Kultūrmantojums, ko apzīmē ar jēdzienu film noir, ir viens no interesantākajiem un piesātinātākajiem stilistiskajiem strāvojumiem amerikāņu kinovēsturē. Tā uzplaukums bija 20. gadsimta 40.–50. gadi, taču atsauču un citātu veidā film noir ir aktuāls joprojām – postmodernās kultūras apritē. Šim stilistiskajam kino virzienam veltīta gada sākumā iznākusī Ditas Rietumas grāmata Film noir. No pagātnes līdz mūsdienām. Filmu skates mērķis ir iepazīstināt ar filmām, kuras tiek uzskatītas par film noir klasiku, kā arī ar darbiem, kuros radoši izmantota attiecīgā stilistika.
Jēdziens film noir, kas pirmo reizi parādījās apritē Francijā 20. gadsimta vidū, aptver ļoti plašu kinokultūras mantojumu. Pamatā tas attiecināms uz Holivudā 40. gadu sākumā tapušajām filmām, kuru stilistisko, tematisko, jēdzienisko līdzību pamanīja un definēja nevis to dzimtenē ASV, bet gan Francijā. Pēc Otrā pasaules kara Eiropā, arī Francijā, nonāca kopš 1941. gada ASV veidotās filmas. Filmu kopums uzrādīja tās tematiskās un stilistiskās iezīmes, kuras nebija ievērojusi tā laika aktuālā amerikāņu kritika, savukārt Francijas kinokritiķiem ļāva radīt jēdzienu film noir.
Filmu seansi kinoteātrī KSuns:
28.02. plkst. 18
Dubultā apdrošināšana/Double Indemnity (1944) 107 min
Režisors Billijs Vailders. Lomās: Freds Makmarejs, Bārbara Stenvika, Edvards G. Robinsons
Viena no klasiskajām film noir, kas veidota kā mirstoša varoņa vēstījums. Filmas scenāriju pēc Džeimsa M. Keina pirmā romāna rakstījis literāts Reimonds Čāndlers kopā ar izcilo režisoru Billiju Vailderu. Jau filmas sākumā ievainotais apdrošināšanas aģents Valters Nefs atzīstas noziegumā un savā destruktīvajā iekārē: "Es iekāroju sievieti un iekāroju naudu. Es neieguvu sievieti un neieguvu naudu." Viņš ir mēģinājis apkrāpt paša pārstāvēto apdrošināšanas kompāniju. Filmas sižetu, ko strukturē Nefa grēksūdze, veido viņa iepazīšanās ar liktenīgo sievieti Filisu Ditrihsoni, ļaušanās viņas valdzinājumam un piekrišana viņas plānam – nogalināt vīru, lai iegūtu apdrošināšanas prēmiju. Nefa kaislības un izvēles sekas ir traģiskas.
28.02. plkst. 20.45
Mildreda Pīrsa/Mildred Pierce (1945), 111 min
Režisors Maikls Kērtizs. Lomās: Džoana Kroforda, Zakarijs Skots, Īva Ardēna
Džeimsa M. Keina darba ekranizācija – viena no retajām amerikāņu filmām, kuras centrālā varone ir sieviete, – ir neparasta parādība maskulīnajā Holivudas vēsturē. Filmas Mildreda Pīrsa galvenā varone ir izcilās aktrises Džoanas Krofordas spēlētā uzņēmēja, kura, atbrīvojusies no mājsaimnieces statusa, nodibina sekmīgu restorānu biznesu. Šī filma ir Dž. Krofordas karjeras virsotne – Mildredas Pīrsas loma aktrisei, kuras karjera Holivudā aizsākās 20. gadsimta 20. gados, atnesa Amerikas Kinoakadēmijas balvu Oskars. 2011. gadā ASV TV kanāls HBO producēja miniseriālu – piecu sēriju TV filmu Mildreda Pīrsa ar Keitu Vinsletu galvenajā lomā.
01.03. plkst. 18.30
Slepkavas/The Killers (1946), 103 min
Režisors Roberts Sjodmaks. Lomās: Ava Gārdnere, Bērts Lankasters
Film noir klasika, kuras pamatā ir Ernesta Hemingveja stāsts. Jauns vīrietis Ole Andersons ar iesauku Zviedrs nepretojas liktenim, uzzinot, ka mazajā provinces pilsētiņā, kurā viņš slēpjas, ir ieradušies divi svešinieki – slepkavas –, kuru uzdevums ir viņu iznīcināt. Apdrošināšanas aģenta izmeklēšanā noskaidrojas Zviedra bojāejas iemesli, kā arī saistība ar noziedzīgu grupējumu un liktenīgo sievieti Kitiju.
01.03. plkst. 20.45
Tumšā pāreja/Dark Passage (1947), 106 min
Režisors Delmers Deivss. Lomās: Hamfrijs Bogarts, Lorēna Bekola
Tumšā pāreja ir viens no savdabīgākajiem film noir paraugiem, kas izmanto subjektivizācijas principu, filmas pirmās 30 minūtes piedāvājot kā galvenā varoņa Vinsenta Perija subjektīvo redzējumu. Galveno varoni – bēgli no Sankventīna cietuma –, kuru tēlo 20. gadsimta 40. gadu spilgtākā zvaigzne Hamfrijs Bogarts, skatītājs ierauga tikai filmas 62. minūtē, kad pēc sižeta loģikas viņam ir izdarīta plastiskā operācija. Vinsenta Perija mērķis ir pierādīt savu nevainību. Aktiera Hamfrija Bogarta partnere filmā ir tā laika uzlecošā zvaigzne Lorēna Bekola.
02.03. plkst. 17.30
Sanseta bulvāris/Sunset Boulevard (1950), 110 min
Režisors Billijs Vailders. Lomās: Glorija Svensone, Viljams Holdens
Unikāla filma, film noir klasika, kuras vēstījums ir veidots no miruša varoņa skata punkta. Filmas sākumā skatienam atklājas baseins ar tajā peldošu cilvēka līķi un policistu rosīšanās ap to. Tas ir filmas galvenais varonis – neveiksmīgs Holivudas scenārists Džo Giliss, kurš samaksājis augstu cenu par savu sapni iegūt bagātību un slavu. Turpmākais filmas vēstījums ir mirušā Gilisa atmiņas – stāstījums par viņa kompromisu vēsturi un attiecībām ar norietējušo, neprātā dzīvojošo Holivudas mēmā kino dīvu Normu Desmondu. Sanseta bulvāris kinovēsturē ir palicis ne tikai ar savu oriģinālo struktūru, bet arī kā viens no trāpīgākajiem Holivudas industrijas portretējumiem, kas pieskaras slavas īslaicīguma, šķietamības, egoisma un radošā konformisma tēmai.
02.03. plkst. 20
Ķīniešu kvartāls/Chinatown (1974), 130 min
Režisors Romāns Polaņskis. Lomās: Feja Danaveja, Džeks Nikolsons, Džons Hjūstons
20. gadsimta 70. gadu sākumā tapusī režisora Romāna Polaņska filma Ķīniešu kvartāls ir spilgts neo noir paraugs. Filmas darbība risinās 1937. gadā Losandželosā. Ķīniešu kvartāla galvenais varonis ir privātdetektīvs Džeiks Gitiss. Viņa birojā ierodas sieviete, kura sevi dēvē par misis Mulvreju, lai pasūtītu sava neuzticīgā vīra izsekošanu. Kad fotogrāfijas par Mulvreja tikšanos ar kādu sievieti tiek publicētas presē, pie Gitisa sašutusi ierodas īstā Evelīna Mulvreja, kura nekad iepriekš nav bijusi viņa birojā un nav viņu nolīgusi. Gitiss, līdzīgi kā privātdetektīvi klasiskā film noir perioda darbos, izrādās viens no veikli izplānotas manipulācijas objektiem sarežģītā spēlē. Nozīmīgajā magnāta Noas Krosa lomā filmējies Džons Hjūstons – viens no ievērojamākajiem film noir režisoriem.
03.03. plkst. 20
Taksists/Taxi Driver (1976), 113 min
Režisors Mārtins Skorsēze. Lomās: Roberts de Niro, Sibila Šeperda, Džodija Fostere, Hārvijs Keitels
Režisora Mārtina Skorsēzes filmā Taksists savdabīgi apspēlēti klasiskā film noir stilistiskie un tematiskie motīvi. Taksista darbība risinās 20. gadsimta 70. gadu sākumā Ņujorkā. Filmas galvenais varonis – Roberta de Niro tēlotais Treviss – strādā par taksometra vadītāju, dienas viņš pavada, fanātiski pilnveidojot savu fizisko formu un ļaujoties paša agresivitātes eskalācijai, kas filmas finālā kulminē slaktiņā. Taksists neo noir kontekstā ir viena no pirmajām filmām, kurā izmantota akcentēta vardarbība, – tas nebija iedomājams klasiskajā film noir cenzūras – Heisa kodeksa – dēļ.
04.03. plkst. 20
Millera krustceles/Millers Crossing (1990), 115 min
Režisori Ītens un Džoels Koeni. Lomās: Gabriels Bērns, Mārsija Geja Hārdena, Džons Turturo
Populāro amerikāņu autoru – režisoru un scenāristu brāļu Ītena un Džoela Koenu – agrīnais darbs. Filmas galvenais varonis Toms Rīgens ir Amerikas prohibīcijas ēras mafijas bosa konsultants, kurš kļūst par situācijas ķīlnieku divu karojošu gangsteru bandu attiecībās. Kaut šīs filmas saistība ar klasisko film noir mantojumu ir pastarpināta, tomēr tajā atspoguļojas noteikti amerikāņu kinovēstures motīvi, kā arī atsauces uz gangsterfilmu žanra pirmsākumiem, kas savulaik ietekmēja arī film noir dzimšanu.
Filmas tiks tulkotas latviešu valodā. Ieeja uz visiem seansiem – brīva.