Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +8 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Par ravēšanas lietderību

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
kāds,kura nav
k
"Pirms kāda laika KĀDS man skaidroja, kāpēc TRIMDA VĒSTURISKI IZTURAS pret teātri kā pret pašdarbības pasākumu." " Vācijas nometnēs(-) talantīgie, izglītotie latvieši KAVĒJA LAIKU, dziedot koros, spēlējot izrādēs, rīkojot izšuvumu izstādes... „ Klaida latviešu darbi cilvēciski un mākslinieciski izpaudušies tajās robežās/ apstākļu kopumā, kādi tur bija. Un šo iespēju robežās pastāvēja dramatiskās kopas (kori, deju kolektīvi), kuru attīstībai svešatnē nekādu veicinošu priekšnoteikumu vai perspektīvas nebija un nevarēja būt. Kā zināms, ne tikai aktieri, bet arī komponisti, literāti, dramaturgi, gleznotāji...tur, tajās tālajās svešas laimes zemēs ( dotajos apstākļos) radoši un profesionāli izsīka, kas arī uzskatāms par šo kultūras un mākslas personību dzīves/ traģēdijas būtisku daļu. Pretrunīga kļuva, piemēram, dramaturga Mārtiņa Zīverta daiļrade. No vienas puses-dialoga, intriģējoša sižeta meistars, vispārinātu, no sadzīves attālinātu tēmu uzturētājs dramaturģijā. No otras- emigrācijā tapušo kamerlugu autors, kurš savu daiļradi ievirzījis piespiedu gultnē, rakstījis, lai tur latviešiem skaitliski mazā ansamblītī būtu ko spēlēt. Mūsu interese pašmājās visražīgāk klejojusi ap "Minhauzenu", epizodiski ap "Ākstu", bet regulāri dabūjusi dāsnu knipi zem deguna, jo izrādās, ka ar ārīgu darīšanos šīs lugas neslēdzas. Par klaida teātra mākslas personībām un teātra spēlēšanas rituāliem esmu ko vairāk uzzinājis no Lilijas Dzenes un Viktora Hausmaņa publikācijām. Lilijas Dzenes literāri- tēlainie, notikumiem bagātie sacerējumi galvenokārt balstās uz faktiem, kas atspoguļo mūsu teātra mākslas vēsturē ierakstāmās izcilības LĪDZ emigrācijai. ( Publicēti portreti žurn."Māksla", izdota grām. "Ar zelta lāpu rokā") . Viktora Hausmaņa darbības loks ir atšķirīgs. Tur lielāku lomu spēlē pateicības jūtas, kas izriet no personiskas saskarsmes, abpusēju kontaktu veidošanās ceļojumu laikā, sarakstes...Tas, ka man kā lasītājiem atspoguļotie notikumi un to vērtējumi vairāk saistās ar entuziasmu, jūsmīgu teatrālo izpausmju fiksēšanu, ir cits stāsts. Īpašs tuvināšanās veids aizsākās ar Laimoņa Siliņa un viņa k-dzes viesošanos Latvijā, kas iezīmējās kā atsevišķi priekšnesumi, bet vainagojās ar latviešu teātra mākslas kopvērtējumu, ja nemaldos T. Vēstnesī. Bet tā taču arī ir tikai draudzības izpausme, kuras pamatā ir braucieni ar savstarpēju "teatrālu produktu" apmaiņu. Vai mūsu koncertprogramu un dažu izrāžu ( atvieglotā variantā) peldēšana pāri jūrām un okeāniem ir nozīmīgs notikums vai vienkārši iespēja aizbraukt uz ārzemēm? Saikni starp abiem brīvvalsts laikiem mēdz uzturēt teātra zinātniece Anda Burtniece, dažkārt recenzentes vērtējumi mēdz būt apliecinoši, ja arī pārējais kritiķu pulks kādu "pielicis pie sienas". Andas Burtnieces rakstītajā līdzās teorētiskajai daļai aizvien atradīsim nostādnes, kas izriet no personīgās pieredzes, atraisīta līdzpārdzīvojuma, emocijās, izteiktas saviļņojuma brīžos. Teātra Vēstnesis nu piedzīvojis beigtu balli. Sāpīgākais, ka kādam tas varētu būt ļoti sāpīgi. Vēl prātā nāk aizvien par sevišķi erudītu novērtētā teātra vēsturniece Paula Jēger- Freimane, kura arī aizbrauca svešumā. Recenzijas, raksti, pētījumi, esejas, daži romāni. Nekur nekādu mājienu nav, ka emigrācijā kāds ar mākslinieciskām izpausmēm/teātra spēlēšanu kavējis sev laiku. Ja KĀDS Jums to stāstījis, tad gribētos vien saprast, vai tāds ir arī Jūsu viedoklis. Tādā veidā kā teksts ir uzrakstīts, atstāta brīva vaļa pārprašanai un ir iemesls pat aizvainojumam.
