Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Otrdiena, 31. decembris
Silvestrs, Silvis, Kalvis

Ielaid mani

Filma Ielaid mani - drāma par to, cik sarežģīti ir būt citādam

Viņiem abiem ir divpadsmit. Abi - pusaudži, kurus dēvē par problēmbērniem. Par nerunīgo puiku Oskaru visi klases biedri, kam vien nav slinkums, ņirgājas un dara to tieši tik nežēlīgi un dedzīgi, kā prot tikai bērni. Jo Oskars nav savējais - viņš ir dīvainis. Kāpēc - to jautājiet tiem, kuri dzīvo šķirtās ģimenēs.

Par viņu, jocīgo meiteni Eli, kura mēdz staigāt basām kājām sniegā, vispār zināms pārāk maz, lai pat tas, ko spētu uztvert Oskara vērojošā acs, neliktu matiņiem uz skausta saslieties. Oskars mazpamazām kļūst par Eli vienīgo draugu un nepārstāj būt draugs arī tad, kad kļūst skaidrs - Eli ir asinssūcēja un slepkava. Vampīrs, kuru "nedrīkst ielaist mājās".

Lai cik savādi tas skanētu, 2008. gadā zviedru "bērnu vampīrfilma" Låt den rätte komma in, kuru vislabākajās skandināvu kinotradīcijās (vēss, atsvešināts dizains, depresīvi lēns temporitms, kas nevis mazina, bet audzē filmas dramatisko spriedzi, novedot to līdz katarsiskam līdzpārdzīvojumam) uzņēmis režisors Tomass Alfredsons, kļuva par starptautisku sensāciju. Ielaid mani saņēma Zelta Meljesu - Eiropas labākās fantastikas filmas balvu - un lērumu citu atzinību. Vadošie pasaules kritiķi un kinomāni, Kventinu Tarantīno un Stīvenu Kingu ieskaitot, zviedru Ielaid mani nosauca 10 gada labāko filmu sarakstos (Kings to pašu, starp citu, izdarīja arī ar svaigo amerikāņu versiju - ierindoja 2010. gada filmu topa 1. vietā).

Ir tikai loģiski, ka ilgi nenācās gaidīt uz amerikāņu rimeiku, kuru okeāna viņā pusē aizgūtnēm slavēja kritiķi, bet kurš sava pusaudžu auditorijai "neērtā" drūmuma, nopietnības plus ļoti nelāga starta vienā nedēļā ar Finčera Sociālo tīklu ASV komerciāli pilnībā izgāzās. Kaut gan filma patiešām pelnījusi, lai to noskatītos kaut vai kā izaicinošu alternatīvu Meieres debilajai romantiskajai vampīrsāgai, kurā cilvēku līķi, kā saka, "nav arguments".

Ar Meta Rīvsa Ielaid mani ir pavisam citādi. Varu derēt, ja šo filmu būtu uzņēmis slavenais Gass van Sants, kuram arī sirds guļ pie pusaudžu dvēselēm un to slēptajiem, tumšajiem kaktiem, pat amerikāņu letarģiskā popkornrijēju publika paraudzītos uz filmu citādi - jo tā, protams, nav par vampīriem (lai gan brutāli nežēlīgu ainu tur nudien ir gana daudz). Rīvss izrādījies pārāk centīgs zviedru filmas "kopētājs" - neatstāj sajūta, ka filmu viņš burtiski citē pa kadram. Protams, ievērojot amerikāņu publikas paradumus (asinis šķīst efektīgāk, un skandināviskā lēnīguma nav tik daudz).

Taču der zināt, lūk, ko. Vispirms - filmas pamatā ir izcils zviedru rakstnieka Jona Ajvides Lindkvista romāns, kas Ziemeļvalstīs godam pretendē uz jauniešu literatūras klasikas statusu. Kā trāpīgi formulējis NYT Books Review, "šis darbs ir poēma, kurā bērni asinis un sniegs veido vārdu Mūžība, - tā ir himna draudzībai un nebūt ne vienkāršajam spēkam - uzticēties svešajam". Tā ir drāma par to, cik sarežģīti ir būt citādam (un ne jau tikai vampīrei Eli, kaut arī grāmatā ar viņu vispār saistās šaušalīga bērnības trauma - meitene Eli patiesībā ir kastrēts zēns, un pašnāvību izdarījušais patēvs ne velti atstāj zīmīti: "Piedod, Eli", kas abās filmās tikai jauc gaisu grāmatu nelasījušajiem). Grāmatas un filmas galvenais varonis tomēr ir Oskars (ASV filmā pārtapis Ouenā - brīnišķīgais puika Kodijs Smits-Makfī no nesenās filmas Ceļš/Road) - tieši puikam nāksies izlemt laist vampīru savā mājā vai ne. Hlojas Morecas, Kick-Ass Slepkavniecītes lomas tēlotājas, spēlētā Eli, kura nu saucas Ebija, ir vienkārši apbrīnas vērta. Īpaši ņemot vērā, ko viņa tēlo - meiteni, kura bijusi zēns un ir vampīre.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Skanošā fotoizstāde IRu

Apvienojot skaņas un attēla spēku, radīta skanoša foto izstāde IRu. Izstādes fotogrāfiju autors Lauris Vīksne. 52 fotogrāfijas uzņemtas Japānā, Tokijā un Latvijā. Izstādē skan Pūt, vējiņi!, latviešu ...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja