Ar vilcēna zobiem
Līdz nedēļas beigām (29.?augustam) turpinās Krievijas filmu klātbūtne
gan Parex Plaza, gan Majoru kultūras namā Jūrmalā, kur tiek demonstrēta
pasākuma "divi vienā" — foruma Dvēseles ekoloģija un arī Krievu
kinofestivāla — filmu programma. Foruma veidotāju komanda ir
izvēlējusies akcentēt nevis plaša patēriņa izklaides produktus, bet tā
dēvētās Krievijas kino art–house vienības, kas, visticamāk, bez šī
foruma starpniecības līdz Rīgai nenokļūtu. Iemesls — vecum vecais — šo
filmu ierobežotais komercpotenciāls un teju agresīvā prasība skatītājam
vismaz līdzi pārdzīvot, ja ne ciest. Viena no festivāla programmas
ekstrēmākajām vienībām nenoliedzami ir režisora Vasilija Sigareva filma
Vilciņš (Volčok), kas kļuva par šā gada Krievijas filmu festivāla
Kinotaurs uzvarētāju. Kaut vietējā festivāla rīkotāji filmas nosaukumu
latviskojuši kā Vilcēns, paliksim pie Vilciņa, kas ir gan filmas
varones — mazas, izmisīgi vientuļas meitenītes — teju vienīgā
rotaļlieta, gan viņas pašas būtības apzīmējums. Tieši Sočos notiekošais
Kinotaurs, ko dēvē arī par Krievijas Kannām, ir kļuvis par to Krievijas
kinodzīves notikumu, kas precīzi atspoguļo procesus, tendences un modes
viļņus. Vasaras sākumā Vilciņš Sočos saņēma gan Grand Prix, gan balvu
par labāko scenāriju, gan balvu par labāko sieviešu lomu. Filma
pārliecinoši klejo arī starptautiskajā festivālu telpā — par Vilciņu kā
vienu no spēcīgākajiem iespaidiem Karlovivaru kinofestivālā rakstīju
pirms pāris mēnešiem.
Šo stāstu par jaunu sievieti (Jana Trojanova), kura pirmo reizi satiek
savu mazo meitu, iznākot no cietuma, un meitenītes bezizmēra mīlestību
pret savu māmuļu, kurai baudu sagādā paša bērna nemitīga pazemošana —
ar savu neesamību, paviršajām vizītēm, briesmu stāstiem —, par
komfortablu vai izklaidējošu skatāmvielu nekādi nevar dēvēt. Vilciņš
konsekventi pārstāv to krievu kino ciniskā, pat sadiskā psiholoģisma
virzienu, kas, protams, perfekti portretē cilvēka absolūtās nevērtības
sajūtu (Krievijas psiholoģiskā klimata fiksējumu?). Īpašu virtuozitāti
šajos eksperimentos ir sasnieguši cilvēki, kuru saknes ir dramaturģijā
un teātra režijā. Tieši tāds ir Vasilijs Sigarevs — gados jauns
dramaturgs ar starptautisku pieredzi (viņa luga Plastilīns dāsni
iestudētas rietumos, arī Latvijā), kurš savā debijas filmā Vilciņš
izmantojis arī daudz autobiogrāfiskā materiāla. Filmas galveno varoni —
māti, kuras alkas dzīvot iznīcina pašas bērnu, — tēlo dramaturga
dzīvesbiedre temperamentīgā aktrise Jana Trojanova. Radošais tandēms
nekad nav slēpis, ka stāsts ir "norakstīts no dzīves" — Trojanovas
varones prototips ir aktrises māte. Dzīva, vesela un apmierināta, ka uz
viņas un viņas meitas attiecību pamata ir radīta viena no
vispretrunīgākajām pēdējā laika krievu filmām. Jāsaka gan, ka krievu
prese par Vilciņu izsakās daudz jūsmīgāk nekā ārzemju kritiķi, kas aiz
efektīgā, teatrāli pozējošā režisora un dramaturga veikuma saskata arī
pašmērķīgu bērna izmantošanu "mākslas vārdā".
***
Filma
Vilcēns. Rež. V.Sigarevs (drāma, Krievija, 2009.gads, 88 min)
Lomās: J.Trojanova, P.Plušeka
Parex Plaza 25.VIII plkst.21
Demonstrēs Krievijas filmu "Vilciņš"
Skatāma filma Vilciņš, kas saņēmusi "Krievijas Kannu" nozīmīgākās balvas
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.