Nav pagājis ne mēnesis, kad viena no Venēcijas kinofestivāla sensācijām, labi, viena no festivālā izrādītajām un profesionālās publikas jūsmīgi novērtētajām filmām, ir sasniegusi Rīgu. Filmas Zvaigzne ir dzimusi/A Star Is Born pirmizrāde kinoteātros notiek sinhroni ASV un Eiropā – 5. oktobrī. Pēc iznākšanas no filmas preses seansa tepat Rīgā domāju: kas mani tik ļoti ir aizkustinājis šajā darbā – būtībā šajā vecajā dziesmā jaunās skaņās? Vai tiešām pie vainas ir apsēstas kinovēsturnieces mānija teju ikvienā mūsdienu filmā meklēt atsauces, atskaņas, intertekstuālas rotaļas un vienkārši aizguvumus? Vai varbūt manā teju "neprofesionālajā" aizkustinājumā ir vainojama neiznīdējama mīlestība pret vienu no popkultūras ekstravagantākajām, konceptuālākajām personībām – Stefāniju Džoanu Andželīnu Džermanotu, ņujorkieti ar globāli pazīstamo skatuves vārdu Lēdija Gāga?
Sapnis par lielo ekrānu
Lēdijas Gāgas popmūziķes karjera strauji sākās 2007. gadā un nostiprinājās pāris gadu laikā. Ar uguni vajadzēja meklēt kādu, kas nebija pamanījis Lēdijas Gāgas muzikālās performances un dizainiskās ekstravagances. Jēlas gaļas kostīmiņš un citas rūpīgi režisētas publiskās performances padarīja mākslinieci par vienu no nozīmīgākajiem XXI gadsimta pirmās desmitgades atklājumiem. Ir pagājis desmit gadu kopš Lēdijas Gāgas izlaušanās globālajā popkultūras arēnā, šo laiku viņa ir pārlaidusi bez grandioziem satricinājumiem un ar respektējamu pašcieņu. Taču ar kino, kas, izrādās, ir bijis sens dziedātājas sapnis, Gāgas attiecības veidojušās lēni. Platformā Netflix gan ir atrodama laba dokumentālā filma Gaga: Five Foot Two (2017), kuru viņa pati ir producējusi (iesaku!), taču viņas aktrises potenciālu ir atklājusi filma Zvaigzne ir dzimusi un tās režisors Bredlijs Kūpers.
Filmas pirmizrādei veltītajā preses konferencē Venēcijā Gāga aizkustinoši stāstīja, ka viņa visu mūžu esot gribējusi kļūt par aktrisi. Arī Bredlijs Kūpers piespēlēja ainiņai "arī popzvaigznes sapņo" ar tekstu, ka lūdzis dziedātāju no sejas nomazgāt jelkādas grima pēdas, lai pieņemtu lēmumu par viņas izvēli Alijas lomai. Ticēsim jaukajiem stāstiem, vēl jo vairāk tāpēc, ka Bredlija Kūpera intuīcija ir bijusi precīza. Gāga brīnišķīgi iekļaujas sižetā par jaunas, talantīgas meitenes oficiantes pēkšņo ceļu pretī popkultūras padebešiem.
Populārs, dzīves un alkohola nogurdināts mūziķis Džeksons Meins, kuru atveido pats Bredlijs Kūpers, satiek Aliju kādā transvestītu krodziņā, kur ieklīdis nodzert stresu pēc publiskas uzstāšanās. Alijai ir lieliska balss, viņas priekšnesums – dziesma no Edītes Piafas repertuāra La vie en rose, kas tiek izpildīta uz bāra letes, – Džeksonam patīk. Patīk arī pati Alija, viņš seko viņai ģērbtuvē un uzaicina meiteni iedzert mēriņu citā krodziņā, tur notiek kautiņš un pēcāk aukstas kompreses – saldētu zirnīšu paciņas – meklēšana diennakts bodē. Tai jādziedē Alijas satraumētā roka. Tieši viņa ir tā, kas devusi pa seju nekautram Džeksona Meina talanta cienītājam. Jūtas ir dzimušas. Bez ironijas.
Ceturtā versija
Filma Zvaigzne ir dzimusi ir veidota klasiskajā Holivudas stilā, respektējot gan tradicionālos vēstījuma principus, gan dramaturģisko materiālu, kas Amerikas kinovēsturē tiek apspēlēts jau ceturto reizi. Šī ir ceturtā filma ar nosaukumu A Star Is Born, kas turpina 1937. gadā aizsākto stāstu par jaunu censoni un viņas attiecībām ar slavenu, ietekmīgu vīrieti. Pēcāk vīrietis, šis Pigmalions, kurš palīdzējis uzplaukt talantīgai meitenei, grimst greizsirdības, problēmu un nebeidzamu atkarību purvā, seko dramatiski pavērsieni un tikpat dramatisks atrisinājums.
