Pārspīlēju - Karību jūras pirātu jaunā, jau ceturtā laidiena pirmizrāde Kannu festivālā nenotiek vis šodien, bet notika pirms dažām dienām - pagājušās nedēļas nogalē. Filmas izrādīšana bija iecerēta kā vitāls, populistisks žests plašai auditorijai, kurai ir dziļi vienaldzīgas pasaules kino (mākslas) norises un cīņas par Zelta palmas zaru, turklāt ļāva Karību jūras pirātu veidotājiem izbaudīt saldu triumfa mirkli. Tauta viņus mīl!
Džonijs Deps, izrādās, vēl joprojām ir spējīgs priecāties kā bērns par pielūdzēju pūļiem, dāļāt autogrāfus un uzdāvināt viņu stundām gaidījušajiem «karsējiem» neaizmirstamus mūža mirkļus. Tā tam arī jānotiek festivālā, kas rafinēti samiksē provokatīvus kino meklējumus ar globāli pazīstamiem vārdiem, stāriem, un tikpat globāli pazīstamām popkorna/izklaides kino vienībām. Daudz ne, tikai pa bišķim, pa kriksim, lai ir motivācija līdzi just un gaidīt «dievišķo» Džonija, Breda, Penelopes, Andželīnas un citu ikonu parādīšanās mirkli.
Neizliksimies, ka Karību jūras pirātiem. Svešajos krastos būtu diži vajadzīgas negatīvas recenzijas vēl pirms filmas aiziešanas kinoteātros. Tikpat labi kinobiznesa tīģeris, filmas producents Džerijs Brukhaimers, kura prātā dzimst neprātīgas, taču zvērīgi ienesīgas formulas (Pirāti, nebeidzamais seriāls CSI utt.), varētu iztikt bez Kannu festivāla. Galu galā trīs iepriekšējās Brukhaimera filmas par Karību jūras pirātiem ir sapelnījušas apmēram 2,6 miljardus dolāru. Tātad tie, kuri šos miljardus Brukhaimeram & Co. ir veltījuši, visticamāk, būs gatavi piesviest vēl bišķi - gan lai uz Džoniju Depu paskatītos, gan vecā stāsta jaunajās skaņās ieklausītos.
Jutekliska seja
Kā tad skan stāsts par Karību jūras pirātiem. Svešajos krastos? Kas jauns, kas negaidīts? Protams, 3D elements, kas iekļaujas visaptverošajā Holivudas modē lietot šo tehnisko paņēmienu, kur vajag un kur ne. Mērķis skaidrāks par skaidru - 3D ir modē, par to kā par papildu izklaides elementu ģimeņu auditorija ir gatava maksāt, turklāt tas ir vēl viens arguments, lai neļautos kārdinājumam filmu virtuāli nozagt. Vai stāstā par dēkaiņu un pirātu komandu, kas traucas uz svešiem krastiem mūžīgā jaunības avota meklējumos, 3D bija tik būtisks? Ticiet, ka ne - var iztikt bez, kaut iespējams, mazliet zaudēs kāda triku epizode. Teiksim, Džonija Depa - kapteiņa Džeka Sperova - ālēšanās Londonā, balansējot uz divu braucošu kariešu jumtiem vai šūpojoties pie lustras pilī un tamlīdzīgi. Iespējams, zobens, kuru kāds no varoņiem mērķtiecīgi virzīs tieši zālē sēdošajos, neskars tik tieši - taču būtisku zaudējumu nebūtu, ja būtu iztikts bez trim dimensijām.
Ir arī daži citi jaunumi - filmas sākuma sēriju (iznāca 2003., 2006., 2007. gadā) romantisko jauniešu pāris aktieri Keira Naitlija un Orlando Blūms ir aizsūtīti pelnītā atpūtā, viņu vietā pozitīvi romantisko līniju filmā uztur nāriņas Sirēnas un sludinātāja lomas tēlotāji - jaunie aktieri Astrīda Beržē-Frisbija un Sems Klaflins. Jā, jā, nāriņām šajā filmā ir svarīga loma. Galu galā, lai daudzie jaunības avota iekārotāji varētu izmantot tā spēku, viņiem kabatā ir jābūt mēģenei ar nāriņas asaru. Tālab arī svarīga vieta filmā ir nāru tvarstīšanas epizodēm un pašām nārām - vilinošām un biedējošām vienlaikus. Tās ir skaistas epizodes, gluži tāpat kā franču aktrise Astrīda Beržē-Frisbija - svaiga, jutekliska seja Karību jūras pirātu karnevālā -, turklāt Astrīda graciozi un ar pašcieņu valkā savu zivs asti. Tā gan mēdz nemotivēti izzust.
