbildēju, lai viņi paši sev taisa profilus feisbukā; es dažkārt protu atcirst trāpīgi un asprātīgi.

Es piederu pie paaudzes, kurai klātbūtne virtuālajos sociālajos tīklos vismaz līdz šim nav bijusi obligāta. Protams, ir nodarbes un profesijas, kurās iesaistīšanās kādā no šobrīd aktuālajām virtuālajām kopienām ir nepieciešama. Tomēr es nejūtu īpašu spiedienu no draugiem un paziņām par to, kāpēc neesmu Draugos, Pinterest vai tviterī, lai gan, piemēram, palikšana bez mobilā telefona draud ar reālu sociālu izolāciju. Cik varu spriest, pašreizējiem skolēniem un studentiem interesantāks jautājums ir nevis pieslēgšanās, bet atslēgšanās no sociālajiem tīkliem, proti, tas ir pašsaprotami, ka tu piederi pie tās vai citas virtuālās kopienas, savukārt nepiederēšana tiek uztverta kā īpašs vēstījums un pozīcija.

Mana nepiedalīšanās virtuālajos sociālajos tīklos nav nekāds dziļš vēstījums, drīzāk blakne apziņai, ka tāpat informācijas un komunikācijas ir vairāk, nekā es vēlos vai spēju menedžēt. Tomēr bieži pamanu, ka arvien uzstājīgāk interneta vietnēs tiek prasīts, lai apmeklētājs reģistrējas, izveido savu profilu, un kā ērtākais variants tiek piedāvāta reģistrācija ar Facebook vai citu sociālo tīklu palīdzību.

Ērtums un parocīgums ir iedarbīgi līdzekļi, bet par to arī tiek maksāts. Piemēram, tiek solīts, ka drīzumā ASV tiks izveidoti Amazon Go veikali, kuros apmeklētājiem nebūs jāstāv rindās: ienākot veikalā, jums tikai jāreģistrē telefons ar Amazon Go lietotni, no plauktiem jāņem, ko vēlaties, un sistēma pati reģistrēs preces, kuras iznesat no veikala, un rēķinu nosūtīs Amazon kontam. Zināma samaksa par ērtību ir informācija, ko veikals uzkrāj par tevi.

Nākamais solis ir šo informāciju izmantot citiem mērķiem. Vairākas valstis, to vidū ASV, šogad esot sākušas prasīt iebraucējiem, lai tie uzrāda savus sociālo tīklu profilus. Pagaidām brīvprātīgi. Mērķis ir pārliecināties, vai valstī nemēģina nokļūt, teiksim, kāds terorists. Tomēr ko šāda sistēma nozīmē cilvēkam, kuram nav profila sociālajos tīklos? Būtībā šāds cilvēks automātiski ierindojas aizdomīgo personu kategorijā. Rezultātā klātbūtne sociālajos tīklos kļūst par teju vai obligātu. Pēdējo soli, kas sistēmu noslēdz, šķiet, plāno ieviest Ķīnas valdība. Tās pamatā būs Sesame Credit sistēma, kas darbojas kopā ar Alibaba interneta veikalu, Amazon analogu. Sesame veido profilus ar "sociālajiem kredītiem", kas būtībā ietver informāciju par visu ko, sākot ar iepirkšanās paradumiem un beidzot ar interneta meklēšanas vēsturi. Valdība vēlas ieviest līdzīgu sistēmu, tikai tajā cilvēkiem būs jāpiedalās obligāti un katrs no viņiem tiks izvērtēts.

Top komentāri

Trollis JT
T
Ja es pareizi sapratu... es nēsāju bikses at platiem galiem. Vot. Vienkārši nesāju bikses ar platiem galiem un uzspļauju visādiem viedokļiem par modi. Rezultāts - ik piecos gados reizi esmu modes topā!
M
M
Eu, davai, izspēlējam pigoru un uztaisam Svecem feisbuka profilu, ierakstot, ka viņš ir ISIS terorists? Pēc tam Svece mēģinās Ķīnas Amazon veikalā nopirkt Mao rakstus, bet tur aplauziens: teroristus neapkalpo. Vot būs rēciens!
nesapratu
n
šito vietu: "Uz ko viņiem atbildēju, lai viņi paši sev taisa profilus feisbukā; es dažkārt protu atcirst trāpīgi un asprātīgi." Tieši KAS tajā atbildē skaitās "trāpīgs un asprātīgs"????....
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja