Laika ziņas
Šodien
Smidzinošs lietus
Rīgā +13 °C
Smidzinošs lietus
Sestdiena, 28. septembris
Sergejs, Svetlana, Lana

Kolka Cool

Režisora Jura Poškus jaunākā darba Kolka Cool uzbūve un tā varoņi labi atbilst priekšstatiem par Eiropas autorfilmas principiem.

Drāmai Kolka Cool ir visai nosacīts sakars ar vietu - Kolku, kas minēta tās nosaukumā. Tā nav filma par konkrētu apdzīvotu vietu Latvijā, kaut nenoliedzami tā ir filma «par Kurzemi», apgalvo režisors Juris Poškus (intervijā Radio 101). Katrs Latvijas novads būtu pelnījis pa filmai, tomēr režisora izvēle kritusi uz Kurzemi, kas esot filmēta krietni mazāk nekā, teiksim, Latgale. Šajā faktā Juris Poškus kļūdās - Kurzemei ir savs kino dziesminieks - režisors Aivars Freimanis, kurš savulaik Kurzemei veltījis vairākas dokumentālās filmas.

Kaut kur nerealizēto (jo naudas devēju komisiju neatbalstīto) projektu gaņģos izzudis Aivara Freimaņa spēlfilmas projekts, kura darbība risinās Rojā, kas ir tuvu Kolkai. Kā bijis - bijis. Gaušanos par Latvijas filmu mazumiņu, to finansējuma pieticību un ilgo ceļu kāpās, kas jāizbrien katram režisoram, kas grib tikt pie filmas, jau būsiet atklausījušies. Arī Jura Poškus Kolka Cool tapusi ilgi - no 2008. gada - īpaši, ja ņem vērā, ka šis projekts nav nekāda tur Kleopatra vai vismaz Rīgas sargi, bet askētiska melnbalta filma, kas filmēta reālā vidē.

Rosās, dīdās, knosās

Kolkas Cool galvenie varoņi ir divi brāļi - Andža (Artuss Kaimiņš), jauneklis bez konkrētas nodarbošanās, un Gvido (Andris Keišs) - nobriedušāks, pieredzējušāks, turklāt ar darbu, viņš pārrodas no jūras. Gvido ir vienīgais filmas varonis, kuram ir nodarbošanās un kaut kāda nauda, citādi Gvido ne ar ko daudz neatšķiras no pārējiem filmas tipiem.

Vai tas būtu Andža vai kāds cits, viņi visi dīdās, slamstās, iedzer un nezina, ko iesākt ar laiku. Tā ir tik daudz, un tas ir tik bezjēdzīgs - nevienam no viņiem nav īpašu pienākumu un īpašu mērķu. Viņi satiekas, kaut kur brauc, bet tā arī neaizbrauc, jo vienkārši pietrūkst benzīna. Viņi kādam sadod pa purnu vai izdauza mašīnai stiklus. Tāpat - asumiņam.

Faktiski visu filmas darbību veido darbības neesamība - jēgas neesamība, kas spilgti summējas Andžas un viņa līgavas Simonas (Iveta Pole) sarunās, absurda skečos. (Parunājam par kaut ko, darām kaut ko, ko - es nezinu, es arī nezinu - un tā tālāk.)

Neviens no Kolkas Cool varoņiem nezina, ko grib. Ak tā, Andža grib precēt Simonu, un Andža māte (Māra Ķimele), kura ir teju vienīgais personāžs filmā ar saviem pienākumiem (kaut vai tā būtu kartupeļu mizošana) un priekšstatiem par šīs pasaules lietu kārtību (Andžam un Simonai būs bērni - trīs vajag!), to atbalsta. Kaut, šķiet, šo Andžas vēlmi, gluži tāpat kā pārējo varoņu rosību, nosaka bēgšana no bezgalīgās garlaicības un bezgalīgā laika daudzuma.

Mentālais ceļojums

Filmas uzbūve un varoņi labi atbilst priekšstatiem par Eiropas art house (autorfilmas) principiem - te ir dezorientēti, apjukuši radījumi, par kuru iekšējās pasaules atspulgu kļūst viņu «mentālais ceļojums», mētāšanās, klejojumi... (Pliķis sejā Holivudas filmu varonim, kura mērķis ir skaidrs un nepārprotams!) Tālab no Kolkas Cool nevajag gaidīt strukturētu sižetu, smuidru dramaturģiju - kūlie kolcenieki klimst, tā arī nesaprotot, ko viņi grib un kā to panākt... Tikai Simona, pat ja nezina, ko grib, vismaz nojauš, ko viņa negrib, - viņa vairs negrib precēties ar Andžu. Kaut izteikt savas sajūtas, emocijas, jūtas neprot arī viņa, pa purnu iespert gan.

