Vudija Allena Smalkās aprindas/ Café Society maijā atklāja Kannu kinofestivālu – ar visiem no tā izrietošajiem glamūrajiem rituāliem. Vai vispār varēja būt citādi, apzinoties Vudija Allena kanonizētā dzīvā klasiķa statusu un to, ka viņa jaunākās filmas darbība pamatā notiek Holivudā un nedaudz arī Bronksā Ņujorkā? Holivudas pagātne – tās zelta laikmets, 30.–50. gadi, – ir tas laikaposms, kurā ļaujas ienirt neviens vien pasaules (amerikāņu) autorkino lielmeistars.
Leģendu ēnas
Tikko par Holivudas zelta perioda spožumu un postu priecājās brāļi Koeni filmā Sveicināts, cēzar!/Hail, Caesar! (2016), restaurējot klasiskās Holivudas atmosfēru un skandālus, citējot un imitējot fragmentus no tā laika filmām. Arī Vudijs Allens dara ko līdzīgu – ķeras pie Holivudas aizgājušo laiku faktūras, konkrēti 30. gadiem. Viņa filmas galvenie varoņi ir Holivudas aizkadra personāži – jauniņā sekretāre Vonija, saīsinājums no vārda Veronika (lomā – Kristena Stjuarte), kura strādā populāra Holivudas aktieru aģenta ofisā, šis pats aģents Fils Sterns (lomā – Stīvs Kerels) un jaunulis sapņu fabrikā Bobijs (lomā – Džesijs Eizenbergs).
30. gadu Holivudas spožie vārdi un leģendas Vudija Allena filmā vairākumā gadījumu tiek vienīgi pieminēti sarunās vai pazib kā garāmejošas ēnas. Režisors ignorē precīzus faktus un nepiedāvā fokusētu skatījumu uz tā laika amerikāņu kinovēsturi, kuras nianses visdrīzāk mūsdienu masu auditorijai ir gluži vienaldzīgas. Kā citādi lai skaidro brāļu Koenu komēdijas Sveicināts, cēzar! pieticīgos kases panākumus. Jā, Smalko aprindu varoņu sarunās tiek piesaukti leģendāru Holivudas aktieru vārdi – Barbara Steinvika, Džeimss Kegnijs, Džoana Kroforda, Erols Flinns, Freds Astērs un Džindžera Rodžersa. Aiz katra no šiem vārdiem ir universs, no kura tēmas pārzinātājam sirsniņa iepukstas straujāk, un tas ļauj ieslīgt nostalģijā – laika un filmu kontekstā. Tomēr diez vai šāda būtu normāla XXI gadsimta skatītāja reakcija. Tālab Vudijs Allens pārāk neaizraujas, jo Holivudas pagātne un faktūra viņam ir vajadzīga vien kā glamūrs fons melodramatiskam stāstam par divu jaunu cilvēku attiecībām.
Mīlas trīsstūris zeltainos toņos
Losandželosā ierodas Bobijs – centīgs, nedaudz nervozs jauneklis no Ņujorkas ebreju ģimenes, kuru uz Holivudu ir nosūtījusi viņa aktīvā māmuļa. Galu galā radnieciskās saites ir jāizmanto, un, ja ģimenei piederīgā Fila Sterna bizness Holivudā plaukst un zeļ, kālab viņš nevarētu parūpēties par savu radinieku Bobiju? Sākotnēji Filam Sternam nebūt nešķiet, ka tas ir viņa pienākums, taču pēc kāda laika viņu sāk mocīt sirdsapziņa. Bobijs tiek pie darba, turklāt arī pie atbalsta Vonijas personā. Tā ir jauna meiča, kura strādā Fila Sterna birojā un ir norīkota palīdzēt Bobijam iepazīties ar Holivudas vidi. Drīz vien Bobijā mostas jūtas pret simpātisko, atturīgo meiteni.
Vudijs Allens virtuozi virpina šķietami vienkāršas situācijas (viņš, protams, ir arī scenārija autors), teiksim, rāda Bobija apjukumu un satraukumu, kad viņš gaida vakariņās Voniju. Ai, cik smeldzīga un jauka ir epizode par Bobija un kādas ielasmeitas tikšanos! Ļoti pārliecinošs Bobija lomā ir Džesijs Eizenbergs, kurš savu varoni nedaudz stilizē, atdarinot paša Vudija Allena klasiskās izpausmes un tēlojuma manieri filmās, kurās galvenajā vīriešu lomā viņš kādreiz mēdza filmēt sevi. Te nu var saukt vai visu 70. gadu klasiku, Vudija Allena ģeniālās ironiskās, skumjās melodrāmas Enija Hola/Anne Hall (1977), Manhetena/Manhattan (1979) un daudzas citas.
