Dziedātājstrazds ielās
Cēsu jaunās pils parkā otrdienas un trešdienas vakaros turpina skanēt
sulīgā gruzīnu valoda. Improvizētā brīvdabas kinozālē kupli apmeklētos
seansos rāda Gruzijas spēlfilmas. Sākumā gan nācās teju uz balsošanu
likt jautājumu, kādā valodas versijā filmas lai rāda (ieskaņotas krievu
mēlē vai gruzīniski ar angļu zemtitriem), jo nu ir iestājies laiks, kad
"skatītāji virs 30" saprot krieviski, toties jaunākiem ērtāk piešauties
angļu subtitriem, jo krievu valoda tiem ir neobligātā svešvaloda.
Divi šedevri 4. un 5.augusta naktis (seansi sākas plkst.22)
izbrīvējamas divām pasaules kinovēsturē ierakstītām vērtībām — Tengiza
Abuladzes (1924— 1994) filmai — poētiskajai līdzībai par nācijas un
kultūras izdzīvošanas tēmu Cerību koks (1976) un Otara Joseliani
poētiskā neoreālisma šedevram Reiz dzīvoja dziedātājstrazds (1970).
Abas filmas augstu novērtētas gan bijušajās padomju teritorijās, gan
pasaulē, un abas unikālā kārtā nav zaudējušas sacensībā ar
kinematogrāfa nežēlīgāko ienaidnieku — laiku. Iespējams, tāpēc, ka
filmu kompozīcijas, tēlainības un stāstveides pamatā ir vistīrākais
impresionisms un poēzija.
Abuladzes Cerību koks/Drevo želaņij saņēmis gan Vissavienības
kinofestivāla galveno balvu, gan atzinību Teherānas, Karlovi Varu
festivālā plus Itālijas augstāko kinotrofeju Donatello Dāvidu gada
labākajai ārzemju filmai. Desmitgadi vēlāk, 1988.gadā režisors Abuladze
saņems gan Ļeņina prēmiju, gan Kannu festivāla labākā režisora balvu.
Par pirmo Gorbačova atkušņa antistaļinisko sāgu — augsto traģēdiju —
kļūst Abuladzes filma Grēknožēla/Pokajaņije, kas arī paliks meistara
pēdējais mūža darbs (interesentiem vēl silti ieteicams sameklēt šī
režisora trešo ģeniālo filmu — sirreālo komēdiju Es, vecmāmuļa, Iliko
un Ilarions/Ja, babuška, Iliko i Illarion, kas tapusi 1962.gadā — citā,
Hruščova atkusnī un absolūti fantastiskā formā aplūko fenomenu bērns,
veci cilvēki un karš.). Bet Cerību koks ir filma par mīlestību, turklāt
kā spogulī šīs cēlās jūtas tiek attēlotas liriskā un groteskā formā.
Maza miestiņa skaistule Marita mīl nabadzīgo puisi Gediju, taču tiek
izdota bagātniekam. No kauna, ka līgava tiek pieķerta, atvadoties no
Gedijas, meitene, kas tiek vazāta pa ciemu uz ēzeļa (krāpniece!),
mirst. Ačgārnu, grotesku love story, kas kopē Cerību koka pamatsižetu
par "mīlestību, kas vienmēr nelaimīga", tiek izrādīts ciema muļķītes
Fufalas bēdu un cerību stāsts (iegaumējiet šo gruzīnu aktrisi — viņu
nacionālās kultūras lepnumu Sofiko Čiaureli). Filmai piemīt apbrīnas
vērts stilistiskais trauslums, tāda dūmakaina poēzija, skumja un skarbi
liriska pēcgarša. Kā pārelpojoties kalnu gaisu, kad plaušās smeldz.
Poētiskais neoreālisms
Gruzīnu klasiķis Otars Joseliani, kuru daudzi pazīst pēc viņa Francijā
tapušajām filmām Tauriņu medības, In vino veritas, Pirmdienas rītā,
Dārzi rudenī (režisora aizbraukšanai 1991.gadā no brūkošās PSRS nav
politisku motīvu, vienkārši Joseliani jau bija tik slavens, ka franču
piedāvātā iespēja filmēt bija cieņas žests; tagad Joseliani dzīvo
Tbilisi un Parīzē), kinomānu vidē īpaši nebūtu jāreklamē. Taču iespēja
noskatīties režisora jaunības triloģiju Reiz dzīvoja
dziedātājstrazds/Žil pevčij drozd, kas filmēta 1972.gadā, ir patiešām
unikāla (pārējās — Lapkritis/Ļistopad, 1966., un Pastorāle/Pastoraļ,
1976). Operas orķestra mūziķis (nozīme ir pat viņa instrumentam!) Gija
sapņo kļūt par komponistu. Skaistā, kur nu, dievišķā melodija jau skan
jaunā un optimistiskā puiša galvā, atlicis to pierakstīt. Ak, jā, vēl
daži sīkumi — no darba jānokļūst mājās, pa ceļam satiekot vajadzīgos
cilvēkus, jānokārto visvisādas lietiņas, nu, — ikdienas čala un
steiga... Kamēr sapnis pārvēršas ikdienišķā traģēdijā, smieklīgā un
nožēlojamā vienlaikus. Gija, kas gribēja, cilvēks, kas vēlējās — teiktu
Čehovs. Joseliani filma pamatoti tiek uzskatīta par vienu no pasaules
poētiskā neoreālisma šedevriem. Kādēļ — skatieties burvīgajā filmā par
neko un visu — par sapņiem. Un vēl — Gijas lomas tēlotājs Gela
Kandelaki ir Tinas Kandelaki tētis, jā, jā, tās efektīgās gruzīnietes
(un teicamas žurnālistes), kas Jaunajā vilnī kā konferansjē pelna labu
naudiņu, tēvs. Kas tikai apliecina, ka āboli reizēm krīt tālu no — jā,
no kā?
Cēsīs turpina demonstrēt Gruzijas kino
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.