Ivetai Polei ir īpaša seja, brīžam viņas vaibstos nojaušama attāla līdzība ar Moniku Viti - atsvešinātības estēta Mikelandželo Antonioni mūzu viņa ģeniālajās 60. gadu nekomunikabilitātes un iekšējā apmulsuma drāmās (Piedzīvojums, Nakts, Aptumsums u. c.).

Jura Poškus filmas estētiskās saknes ir tieši šis klasiskais Eiropas kino periods. Poškum un viņa komandai izdodas estetizēt Latvijas provinces absurda un bezcerības sajūtu, aizņemoties izteiksmes līdzekļus no pusgadsimtu senas pagātnes. Totālas bezjēgas un bezperspektīvas triumfs - tādu diagnozi Kolka Cool nosaka Latvijas laukiem (labi, jaunajai paaudzei). Režisoram kā šīs pasaules/filmas radītājam ir uz to tiesības, kaut filmai nekaitētu grodāka dramaturģija, reāla kulminācija un arī skaidrāks attiecību zīmējums starp fatālo Simonu un Andžu. Vai arī tas ir Jura Poškus koncepts - totāla bezjēdzība paralizē pat konflikta iespējamību?

Kolka Cool
Drāma. Latvija.
Režisors Juris Poškus
Lomās Andris Keišs, Iveta Pole, Artuss Kaimiņš, Varis Piņķis, Māra Ķimele, Aigars Apinis, Anita Kvāla

Top komentāri

No tās puses
N
Postpadomju lauku dzīve Latvijas nostūrī, kas attēlota ar 100% precizitāti. Es to zinu, jo esmu to redzējis un piedzīvojis pats. Es apbrīnoju, kā ir iespējams tik elegantā veidā konspektēt šīs mūsu sabiedrības dzīvi. Diemžēl daļa cilvēku ir izauguši tik ‘dziļos laukos’, ka tālāk par savu sētu neko nav redzējuši , un domāju, ka arī nekad neredzēs, jo vienkārši nesapratīs. Filma būtu ļoti labs materiāls jauniešu audzināšanā, ja vien būtu, kāds, kas kaut nedaudz paskaidrotu lietas būtību.
Marī
M
Ļoti labs un profesionāls kino, profesionālākā latviešu filma kopš..., patiesībā pat neatminos, kad vēl mums bijusi tik profesionāla filma. Nekādu neveiklību tekstā un saturā kā pēdējos Streiča darbos, "Dancī pa trim" vai "Amayā", par "Rīgas sargiem" un citiem Graubas brīnumiem nerunājot. Plūdums, pāreja no epizodes uz epizodi, operatora darbs labāks nekā "Seržantā Lapiņā", kura citādi arī bija lieliska. Visiem, kuri vēl nav redzējuši, ļoti iesaku - filma, kurā smaidīt, smieties un rūgti just, ka par sevi jau vien smejamies, lai arī atsakāmies sevi atpazīt konkrētajās sociālajās lomās. Patiesi izcili aktierdarbi - Kaimiņš, Pole, Kvāla, Keišs, Piņķis. Pateikt par Poli, ka viņai interesanta seja,bet par Kaimiņu nepateikt neko - Rietuma atkal "izceļas". Bet Naumaņa, kurš čikā pat bez glīta iesaiņojuma "Viena diena" atradis citēšanas vērtas "dziļās domas", trīs zvaigznītes - eh, un tādi skatītājiem pārmet gaumes holivudizēžanos... Bet tiem, kuri saka, ka ar šādu kino nav iespējams iziet plašākā kinotirgū, pirmkārt nepiekrītu (tikai tam vajadzīgi līdzekļi un spoži mārketinga speciālisti), otrkārt neizprotama liekas pieeja, ka paši jau neesam laba kino vērti - doma "ko vērts ir tikai tas, ko varam pārdot" mākslā ir pilnīgs absurds (dāņi, piemērm, lepojas, ka viņu Brødre ir daudz labāks kino nekā amerikanizētais rimeiks Brothers, kaut pārdots, protams, labāk tika otrais).
Ērika
Ē
Noskatījos tikai vakar ...pa TV. Ļoti iespaidoja! Pievienojos Marī rakstītajam. Un vēl...man likās - nu nemāk tie mūsu aktieri ķinīti spēlēt, taču šī filma beidzot parādīja - māk gan! Tuklāt - spoži! Šobrīd, ticiet vai nē, iesaku draugiem, kas nav redzējuši...šī filma ir to vērts, lai runātu un diskutētu.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja