Denisa Dagana filma Lielie/Grown Ups noteikti paredzēta cilvēkiem, kuri pārkāpuši 40 gadu slieksni. Ne tādēļ, ka tā stāsta par pieciem skolas draugiem basketbolistiem, kuri trenera bērēs satikušies pēc 30 gadiem un tagad nolemj kopīgi "atcerēties bērnību", sentimentālās noskaņās kopā ar ģimenēm pavadot vīkendu ekoloģiskā retro atpūtas mājā meža biezoknī (otra būtiskākā darbības vide - provinces akvaparks).
Šo šķietamo komēdijfilmu saprast līdz kaulam spēs vien tie, kas jau paši ir krietni apbružājušies dzīvē, kaut ko zaudējuši, kaut ko vinnējuši, bet pavisam noteikti pusmūžā aizdomājušies - piedodiet par banalitāti! -, kas tā dzīves jēga ir. Jaunākie, iespējams, ierēks par to, ka "senči", izrādās, ir tikpat dumji kā viņi, tikpat nesaprātīgi un reizēm arī tikpat tizli. Taču - kas tiek piedots jaunībā, tas ir vien groteskas nožēlas cienīgs solīdos gados. Tieši tālab es neriskētu pieskaitīt šo filmu tīrai izklaidei, jo tā satur pamatīgu devu sāpīga humora jeb smieklus caur asarām. Līdzīgi kā aktiera un scenārista Ādama Sandlera lieliskajā filmā par ebreju Zohanu, arī šajā darbā rūgtuma netrūkst, kaut skarbās dzīves apjautas visu laiku tiek pamīšus atšķaidītas ar apšaubāmas kvalitātes jokiem.
Piemēram, precētie draugi naktī izāzē vienu savas brālības īpatni alkoholiķi, kuram vienīgajam nav paveicies atrast dzīvē savu otru pusīti, miegā liekot "izdrāzt" suni, kurš rej kā aizkauts, jo tam pārgrieztas balss saites (par to, kas tad skapī notika patiesībā, neuzzina neviens). Citam - politkorekti runājot, afroamerikānim (Kriss Roks) - laimīgās ģimenes komplektā ietilpst valdonīga latinoebrejiskas cilmes sieva un nēģeru vecmāmiņa, kura nemitīgi pirž un vazājas puspuvušām kājām… visiem pa kājām. Trešajam laulāto pārim - vīrietim, pundurveidīgai parodijai par Elvisu Presliju ar mākslīgo matu čolku, un viņa krietni senākai, toties seksuāli trakajai laulenei (filmas visatraktīvākais aktierduets - komiķis Robs Šneiders un viņa sieva, kuru aizkustinoši tēlo 76 gadus vecā aktrise Džoisa van Patena) - šķiet, saskaņa ir pilnīga, jo abu aktīvās nakts everģēlības ūdensgultā tracina visus pārējos, kamēr ciemos neierodas pundurelvisa divas meitas no iepriekšējām divām laulībām… Omulīgā Kevina Džeimsa (viltus gejs no komēdijas Pasludinu jūs par Čaku un Leriju) sieva (lieliskā aktrise Marija Bello - skatīt viņu kaut vai Deivida Kronenberga Vardarbības pēctecībā) turpina zīdīt ar krūti četrus gadus vecu puiku, turklāt barošana un arī liekā piena atslaukšana tiek demonstrēta detalizēti - tie vēl nebūt nav visi filmas fizioloģismi.
Pat dzīves veiksminieku - Holivudas producenta (Ādams Sandlers) un viņa sievas modes dizaineres (Selma Hajeka) - ģimenē daudz kas izrādās būvēts uz maziem un bišķiņ lielākiem meliem, turklāt šim pārim ir lielas naudas izlutināti bērni - gatavie teļi. Un vēl jau tur mazā epizodītē būs brīnišķais Stīvs Bušemī - lūk, viens godīgs idiots. Vienīgais filmā. Un tāpēc dabū pa ļipām divreiz un visvairāk.
Pamatots ir jautājums - kādēļ Sandleram kopā ar tik profesionāli spožu kolēģu aktieru kompāniju jāielaižas šādā šķebinošu, brīžam plānprātīgu "jociņu" kaskādē?
Atbilde nemaz nav tik acīmredzama, bet to noteikti sapratīs visi, kuri nocietīsies līdz visu varoņu kopējai sarunai - vienīgajai atklātajai visā filmā, kad tiek atmestas visas sociālā statusa maskas, - pie ezera. Tad kļūs skaidrs, kādēļ bijušie basketbola čempioni tīšām zaudē revanša mačā viņus visu filmas laiku kaitinošajiem "zaudētājiem" no tiem tālajiem skolas laikiem. Zaudē, lai saglabātu pašcieņu - bērnu acīs.