Šo stāstu ir izspēlējuši gan Dženeta Geinora un Fredriks Mārčs 1937. gada filmā par jaunu aktrisi Holivudā, gan Džūdija Gārlenda un Džeimss Meisons 1954. gada filmā par jaunu dziedātāju un viņas labvēli alkoholiķi, gan Bārbra Streizande un Kriss Kristofersons 1976. gada filmā par jaunas dziedātājas un rutinētas rokzvaigznes, protams, alkoholiķa, attiecībām. Tagad kārta Lēdijai Gāgai un Bredlijam Kūperam.
Jaunākajā versijā klasiskais dramaturģiskais materiāls ir apaudzēts ar konkrētām laikmeta, vides, mūzikas stila detaļām, tiek akcentētas dažādas īpašības galveno varoņu attiecībās. Nianses mainās, bet dramaturģiskais zīmējums palicis nemainīgs – tā ir mīlestība no pirmā acu skatiena, jaunās dziedātājas/aktrises spožie panākumi (pateicoties slavena vīrieša atbalstam), pirmie konflikti, mainoties abu statusam popularitātes skalā, problēmu samilzums (vīrieša atkarības), kulminācija, kurā teju tiek izpostīta jaunās zvaigznes karjera, un atrisinājums. Jaunās filmas Zvaigzne ir dzimusi režisors Bredlijs Kūpers respektē šo dramaturģisko attīstību, viņš atrod emocionālu, ticamu pamatojumu katram attiecību pavērsienam. Tādējādi dzimst patiess līdzpārdzīvojums filmas stāstam un tās pasaulei.
Skatiena nevainīgums
Bredlijs Kūpers ir viens no savas paaudzes pazīstamākajiem amerikāņu aktieriem ar četrām Oskara nominācijām "ķešā". Daudz mazāk zināms ir fakts, ka Bredlijs Kūpers ir arī mūziķis, daudzas no filmā izpildītajām dziesmām ir viņa sacerētas. Taču pēc savas debijas režijā – filmas Zvaigzne ir dzimusi – Bredlijs Kūpers dēvējams arī par nobriedušu, profesionālu režisoru.
Zvaigzne ir dzimusi ir klasisks kino bez īpašām formas rotaļām. Tas ir kino, kura pamatā ir prasmīgi, niansēti izstāstīts attiecību stāsts, tajā ir iestrādātas galveno varoņu psiholoģiskās nianses un uzvedības motivācija. Piemēram, Bredlija Kūpera atveidotajam mūziķim ir sarežģīts dzīvesstāsts, kas izkristalizējas vairākos būtiskos dialogos – viņa atkarības un problēmas reflektē bērnībā pārdzīvoto ģimenes drāmu. Režisors trāpīgi izmanto subjektivizācijas paņēmienus (griezīgu skaņu), kas ļauj izprast Džeksona situāciju – viņš zaudē dzirdi, kas mūziķim ir nāves spriedums.
Filmas veiksme ir balstīta pārliecinošā partnerībā – Bredlija Kūpera un Lēdijas Gāgas atveidotie varoņi pat vizuāli piestāv viens otram. Tā ir iespaidīga partnerība, kas ļauj noticēt tam emociju, jūtu un kaislību virpulim, kurā tiek ierauta Alija un Džeksons. Abiem palīdz arī muzikālais materiāls, kas respektē gan dziedātājas jaudīgo vokālu un personības nianses, kurām nav svešs arī pārspīlējums un balanss uz ārišķīgā, pat vulgārā robežas (tas diemžēl attiecas uz numuru, ko Alija izpilda filmā TV šova studijā), gan Bredlija Kūpera muzikālo potenciālu. Mūzikas stilu jautājumā Alijai un Džeksonam filmā radīsies vārdos neformulētas domstarpības: Alija panākumus gūst popkultūras lauciņā, savukārt Džeksona saknes ir rokā.
Visu cieņu Bredlijam Kūperam – viņa izstāstītais stāsts ir spēcīgs un aizkustinošs. Turklāt brīdī, kad viņa varonis jūsmīgi raugās tikko iepazītajā Alijā, viņa acu nevainīgums sevī slēpj gan pēkšņo jūtu atblāzmu, gan neglābjama alkoholiķa bezcerīgumu.
Alija