e.s.Blofeld
e
Man domāt, ir vērts pajautāt pašiem sev - ko tad mēs īsti gribam? Kā cilvēks, kas ir saistīts ar Latvijas kinematogrāfiju, es gribētu, lai atdzīvojas kino kritika, kas tagad ir aizstāta ar kino apskatiem. Tomēr jāsaprot, ka mūsu ir pārāk maz, lai marginālas parādības kultūrā vai mākslā varētu pašas sevi finansēt ar pārdotām biļetēm vai grāmatām. Tas neizbēgami nolemj mūsu kultūru zināmam provinciālismam un masveidīgumam kaut vai salīdzinot ar Ņujorkas kultūru, par kuru no turienes atgriezusies Dita Rietuma izteicās visnotulīm cildinoši, jo tur ir tik daudz cilvēku, ka katrs var atrast kaut ko sev.
lustīgais nerris uz tirgus plača
l
Mani ne pārāk satrauc fakts, ka latvieši lasa vientiesīgas grāmatas vai iet uz sliktām izrādēm. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Kādas grāmatas rakstnieki raksta un izdevniecības izdod, tādas lasa; un - kādas izrādes teātros rāda, uz tādām iet. Ja grāmata izrādās sekla un teātris - slikts, tad aiz pieklājības, smalkjutības vai dažkārt varbūt arī līdzjutības - paslavē, un viss. Kurš sevi cienošs cilvēks gribēs nemitīgi atzīties, ka ir iztērējis naudu un laiku, lasīdams seklu literatūru un iedams uz sliktām izrādēm? Mani, savukārt, mulsina šī nepamatotā vispārināšana: [visi] latvieši lasa seklas grāmatas un iet uz sliktām izrādēm; [visa] trimda vēsturiski (!) izturas pret teātri kā pret pašdarbības pasākumu. Vai proesionālam kritiķim tā izteikties par literatūru un teātri - skaitās - dziļi un labi?
e.s.Blofeld
e
Un galu galā viss atgriežas pie naudas kā visa mērauklas: ja kāds vienreiz aizies teātrī uz sliktu izrādi, iespējams otrreiz vairs uz šī paša režisora izrādi vairs neies. Ienākumi būs mazāki un šim cilvēkam varbūt vairāk iestudēt neuzticēs.
  • 1
  • 0
sky
s
Ari piekrītu par tiem talantiem un intelektu - man domāt: inteliģence kultūrā nomira reizē ar pēdējo Skolotāju, Ārstu, Mākslinieku, Mūziķi vai Aktieri, kas tika izbaudījis t.s. Latvijas brīvvalsts laika(līdz 2.Pas.karam) kultūru, izglītību, proti, domāšanu. Nu kaut kā tā..Šodien ķēmojamies pakaļ citiem - daži krieviem, citi eiropiešiem, atkal citi amerikāņiem utt bez sava gala, rezultātā sevi esam pazaudējuši. Atliek cerēt uz jauno paaudzi.
nu, nu
n
Vai beidzot nepietiek idealizēt situāciju pirms 2. Pas. kara? Palasot tā laika presi, dokumentus, arī pētījumus, atklājas, ka nemaz tik spīdoši tolaik negāja un par kvalitāti arī var diskutēt :)
  • 0
  • 0
Nastasja Fiļipovna
N
Cik trāpīgi.
Eu
E
Eu, kapēc neviens vairs neaizstāv pabalstu nepieciešamību rakstniekiem, sāk jau atkal atgriezties garlaicība un nekāda prieka vairs un jautrības, tik pelēkas un rudenīgas nedienas:(:(:(
Skribents007-Skaislei
S
Tās VKKf atskaites jāpēta uzmanīgi. rakstošios es atradu vismaz četros sarakstos. Un alīdzināt grūti .Dažam veidam ziņas beidzas ar 2010.gadu, citam ir tikai līdz 2011.. gadam . Skatīt ir vērts gadus, kuriem pieejami visi dati. Citādi neparādās visas saņemtās summas.
  • 0
  • 0
Skaisle Jātaļniece
S
Sociālie jautājumi katram rakstniekam ir pašam jāsakārto. Nav tā, ka to jau likumdošana neregulētu un ka viņi būtu neaizsargātāki par teiksim - mani. Vai viņš ir kā pašnodarbinātais, kas garantē viņa ienākumus, ja uzrakstītā grāmata nepārdodās utt. Vairāk jau runa tomēr , kā es sapratu, bija par naudas līdzekļu pārdali par labu literatūrai. Tai skaitā bibliotēkām , radošām stipendijām utt. Un domāju, ka tur nu mēs visi tā kā varētu vienoties - ka esam par to. Tāpēc es nesaprotu rakstnieču maija darbu nosodītājus. Būtu jau forši, ja kāds par to uzrakstītu konkrētāk. Lūk, jautājums ir izpētījis KKF mājas lapu. Solīja par to uzrakstīt savas pārdomas, spriedumus. Es gaidu to. Es nolēmu arī to izdarīt - izpētīt KKF mājas lapu , bet nezinu kāpēc - slinkums tur iet un kaut ko meklēt un tādi slinkie varētu būt vairākums no mums.
  • 2
  • 1
Skaisle Jātaļniece
S
Lūk, patika mums patīksmināties cik slikti ir Baltkrievijā un Krievijā. Spiegel. de variet palasīt vai noklausīties par tur valdošu tradīciju zagt un pārdot bērnus. "Visjaukākais" ir tas , ka vairumā gadījumu zadzējas un tirgotājas bija katoļu mūķenes , sadarbībā ar ārstiem. Tā pārdomām .... <http://www.spiegel.tv/filme/kinderhandel-skandal-spanien/> Savulaik Džemma Skulme ļoti kaunināja Alvi Hermani, ka viņš runājot inteliģenta necienīgi. Toreiz es komentāros arī rakstīju ļoti rupji. Jo noteikti ir sasodīti forši sēdēt smalkā mājā, apņemtai ar smalkām lietām un smalku dzīvesstāstu un norobežoties - savas inteliģences un smalkuma dēļ no realitātes, no reālās dzīves un politiķu "apēstās " nākotnes. Kas ievēlēja un kas atkal ievēlēs vislatviešus , vienotību, lemberģiešus un zagleriešus ? Mēs . Un visi to darām ar cerībām, ka nu šoreiz ... Bet ja politiķi - visi kā viens sarunājuši , klaji nekaunīgi, ņirdzīgi nepilda savus solījumus tikko ir ievēlēti un tikuši pie lemšanas par kopējiem resursiem un to savtīgas izmantošanas ... Kāpēc mums jākautrējās kritizēt, saukt lietas īstos vārdos . Kāpēc mēs nosodām un pārgudri kritizējam tos , kas kaut ko sāk darīt ? Piemēram, Neo, rakstnieces ? Kurš ir viņu vietā izdarījis kaut jel ko labāk, pareizāk ? ! Vai tā ir liela māksla tikai inteliģenti paklusēt , vai pagrozīties uz žurnālu vākiem ? labi - neinteliģentās un negudrās rakstnieces tik sliktas , ka tur nekāda saruna iznākt nevar. Un kas tālāk ? Turpinām pa forumiem " nolaist tvaiku " ? Paši nedarām, bet darītājus nevis atbalstām , bet iedzenam zemē ? Būtu jauki, ja kāda no rakstniecēm - ar laika distanci uzrakstītu savas pārdomas par notikušo. Un kaut vai anonīmi. Kāpēc nevarētu paeksperimentēt un uztaisīt kādus anonīmus rakstus ?
