(Regīna Razuma, Edgars Samītis, ja neskaita epizodisko Alvi Birkavu) ir dēvējami par profesionāļiem. Plus precīzie dialogi — un ne tikai organiskās nenormatīvās un žargona leksikas izmantojuma dēļ, kad prieks jau par to, ka viņi runā kā dzīvē — t.i. nesamāksloti, neteatrāli, bet gan tādēļ, ka režisoram valoda ir tikai viens, turklāt ne dominējošais (kā latviešu kino ierasts) no filmas tēlainības telpas — formveides elementiem.
Daudz vairāk satura uz ekrāna "Amatierī" tiek pateikts starp un par spīti vārdiem. Ir pat iedarbīgu tēlu un atmosfēru organizējošā ķēdītē operators — montāža — skaņa — draivs izcilas epizodes, piemēram, marihuānas tirgotāja nosišana autofurgonā, Viktora un viņa draudzenītes (Ksenija Sundejeva) pirmā seksa epizode, vienlaikus uztankošanās ar "vitamīnu", kad darbība/action tiek demonstrēta ne gluži klipveidīgi, bet tiešām kā fragmentēta, apdullusi apziņa — ar tiešā nozīmē "filmas trūkšanu". Protams, var vaikstīties — nu, un, tad? Tā Doils filmē Vongam Karvajam, apziņas refleksijas ir līdz virtuozitātei izdreijātas 90.gadu franču dusmīgajiem (prātā uzreiz aust Dobermanis, Naids, Karaksa Pola X un Puisis satiek meiteni...) un "iebraukšana" sejās kā salātu bļodā vispār ir teju antīks Kasavītisa — seniora izgudrojums! Jā. Tomēr Norda filma negaršo pēc ieskābuša rasola, tai tiešām piemīt oriģinalitātes aromāts un to, lai cik paradoksāli tas izklausītos, rada klasiskā indie filmēšanas paņēmienu veiksmīga, jo precīza lokalizēšana.
Kaut kas latvisks
"Amatieris" žanriski, bez šaubām, ierindojams indiefilmu plauktiņā —
pasaules kinematogrāfa kustībā, bet vienlaikus tai piemīt, atvainojos,
kaut kas ļoti latvisks. Es pat zinu (ceru, ka zinu), kā šo latvisko
sauc — tā ir kaut kāda metafiziska lēnprātība — paļaušanās un pat svēta
ticība, ka viss būs labi, kaut arī itin viss, kas notiek filmā, bauro —
nekas, velns parāvis, nebūs labi! Šai ziņā man galīgi nešķiet, ka
filmas atvērtais fināls — Viktors lidos uz Amsterdamu pie draudzenes —
ir optimistisks vai, vēl ļaunāk, režisora neziņa, kā atrisināt stāstu.
Pavērojiet uzmanīgi paši, kas konkrēti un reāli notiek fināla kadros!
Happy end ir režisora fikcija — hičkokiskais "makgafins", ar ko mums
aizmālēt acis, jo nekur Viktors neaizbrauc — viņam nav pie kā braukt!
Priecē arī ironiskās atsauces — citātiņi no senās=klasiskās un
nesenās=modīgās kino vēstures, kas grozās ap narkotiku un mafijas
filmām (mana sirds sāka pukstēt kvēlāk jau tajā mirklī, kad ieraudzīju
amatieri — dīleri uz motorollera — sveiciens novelei no Paris, Je
t"aime; tieši tā tur kokaīnu piegādāja Megijai Gilenholai) un Godāram
ar viņa Pēdējo elpas vilcienu! Tā ka Norda vārdus par to, ka viņš
"netaisa filmas kritiķiem, bet skatītājiem" uztversim kā aušīgu
koķetēriju — ir taču skaidrs, ka šis "latvju Tarantino", kā vairums
jaunie rietumu "teorētiskās režijas ģēniji" ir izaudzis pamatīgā DVD un
video skatītu filmu okeānā. Un godam izturējis pirmo pārbaudi ar praksi!
Tādēļ biju aplam samulsis, ieraugot viņsestdienas NRA kinovērtētājus,
kas iešķiebuši Jāņa Norda "Amatierim" skābus divus "āboļus", jo no
kritiķu teksta neizrietēja nekādi jēdzīgi argumenti, kāpēc viņi ir tik
rezervēti, jo, atvainojos, vērtējuma kritērijs "garlaicīgi" jau nu gan
ir brēcoši neprofesionāls, jo kādam garlaicīgi var šķist arī
Tarkovskis, Bergmans, Linčs un Reigadass, bet neba filma (romāns,
bilde, skaņdarbs...) vainīga, ka kādam, lūk, garlaicīgi. Šī parazītiskā
patērētāju attieksme — davai, izklaidējiet un pārsteidziet mani! — ir
neattaisnojams snobisms kritikā.
Vēršu uzmanību, ka par trim (montāža, story, režija) no četrām manis
nosauktajām profesionālajām jomām atbildējis viens cilvēks — proti,
Jānis Nords. Tātad mums ir darīšana ar rietumu kinematogrāfa izpratnē
tipiska autorkino reanimēšanu (varbūt pat pirmo reizi Latvijā tik
konsekventi īstenotu). Par šo svarīgo mākslinieka žestu — klasiskā
autorkino propagandas misiju, ko veicis kinomāns Nords, pretojoties
apdullinošajam holivudiskajam "producenta kino" spiedienam, tik tiešām
ir vērts skaļi taurēt visiem, kam taču rūp latvju kino nākotne,
kritiķus ieskaitot.
