Savējie, tie, kam būtisks ir Žana Pjēra Melvila — franču režisora,
gangsterdrāmu ģēnija — vārds, sapratīs bez teikšanas. Savulaik šis pats
Hosē Džovanni — noziedznieka, arī cietumnieka, kurš slavu un atdzimšanu
negaidīti atrada autobiogrāfisku motīvu ietekmētā literāta karjerā,
dēku romāns ir iedvesmojis Melvilu viņa 1966.gada klasiskajai filmai
Otrā elpa. Laiks iet, paaudzes mainās, un šedevri vieglu roku
piemirstas. Gribu ticēt, tāpēc, ka, lai sastaptos ar tiem, ir jāpieliek
mazdrusciņ vairāku pūļu nekā aizdoties, teiksim, uz Coca–Cola Plaza vai
kino Rīga, kur pirms pāris nedēļām uz vienu seansu atvesto, gan citu
Melvila, filmu noskatījās uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi
skatītāji.
Bet nost ar gaudām, jo ar otro Otro elpu, kas no 60.gadu sākuma filmas
saglabājusi vien sižeta aizmetņus, zaudējot arī pamatīgo melnbalto
eleganci, visdrīzāk dosies skatīties daudz plašāks loks — gan Francijas
kinoindustrijai "pierakstītā" itāliete Monika Belluči, gan viens no
savas paaudzes spēcīgākajiem Francijas aktieriem Daniels Otejs ir
pietiekami spēcīgi trumpji, lai šai itin pievilcīgajai un dinamiskajai,
jā, kultūratsauču blīvajai filmai būtu gana daudz "normālo" skatītāju.
To, kuri nealkst par varītēm saskatīt bezgalīgas pagātnes dzīles
ikvienā ekrāna izstrādājumā.
Rafinēti gangsteri un drāma
Jaunajā Otrajā elpā dzīles tik tiešām — pagrūti tvert, taču te ir daudz
citu atzīstamu kvalitāšu — vispirms jau sapratnes par to, kā veidot
pievilcīgu, dinamisku vēstījumu, arī gangsterdrāmām un film noir, kas
tām rada, varoņu komplektu. Ņemam fatālu liktenīgo sievieti, vēlams
blondu, kā Monikas Belluči varone — naktskluba kasiere, kas tik tiešām
atgādina Šāronu Stounu no Mārtina Skorsēzes Kazino, ņemam grēcīgu, bet
pievilcīgu, vīrišķīgu varoni kā Oteja spēlētais gangsteris, un uz
priekšu!
Savulaik cietumnieks, kurš rada Oteja varonim, Otrās elpas autors
Džovanni tā arī īsti nebija apmierināts ar Žana Pjēra Melvila veikto
viņa darba ekranizāciju. Par spīti šķietamajai klasiķa uzticībai
tekstam un cieņpilnajam 150 minūšu garajam vēstījumam. Džovanni kunga
viedokli par jauno darbu neuzzināsim — viņš četrus gadus jau labākos
medību laukos. Taču Otrās elpas jaunā versija ir vēl garāka tomēr
filmas 156 minūtes liks skatītājam būt pacietīgam, taču neliks iznīkt,
nemitīgi blenžot pulkstenī, kā tas mēdz gadīties arī ar šķietami daudz
dinamiskāk pasniegtiem Holivudas "produktiem".
Ceļš uz elli
Filmai piemīt pamatīgs šarms kaut vai tās darbības vides un laika dēļ —
ir 60.gadi ar tās koši stilīgajām un vecmodīgajām mašīnām, modēm,
frizūrām.
Starp citu, režisors Alēns Korno pazīst žanra drēbi — savulaik viņš
veidojis ne vienu vien policijas drāmu un gangsterseriālu TV ekrānam,
tādēļ nebrīnieties, ja daža laba epizode no Otrās elpas jums liksies
sen redzēta un pazīstama — TV bāze!
Daudz neiedziļinoties filmas sižetā — gangstera (Otejs) bēgšana no
cietuma, lēmums vēl pēdējo reizi piedalīties aplaupīšanā, lai tiktu pie
līdzekļiem un tad uz visiem laikiem sāktu jaunu, skaistu dzīvi, arīdzan
šķitīs pazīstams no neskaitāmām gangsterdrāmām, kuras kino — vairākums
amerikāņu — ražo jau no 30.—40.gadiem.
Kā nojaušat, šādos gangsteru lēmumos par pēdējo un vienīgo noziegumu,
aplaupīšanu utt., kas vedīs uz jauno dzīvi, laimes apsolījums tiešām
nespīd…
Dodiet Bogartu!
Paradoksāli, ka, par spīti lieliskajai Daniela Oteja spēlei, amerikāņu
kritiķi, kas parasti skarbi izvērtē katras konkrētās Eiropas filmas
piemērotību un potenciālu ASV tirgum, zūdās pamatā par vienu un to
pašu. Sak, šāda tipa filmas ar apburošo draņķi kā galveno varoni draņķa
lomā pieprasa ļoti populāru aktieri ar skatītājam (protams, amerikāņu)
momentā atpazīstamu imidžu. Sak, atcerieties Hamfriju Bogartu vai,
teiksim, vecākā gadagājuma skatītāji — šaubos gan, vai amerikāņi —
mēģiniet atcerēties Lino Venturu, kas šo lomu spēlēja oriģinālajā
Melvila filmā… Protams, Otejs nav ne viens, ne otrs, bet vai to vajag?
Turklāt nebēdājiet, ja neko no tā visa, ko vēlams atcerēties, ne tikai
neatceraties, bet arī neesat redzējuši — Otrā elpa ir gana pārliecinoša
gangsterdrāmas žanra studija krāšņi postmodernā mērcē, pat ja par šā
žanra pagātni jums ir vien vāra nojausma
Otrā elpa
60.gadu šarms un gangsterdrāmas kaislības — aizraujošā franču filmā.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.