Kādu laiku Vudijs Allens pats sevi kino nav filmējis, tālab nav brīnums, ka Džesijā Eizenbergā viņš ir atradis aktieri, kura spēle var būt tuva paša Allena stilam. Jāpiebilst, ka Vudijs Allens ir pabeidzis uzņemt TV miniseriālu kompānijai Amazon Studios, kura ir producējusi arī filmu Smalkās aprindas, un šajā miniseriālā viņš piedalās arī kā aktieris.
Smalkās aprindas ir rotaļīga, sentimentāla melodrāma ar mīlas trīsstūri centrā. Tā izspēlēta izsmalcinātos retro interjeros – gan Holivudā, gan Ņujorkā, kur Džesija Eizenberga varonim nāksies atgriezties, lai iesaistītos sekmīgā, bet ne visai tīrā naktskluba biznesā. Paralēli mīlas trīsstūrim Vudijs Allens piedāvā vēl vienu sižeta līniju, kas ir saistīta ar Ņujorkā mītošo ebreju ģimeni, tās kolorītajiem tikumiem un kriminālo darbību.
Melodramatisms, ironija, humors gradācijā no liega līdz ciniskam – tādas ir Smalko aprindu intonācijas. Filmu raksturo Vudija Allena autorstils un neapstrīdamās kvalitātes – labi aktierdarbi, brīnišķīgi interjeri un tērpi, asprātīgi, niansēti dialogi un ģeniālā operatora Vitorio Storaro darbs – viņa filmētā Holivuda, šķiet, ietonēta zeltainos toņos. Vitorio Storaro filmējis XX gadsimta šedevrus Pēdējais tango Parīzē (1972), Mūsdienu apokalipse (1979), Pēdējais imperators (1987) u. c.
Morāles deva finālā
Vudijs Allens mīl atklāt jaunas sejas. Ne tik sen viņa uzmanības lokā nonāca Skārleta Johansone, tagad – Kristena Stjuarte. Neesmu pārliecināta, ka viņa ir ideāla Vonijas lomas tēlotāja, kaut mani kolēģi kritiķi Kristenu Stjuarti slavē. Šī aktrise ir modē, viņa ir pierādījusi, ka iespējama augstvērtīgu filmu piepildīta karjera arī pēc ņemšanās ar tīņu seriālu Krēsla/Twilight (2008–2012), kas padarīja Kristenu Stjuarti par zvaigzni. Kopš tā laika amerikāņu aktrise cenšas sevi reabilitēt un filmējas (pamatā) pie ļoti labiem režisoriem, piemēram, pie francūža Olivjē Asajasa – viņa drāma Personīgā iepirkšanās asistente/Personal Shopper (2016) bija otrā filma, kuru Kristena Stjuarte šogad prezentējusi Kannu festivālā. Viņa pat ir saņēmusi Francijas kino augstāko balvu Cēzars kā labākā otrā plāna aktrise par lomu iepriekšējā Olivjē Asajasa filmā Zils-Marijas mākoņi/Clouds of Sils Maria (2014).
Aktierus, kuri Vudijam Allenam patīk, viņš filmē atkārtoti. Smalkajās aprindās spilgtā otrā plāna – ciniskas, bet draudzīgas Holivudas smalko aprindu dāmas – lomā ir Pārkere Posija, kura pirmo reizi pie Vudija Allena filmējās pavisam nesen – filmā Nesaprātīgs cilvēks/Irrational Man (2015). Nelielu un ne pārāk labi izstrādātu (uzrakstītu) lomu režisors piedāvājis arī patlaban Holivudā pieprasīto aktrisei Bleikai Laivlijai, acīmredzot eksperimenta vārdā. Patlaban kinorepertuārā var novērtēt Bleikas Laivlijas varonīgo cīņu ar jūras briesmoņiem filmā Seklie ūdeņi/The Shallows.
Vai Smalkās aprindas – šī jaukā melodrāma ar morāles devu finālā – spēj pavēstīt ko īpašu, izņemot to, ka Vudijs Allens sen ir kļuvis par kinovēstures fenomenu, kurš darbojas joprojām, turklāt ar nezūdošu intensitāti? Vai šis bija tas īstais, vienīgais un ideāli uzrakstītais stāsts, ko meistars varēja pastāstīt par pagātnes Holivudu? Diezin vai.
Smalkās aprindas****
Café Society
Melodrāma. ASV. 2016.
Režisors Vudijs Allens Lomās Džesijs Eizenbergs, Kristena Stjuarte, Stīvs Kerels, Pārkere Posija, Bleika Laivlija u. c.