Jāatgādina arī, ka šī mazbudžeta filma (ja publiskotais budžets — ap Ls
100 000 — ir filmas reālās izmaksas) ir gandrīz "privāts pasākums" ar
nožēlojami niecīgu valsts atbalstu, tad jāsaka, ka atšķirībā no mūsu
kaimiņu krievu privātfilmām, "Amatierī" galīgi neduras acīs privātfilmu
gaužākā bēda — t.s. product placement (ar ekrānā redzamajiem
priekšmetiem un šķietami nejauši kadrā iesprukušiem zīmoliem, firmu
logo veikta masīva reklāma). Ja nu bišķi un zibenīgi pavīd veļas
ražotne Lauma, pāris "zīmīgas" bankas, korporācijas Coca-Cola dažādie
izstrādājumi. Arī tas liecina par filmdaru stratēģisku profesionalitāti.
"Amatierim" ir ļoti labs "soundtrack" — skaņas dizains. Bet mūzikas režijas
autors savukārt ir filmā redzamais narkobandīts Jariks — viens no
košākajiem un, hm, smalkāk notēlotajiem nevaroņiem. Nu, tas spicais
puisis, kas tēlo Jariku, es te domāju. Nords filmā vispār savācis daudz
izteiksmīgu un košu "mordu" — sociālo tipāžu, un šo tipizācijas
principu pielāgojis arī profesionālajiem aktieriem. Tā "Cepļa" zvaigzne
Regīna Razuma pārtapusi sausā, dzīves, vīrieša trūkuma organismā un
Universitātes pasniedzējas mazās aldziņas nomocītā pažuvušā skaistulē —
"bosika" Viktora mātē, kura acīmredzami atplaukst Gastona Neimaņa — tik
precīzi piemeklētā un atbilstošā "veča — latvju salmu bāleliņa" sporta
avīzes redaktora klātbūtnē, pat ja skaidrs kā diena, ka aiz bāleliņa
ārienes slēpjas glums konformists, kuram Viktora māte kalpo kā statusa
priekšmets — patīkamam padzīvojušu ļaužu trušu seksam un koncertu
apmeklēšanai (komiskākā filmas ainiņa).
Burvīga ir arī epizode ar
"latvju ne-Kurņikovu" — tenisisti, kuras tēvs sēž valdē avīzei, no
kuras atsūtīts žurnālists Viktors. Ne tikai kā ilustrācija tēzei, ka
Latvijā bez tām mafiozajām saitēm ne soli nevar paspert (un, patiesi,
kāda starpa, vai tu esi atkarīgs no zālītes pārdevēja vai redaktora
labvēlības?), bet arī smalkajai meistarībai, ar kādu Nords savieto
dialoga — tipāža jēgu: kad Viktors pārtrauc bulciņveidīgās
pašpārliecinātās tenisistes vārdu plūdus, seko zibenīgs metālisks "no
kādas avīzes jūs atsūtīja?" — jāatzīst, tik smalkas sociālās
noslāņošanās un, es pat teiktu, pasaules uztveres atšķirību nianses,
iedzīvinātas ekrānā sen mūsu kino nav redzētas.
Visbeidzot. Otrs aspekts, kas mani burtiski "uzkāra", ir filmas
galvenais varonis — absolūti ambivalentais indivīds Viktors, kura
raksturs un personība paģērē īpašu uzmanību, jo TĀDS cilvēks latviešu
kino vēl nav ticis nofiksēts. Tas ir unikāli!
Vīrietis zaudē
Spriediet paši — kas notiek šī simpātiskā, drusku bremzētā ambīļa
paurī, ja viņš a) ir ļoti principiāls, kā jaunais topošais žurnālists,
bet b) apjēdz taču, ar ko viņš taisa biznesu — ar visšaušalīgāko mantu
— "zaļo" un "vitamīniem". Varonis, kuru dzejniece Agnese Krivade
nosaukusi par "100 % moderno working class hero, tipisku antifrīku
smukās drēbītēs, kas nodarbojas ar stilīgu topiku" — narkotiku
andelēšanu. Žurnālists — patiesības kalps — narkotirgonis, tas
izklausās vareni. Bet man domāt, ka dzejniecei no redzesloka izkritusi
kāda kinomelodrāmām (un pēc liriskās sižeta līnijas "Amatieris" ir
melodrāma) būtiska eupatnība, — Viktors pirmām un galvenām kārtām ir
kompleksu mākts romantiķis.
Viņš ir latviešu Pjero, kura liktenis ir — tikt piečakarētam (tāpēc arī Edgara Samīša — aktiera ar skumja suņa uzticību acīs — izvēle lomai man šķiet ideāla, gluži tāpat kā aktiera tēlojums). "Amatieris" ir stāsts nevis par narkotiku postu — paldies dieviņam, ka šī filma nemoralizē, ka durties un ripas rīt ir nelabi, un nesāk ārstēt skatītāju no slimībām, ar kurām tas vēl pat nav aplipis. "Amatieris" ir stāsts par iemīlējušos lohu, kurš nepamana galveno — to, ka mīlas objektam, kura dēļ tak arī džeks cenšas un kļūst par vergu narkotiku tirgū, visbeidzot –— slepkavu, viņa jūtas kādā mirklī vienkārši apnīk un kļūst kaitinošas. Bravo! — jo šī ir pirmā latviešu filma, kurā vīrietis cīņā par savu sievieti zaudē. Turklāt vissmieklīgākajā un visskumjākajā veidā, jo zaudē pats sev.