Kur ir azarts?
Kālab es sāku ar šķietami perifēriem varoņiem? Tā viena vienīga iemesla dēļ, ka starp filmas zvaigžņu pāri - Džoniju Depu un Penelopi Krusu, Džeku Sperovu un temperamentīgo Andželiku, - jūtu ķīmija ir daudz pieticīgāka nekā starp filmas jauniņo nāru un sludinātāju. Tie, kuri detalizēti pārzina Karību jūras pirātu sižetiskās peripetijas, zina, ka starp šiem varoņiem nebūt nevalda tikai harmoniska abpusēja jūsma. Jaunajā filmā starp Sperovu un Andželiku jāsprēgā mīlas un naida attiecībām. Diemžēl uz ekrāna no tā visa ir vien pablāvs atspulgs - vai vismaz pierādījums, ka abi aktieri nav atraduši īstu saspēles azartu. Kāpēc - to nu Kannu preses konferencē neviens tā arī neuzdrīkstējās viņiem pavaicāt.
Šķiet, pat Džonijs Deps ir saguris no ņemšanās manierīgajā Džeka Sperova lomā - tie paši dredi, tie paši zelta zobi, tas pats uzkrītošais acu grims un manierīgā plastika. Tas pats tēls - veltījums The Rolling Stones mūziķim Kītam Ričardsam, kurš arī šajā filmā pavīd kameo lomiņā. Filmas autori, šķiet, ir ievērojuši principu maksimāli izvērst tos reiz atraktīvos elementus, ar kuriem negaidīti pārsteidza pirmie Karību jūras pirāti. Savulaik publika aizrāvās ar manierīgo Džeku Sperovu, nodrošinot Depam negaidīto kases aktiera statusu, tālab jaunajā filmas turpinājumā viņam tiek dots maksimāls laiks un telpa. Sperovs ir šīs filmas galvenais elements, savukārt Džonijs Deps preses konferencē kārtējo reizi atgādināja, ka bija laiks, kad Disneja studija, kura ir šīs filmas finansētāja, gribēja viņu patriekt - Sperova/Depa manierīgums īsti neietilpa Disneja klerku priekšstatos par ģimenes auditorijai draudzīgu pirātu kapteini.
Vienīgais, kurš tolaik aizstāvēja Depa redzējumu un lomas lasījumu, bija producents Džerijs Brukhaimers, un viņš kopā ar Depu uzvarēja. Uzvara turpinās, kaut pirmajās recenzijās, kas uz karstām pēdām sekoja pirmizrādei, kritiķi sajūsmu neizrādīja, atzīmējot, ka filmas komanda ir sagurusi, - tas vien liecina, ka franšīze, visticamāk, ir sevi izsmēlusi.
Penelopes Krusas pablāvais sniegums, iespējams, skaidrojams ar viņas dzīves lielo notikumu - filmēšanas laikā aktrise gaidīja bērniņu, atsevišķās epizodēs - kopskatos un darbības ainās - Krusu aizstāja dubliere - pašas māsa. Taču filmā ir aktieris, kura vitalitāte ir apbrīnojama, gluži tāpat kā spēja atrast vēl arvien jaunas nianses sliktā kapteiņa Barbosas tēlā. Tas ir austrālietis Džefrijs Rašs, kurš, kā zināms, šogad bija nominēts Oskaram par Anglijas karaļa «logopēda» lomu filmā Karaļa runa.
Vēl viens filmas jaunums ir režisors Robs Māršals (mūzikli Čikāga un Deviņi), kurš uzskata, ka Karību jūras pirāti viņam ir bijis milzīgs izaicinājums - gan strādāt ar jau stabilu aktieru komandu, īpaši Džoniju Depu, gan arī ietekmīgo producentu Džeriju Brukhaimeru. Starp citu, ja vaicāsiet Džonijam Depam, kā viņam patīk Karību jūras pirāti, viņš jums nespēs atbildēt. Filmas ar savu piedalīšanos viņš neskatās. Nav taču īpaši patīkami skatīties uz sevi, vai ne? Tā uzskata Džonijs Deps, pietiek jau ar to, ka mēs skatāmies uz viņu.