Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +8 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 1. oktobris
Lāsma, Zanda, Zandis

Pērles un bižutērija

Rudens lielākais kino notikums — Baltijas pērle piedāvās izcilas filmas

Iepretim kinoforuma Baltijas pērle (10.—20.IX) tematiskajām un personalizētajām retrospekcijām (šoreiz kinosvētku fokusā — Lielās depresijas pēdas kinovēsturē, gangsterkino un Odrijas Hepbernas filmu izlase, programmu sk. 14.augusta Dienā) tā rīkotājiem allaž bijis svarīgi atzīmēties ar pasaules svaigākā, aktuālā kino darbiem, kas tradicionāli nozīmē kinoskatītājiem radīt iespēju galopa skrējienā izdrāzties cauri pasaules svarīgāko festivālu trijotnes — vispirms jau Kannu, retāk Venēcijas un Berlīnes filmu laureātu, filmu skandālu, filmu publikas un/vai kritikas mīluļu pulkam. Arī šogad BP divas programmas — Pērles Eiropas vainagā un Kinogardēdis — apmierinās visizsmalcinātāko estētisko, sociālpolitisko un cilvēcisko pieredžu cienītājus. Un tas, šaubu nav, ir labi, ka šāda iespēja, spītējot Latvijas sīkajam kinotirgum un tā ierobežotajam piedāvājumam, tiek dota.

Ar ko "festivālu festivāls", kā šādus titulētu un citu māksliniecisku iemeslu dēļ "sakomponētus" filmu izlases vinegretus mēdz dēvēt citās zemēs, pārsteidz šoreiz?

Bez krīzes pazīmēm

Ar panorāmisku daudzveidību, kas kārtējo reizi neļauj snobiski nosprauslāt — ak, pasaules autorkino valda dziļa personību un māksliniecisko rokrakstu slābuma krīze (bet ticiet, šādas runas atskan gandrīz pēc katra Kannu, Berlīnes un Venēcijas festivāla, tas jau ir pat kaut kāds muļķīgs rituāls — vispirms visi noelšas par konkursā vai paralēlskatēs sapulcinātajiem režijas titānu uzvārdiem, tad izmisīgi tiek meklēta filma līderis, visbeidzot paziņots — nu, ar neko sevišķu festivāls nav pārsteidzis...).

Un nav svarīgi, ka Kannās šogad triumfējušas divu fenomenāli dziļu, nopietnu mākslinieku — austrieša Mihaela Hanekes vai franču "bez trim minūtēm" klasiķa Žaka Odiāra jaunākās filmas, kas ir gan ideāli perfektas izvēlētajā estētiski tēlainajā valodā, gan izcilas savā stāstīšanas manierē, — Hanekem mierpilns melnbalts retro, kas savā precīzi fiksētajā baismu priekšnojautu atmosfērā liek divarpus stundas sēdēt kā uz adatām, Odiāram vispār ir pieticīgs, bet šoka terapijai līdzīgs mūsdienu cietuma stāsts par franču un alžīriešu kriminālieslodzīto attiecībām, kurš pilnībā apgāž mītu par mafijas kino kā tikai Kopolas Krusttēva cienīgu operiski pārspīlētu ģimenes sāgu (abas filmas — gan Hanekes Baltā lente, gan Odiāra Pareģis ir Baltijas pērles programmā un, manuprāt, jāredz obligātā kārtā, kaut arī tām kā "grūtajām" filmām atvēlēti vien divi seansi). Kā obligāto "iztikas minimumu" es ieteiktu vēl trīs filmas — jaunā bulgāru režisora Javora Gardeva lenti Dzifts, čeha Petra Zeļonkas eksperimentālos Karamazovus (Dostojevska romāna izrāde notiek vecā rūpnīcā, bet pāraug fantastiskā maģiskā rituālā — ne velti žurnāli Cahiers du cinema un Sight & Sound Zeļonkas filmu nosauca par 2008.gada lielāko kinoatklājumu!) un Andžeja Vajdas Smaržīgo kalmi (Tatarak), kas par tēmas mīlestība/nāve dīvaino dokumentālo risinājumu piespiedīs raudāt pat rūdītus ciniķus — un ne tādēļ, ka visas trīs postsociālisma teritoriju filmas patiešām pārsteigušas dažādu prestižu kinofestivālu žūrijas, liekot runāt par spēcīgas cilvēciskā reālisma skolas atdzimšanu. Šīs filmas vienkārši, sāpīgi plosot, galu galā baro dvēseli — kā cilvēcības pilni stāsti, domāti dzīviem cilvēkiem.

Publikas mīluļu darbi

Tomēr netrūkst arī Rīgas festivālu publikas mīluļu ekscentriķu svaigākie darbi — ar lidojošu zīdaini skatītājus provocēs Fransuā Ozons (sociālā groteska Rikijs), ar transvestīta lomā lieliski iejutušos maigās vīrišķības etalonu Džūdu Lovu — britu skandāliste Sallija Potere (Orlando) savā dikti kritizētajā, bet, manuprāt, ļoti jautrajā modes pasaules farsā Niknums, kas veidots formāli interesanti — kā monologu virknējums, arī Džons Meiberijs (lieliskās Frensisa Bēkona portretfilmas Mīla ir sātans autors) iejuties intriģējošā materiālā — mīlas trijstūrī, kura centrā britu slavenais dzejnieks Dilans Tomass (Mīlestības robeža). Ir divas franču sinefilu vidē slavētas filmas, kas atklāj jaunā aktiera Luija Garela (Bertoluči Sapņotāji) talantu, — vienu no tām, Rītausmas robeža, uzņēmis Luija tēvs, franču jaunā viļņa klasiķis Filips Garels, otru, romantiskās Klēves princeses mūsdienu adaptāciju Skaistā būtne — Žaks Onorē. Tiks rādīta arī skandalozā geju aktīvista slepkavības dokumentācija — Gasa van Santa filma Milks (Oskars Šonam Penam) un citas labas filmas. Tomēr varu derēt, ka par Baltijas pērles publikas mīluli šoruden kļūs Stīvena Frīrsa jaunākā filma Mīļumiņš/Cheri, kur joprojām burvīgā Mišela Feifere XX gadsimta rītausmas Parīzes slavenas prostitūtas lomā paved un savaldzina deviņpadsmitgadīgu jaunekli. Stilīga, neprognozējama komēdija, kas apliecina Bīstamo sakaru režisora prasmi šarmēt visu orientāciju un gaumju skatītājus.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

UZZIŅAI

Baltijas pērle

10.—20.septembris

Sākta biļešu un abonementu iepriekšpārdošana — Kongresu nama kasē

***

Programma

Baltā lente/Das weiße Band. Rež. Mihaels Haneke

Pareģis/Prophete. Rež. Ž.Odiārs

Koko līdz Šanelei/Coco avant Chanel. Rež. A.Fontēna

Palermo kadri/Palermo Shooting. Rež. V.Venderss

Rikijs/Ricky. Rež. F.Ozons

Naktssardze/Nightwatching. Rež. P.Grīnevejs

Esi sveicināta, Sagāna. Rež. D.Kirisa

Niknums/Rage. Rež. S.Potere

Rītausmas robeža/Frontiere de l"aube. Rež. F.Garels

8. Režisori: Dž.Kempione, G.G.Bernāls, V.Venderss,

G.Noē, G.van Sants, J.Kounens, M.Naira, A.Sisako.

Dženova/Genova. Rež. M.Vinterbotoms

Manas zvaigznes un es/Mes Stars et Moi. Rež. L.Kolombānī

Skaistā būtne/La Belle Personne. Rež. K.Onorē

Dzifts/Zift. Rež. J.Gardevs

Karamazovi/Karamazovi. Rež. P.Zeļonka

Smaržīgā kalme/Tatarak. Rež. A.Vajda

Sirds plaukstā/Serce na dloni. Rež. K.Zanussi

Mīļumiņš/Cheri. Rež. S.Frīrss

Dievināšana/Adoration. Rež. A.Egojans

Sapņi/Bi-Mong. Rež. K.Kiduks

Milks/Milk. Rež. G.van Sants

Ahillejs un bruņurupucis/Akiresu to Kame. Rež. T.Kitano

Seja/Visage. Rež. C.Minljans

Grāfiene/The Countess. Rež. Dž.Delpi

Mīlestības robeža/The Edge of Love. Rež. Dž.Meiberijs

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Tiek apdraudēta Imanta Ziedoņa muzeja pastāvēšana

Kultūras Ministrija nākusi klajā ar jaunu finansēšanas modeli, kas paredz sevis izvēlētu privāto, valsts akreditēto muzeju finansēšanu nodot Valsts Kultūrkapitāla fonda (VKKF) rokās. Ar vienu būtisku ...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja