Bez erotikas, kaislīgas un iznīcinošas, bez divu galveno varoņu seksualitātes šis stāsts nebūtu iespējams. Tāpat kā filmas Iekāre, piesardzība izrādīšana mūsmājās bez Anga Lī iepriekšējās filmas, starp citu, vēl vienas Venēcijas kinofestivāla laureātes, par skandalozo geju drāmu dēvētā Kuprainā kalna panākumiem.
Pavest, lai nogalinātu
Iekāres, piesardzības varoņi ir divi: jauna meitene ideāliste Vana, kura Šanhajā Otrā pasaules kara laikā vispirms nokļūst studentu teātrī, kurā spēlē patriotiskas ludziņas, lai vēlāk mestos atbrīvošanās cīņā gan ar dvēseli, gan miesu. Un misters Ji - Vanas pirmais un galvenais uzdevums. Viņai uzdots savaldzināt šo okupantu līdzskrējēju, kolaboracionistu un augstu posteni ieņēmušo misteru Jī, lai viņu iznīcinātu. Jaunā meitene savai misijai gatavojas rūpīgi un pedantiski: vispirms gluži lietišķi, kaut nenoliedzami ieinteresēti zaudē nevainību ar "partizānu" šūniņas biedru, vēlāk cītīgi pietuvinās mistera Jī sievai, kļūdama par viņas kauliņu spēles partneri, un pēcāk arī misteram Jī. To, ka viņas misija - Jī iznīcināšana, vispirms iekļūstot ģimenes draugu kārtā, pēcāk mīļākās lomā - ir iecerēta pašnāvnieciska, Vana nenojauš. Gruzdošā iekāre "spiedzi" un upuri Vanu un Jī padarīs par kaislīgiem mīļākajiem, kuru attiecības, saskarsme, ķermeņu valoda šķietami eksistēs ārpus abu uzdevumiem - viņas misijas nogalināt un viņa darba represīvās Šanhajas iestādēs.
Amputētā erotika
Angu Lī šajā stāstā neinteresē tik daudz idejiskie un ideoloģiskie mērķi kā abu galveno varoņu kaķa un peles (kaut kurš te viens, kurš otrs?) jutekliskā atkarība, tā fiziskā tuvība, kuras patieso dabu kino izdodas notvert ļoti reti. Filmas erotiskās ainas, kuras pēc Ķīnas cenzūras prasībām no varianta, kas paredzēts demonstrēšanai Ķīnā, tika amputētas, ir tā pikantērija, ar kuru ķert nejaušo skatītāju, kaut šo ainu skaudrums un fiziskums atgādina citus pasenus un klasiskus kino piemērus, teiksim, 70.gados skandāla statusā iecelto japāņa Nagisas Osimas filmu Jūtu impērija). Taču galvenais - šīs epizodes precīzi motivē abu filmas galveno varoņu attiecības, kurās mutuļo kaislība un bezgalīga ķermeniska atkarība. Vai tās vārds būtu mīlestība?
Unikālā lauva
Kālab šāgada Zelta lauvu filmai Iekāre, piesardzība var dēvēt par unikālu? Anga Lī kontā tā ienākusies ar gada pārtraukumu pēc Kuprainā kalna Brokeback Mountain (2005) triumfa, par spīti jelkādiem "grāmatvedības principiem". (Sak, šoreiz mēs balvu nedosim, jo viņš jau tikko dabūja, vai tamlīdzīgi...).
Filma, ko mediji aizgūtnēm dēvēja i par geju drāmu, i geju vesternu, homoseksuālās tēmas dēļ uzkūla skandāla putas, taču ne jau tēmā tā sāls, bet gan Amerikā strādājoša ķīnieša Lī prasmē saaust intīmo un episko, juteklisko un dramatisko, kas izlobīts no vides un laika nosacījumiem.
Šīs Anga Lī prasmes nav pazudušas arī Iekārē, piesardzībā - kaut filmas smalkās matērijas preses komentāros visbiežāk nomāc ņemšanās ap erotiskajām ainām. Arī filmas sakarā Lī visbiežāk uzdotais jautājums ir - kālab tik daudz seksa, kādu mērķu vārdā? Ja tā pavaicāsiet, Lī smaidot atbildēs: "Vai jūs filmu redzējāt? Redzējāt? Nu, ko tad prasāt? Seksualitāte manās filmās vienmēr bijusi būtiska tēma, kaut filmas gan nekad neaprobežojas tikai ar to." Nenoliedzami par Lī pēdējo filmu intereses objektu ir kļuvusi cilvēka seksualitāte, tas dzinējspēks, kas liek nerēķināties ne ar sociālajiem nosacījumiem, ne sabiedrības dzelžaino morāli (kā divu vīriešu mīlestība naidīgajā Amerikas provincē filmā Kuprainais kalns), ne politiskajiem uzstādījumiem un kaismīgu pilsonisko pārliecību kā Iekārē, piesardzībā. Žogiem, ko prāts uzceļ, jūtas kāpj pāri un tā tālāk...
Putns Lī
Tiem, kam Anga Lī daiļrades pazīšana aprobežojas ar Kupraino kalnu vai varbūt komerciāli neveiksmīgo Holivudas lielbudžeta komiksu Halks, jāatgādina, kas šis Lī ir par putnu. Dzimis Taivānā, kino studējis gan dzimtenē, gan Ņujorkā. Angs Lī ir unikāla parādība, jo vienlīdz labi pārvalda gan rietumu, gan austrumu kultūru kodus un kontekstu. Ja ir nepieciešama ilustrācija tēzei, ka cilvēka drāmām nav nacionalitātes, Lī filmas ir spožs piemērs. Savulaik viņš veidoja darbus uz nacionālā materiāla bāzes - ironiskas drāmas par tradīciju un novitāšu konfliktiem, pārsteidzot ar stāstnieka talantu (Kāzu bankets/The Wedding Banquet, 1993., u.c.), vēlāk strādāja Lielbritānijā un ASV. Lī "hameleonisms" - spēja saplūst ar šķietami svešu laikmetu un vidi - izpaudies gan labākās filmas Oskaram nominētajā britu filmā Dž.Ostinas romāna ekranizējumā Prāts un jūtīgums/Sense and Sensibility (1995), gan Amerikā tapušajā Ledusvētrā/The Ice Storm (1997) - svelošā ģimenes drāmā, kas uzšķērda 70.gadu sākuma posthipijisma laikmeta Amerikas sajūtas.
Plašu komerciālo atzinību Lī atnesa Tīģeris un drakons/Crouching Tiger/ Hidden Dragon (2000), filma, kas austrumu teiksmas iesaiņoja glītā kārbiņā rietumu auditorijai. Savukārt par vienu no neveiksmīgākajām Lī filmām kļuva komiksa ekranizācija Halks/Hulk (2003), kuram Lī bija ķēries klāt ar teju šekspīrisku dramatismu. Nākamais darbs Kuprainais kalns (2005) pilnībā reabilitēja Lī (arī komerciāli), sagādājot viņam Oskaru. Tieši šajā represētas mīlestības drāmā Lī panāca maksimālu iedarbības efektu, izspēlēdams to, ko viņš prot vislabāk, - radīt psiholoģiski filigrānas attiecības, ietilpīgus, dramatiskus raksturus un precīzu laikmeta sajūtu. Viss šis unikālais Lī paņēmienu komplekss attiecas arī uz Iekāri, piesardzību, kas, par spīti erotikai, prasa rēķināties ar lēnīgu stāstījuma ritmu (2,5 h!), ķīniešu valodu un Holivudas ģīmju neesamību. Šo principu Lī ir ievērojis konsekventi, filmējot Iekāri, piesardzību tikai un vienīgi ar ķīniešu aktieriem - to vidū gan ir divas šī reģiona zvaigznes. Jī lomā - Tonijs Leuns, aktieris, kurš pazīstams Eiropas festivālu lokos un Vona Karvaja filmu cienītājiem (Noskaņojums mīlēt/In the Mood of Love, 2046 u.c.), un Džoana Čena - Šanhajā dzimusi Amerikas pilsone ar pamatīgu lomu sarakstu kontā. Drosmīgo spiedzes Vanas lomu nospēlējusi debitante Vei Tana - laba aktrise, skaista sieviete.
Visdrīzāk Iekāre, piesardzība būs viena no tām filmām, par kuru vēl runās, sākoties tradicionālajam gada balvu maratonam, kam gadumijā azartiski nododas Amerikas kino profesionāļi.