Skaisle Jātaļniece
S
Nu kam tas baigi interesē , tā personība ? Drosības policija tramda pensionārus, nu labi - mani patramdīs , nu kāda tam jēga ? Tad , kad žurnālisti publicēja faktus par Krievijas vēstniecības un Latvijas politiķu sadarbības pretvalstiskumu , tad DP sarosījās, bet tā ...viņiem savi biznesi , savi miljonāri, savas shēmas. Tādi KD drukātāji viņiem tikai miegu un smīnus uzdzen ...
  • 0
  • 0
!
!
Anonimitāte mūsdienas nepastāv. Ja ir griba, zināšanas vai nepieciešami resursi, tad ikvienu avotu var noskaidrot. Pat katru anonīmo komentētāju, kur nu vēl raksta autoru.
  • 1
  • 0
Edīte Gornova Rasmusena
E
Loti labs raksts. Paldies Zanei. Kultūra ir sabiedrības spogulis. Tas pats attiecināms uz Saemā ievēlētiem tautas kalpiem kuri 20 gadus ir nākuši un gājuši, visu ņēmuši sev, apzogot savu valsti. Pēc sevis atstājot "nezāles" un dziļa pazemojuma sajūtu, ka tādu attieksmi pret savu zemi es, tu, viņš viņa, jūs, mēs neesam pelnījuši. 20 gadi ir ilgs laiks lai sakārtotu valsti ; uzceltu jaunu koncertzāli un muzeju, jaunas skolas, teātri, salabotu vecus vērtīgus namus, iestādītu jaunus parkus, salabotu ceļus un pilsētu ielas ,negaidot ka talkā nāks EU.Vienīgais kas Latvijā ir uzcelti - milzigi lielveikali un XXL iepirkšanās centri kuros nav nedz pircēju, ne arī īsti ko pirkt bet tur cilvēki pavada savu laiku arī svētdienās. Rīgas Domes rosīšanās rīkojot dažādas tūkstošiem domātas lētas izklaides vēl palīdz nojaukt robežu par izpratni starp labo un slikto.Bet sabiedrībā redzami kultūras cilvēki vienaldzībā klusē.
Par
P
Rīgas Domes izklaides industriju runāt vajadzētu daudz vairāk un konkrētāk.Cik tur finanšu neaiziet! Bet kultūras ļaudis tādi kā LKA rektors J.Siliņš bija to skaitā, kas paši atbalstīja A.Amerika partiju Gods kalpot Rīgai. LKA pedagogi un studenti domā tāpat? Būtu labii, ja blogu pārdomas nebūtu tik izplūdušas, būtu konkrētākas. "Sēnalas un labais" izsaka gauži maz.
  • 5
  • 0
Čopurs
Č
Radzobe raksta - "Mani satrauc tas, ka sliktu sauc par labu, vientiesīgu par gudru, pašdarbniecisku – par mākslu. " Varbūt cieni citus un ļauj katram pašam nolemt kas ir vai nav labs. Viens gan ir skaidrs - augstprātīgas pamacības noteikti ir pašdarbnieka cienīgs rakstīšanas līmenis
.
.
cik saprotu, tad to "līmeni" noteiks abas Radzobes? vismaz teātrī, ja? pasarg die's!
iksss
i
Velns, tā Skaistle kaut kad strādā arī? Vai tikai kopj latviešu kultūras lauku, rakstot komentārus?!
Skaisle Jātaļniece
S
lūk, noskatījos natālijas avelonas erotisko striptīzu un tad monikas belluči un ko es spriežu - lai arī natālija ir jaunāka un svaigāka, bet godavārds - seksapīls īsts patiešām īsts ir tieši monikai , nu tā es domāju :)))
  • 2
  • 1
Inter alia
I
Labi, ka, paaudzēm nomainoties, tomēr (pagaidām?) ir nodrošināta sakarīgi vārošos kultūras cilvēku pēctecība.
Harijs Krūze
H
Nezinu, vai autore savu tautu nevērtē par zemu... Uz JRT izrādēm, kurš nebūt nerāda seklus "popsīgus" gabalus, biļetes jāiegādājas labi savlaicīgi, ja gribi nobaudīt pavisam citas raudzes teātri. Protams, tas tikai mans viedoklis.
rasma&gt;ineta
r
Ko Jūs, lūdzu, domājat ar to augstāku raudzi un kvalitatīvākiem vadītājiem? Es uzskatu, ka atvēlētā laika/budžeta ietvaros šis raidījums ir pilnīgi adekvāts. Dramatiski ir tas, ka citu kultūras raidījumu praktiski nav - gribētos redzēt autorprogrammas, personību portretējumus utt. "100 grami" dara ko var - atspoguļo aktualitātes, veido "Nacionālo dārgumu" galeriju. Bet viņi vieni paši nevar aizpildīt (lasi - informēt,atgādināt, analizēt, diskutēt), milzīgo vakuumu, kas pastāv Latvijas kultūrtelpā.
Ak,
A
Latvijas radio Kultūras Rondo katru dienu runā par kultūru. Nekāds vakuums nav, varbūt mazliet retināts gaiss tikai.
  • 3
  • 0
rasmai
r
Savu mazspēju nevajag attaisnot ar milzīgo vakuumu, kas pastāv Latvijas kultūrtelpā
  • 3
  • 0
līdz nākamai reizītei
l
Bērnību ar ķīmisko konfekšu kalniem un naftas produktu lācīšiem mums piedāvā 21. gadsimts. Mums pārtikas vietā ir pārtikas piedevas, aizvietotāji un izstrādājumi, tai skaitā kultūrā un mākslā. Aizvien retāk lietosim vārdus "mēs gribam", to vietā, plaši ieplestā smaidā,no sliktām savienībām ietikuši labajās, izpildīgi un kategoriski iekļausimies režīmā: "tev jāgrib". Mums sistemātiski pūlas uzspiest seklu domāšanu un izvēli. Te lūk būtu galvenais pieturas punkts/ viela, kur kritiķiem, teorētiķiem, zinātniekiem izvērst savu domu. Kas uzspiež,kāpēc,kas apzināti un metodiski skalo mūsu smadzenes un atsaldē mūsu jušanu, kādā nolūkā? Izgaismojiet cēloņus, sakarības un atklājiet savas nākotnes vīzijas. Negrabinieties tā mīļi, nekādi, pie durvīm,kas jāatver, konkrētību aizstājot ar vārdu spēlēm,sak, es jau vērtu, bet atslēgas pazudušas. Sākot lasīt grāmatu vai ejot uz izrādi, nevaru zināt vai tās būs vientiesīgas/ sliktas, jo sekojot plašās pasaules piemēram, arī mums viss ir produkts,ko jāpārdod,līdz ar to priekšplānā izvirzās menedž-ēšana un reklām-ēšana.Tad nu ēdam, dvēseli kā kuņģi piepildot no visurgājēja konveijera. Ja gribētu visam šim procesam izburties cauri, neatliktu laika dzīvot. Mums taču paliek katra paša izvēle. Lielā mērā tā ir tikai tukša frāze,kamēr, lai kā mums tas nepatiktu, visaptverošais laupītājs nejutīs ne kauna, ne sirdēstus, velkot nost arī līdzcilvēka priekšpēdējo pēdējo kreklu. Man personīgi ir pārsteigums, ka lubu stadijas un diletantisma plauksmes cēloņus varētu meklēt emigrācijā. Šiem pasākumiem sākotnēji bija dota nacionālo pašapziņu uzturoša jēga (identitātes saglabāšana), bet laika gaitā, kļūstot par saviesīgiem priekšnesumiem no sērijas "draugs draugam" , tiem gan nebūtu piešķirama kvalifikācija, kas jel kā būtu sašķidrinājusi mūsu pašmāju kultūru un mākslu. Sēnalas ir normāla procesa sastāvdaļā. Pie tām arī šoreiz paliksim.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja