Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Riska robeža

Nauda nav nekas, toties «viss» ir tas, ko mēs ar šo «neko» darām, - pierāda trilleris par ekonomisko krīzi.

Intriga: kā izglābt savu naudu?

Holivudas interese par naudu, sevišķi - lielu naudu, ir tiklab saprotama, cik neizbēgama. Ja viens maziņš saulainās Kalifornijas rajoniņš pasaules ekonomikā ģenerē un operē ar vairākos desmitos miljardu dolāru mērāmām naudiņām, ir tikai loģiski, ka filmu industrijas cilvēki vēlas saprast, kas tad īsti notika 2008. gada septembrī, kad miljoniem cilvēku apziņā gluži kā rēgi parādījās šie mistiskie «personāži» - Lehman Brothers un Goldman Sachs, ietekmīgas amerikāņu finanšu institūcijas, kas bija galvenie grēkāži tā sauktās globālās ekonomiskās krīzes spēlē.

Mirgojošie cipariņi

Tieši tā - spēlē, jo finanšu kolapss jau reāli skāra «cilvēkus parastos», kamēr lielās finanšu haizivis ar saviem zelta spilveniem un bonusiem nolaidās… nogaidīt nākamo ciklisko biržu-banku-brokeru spēli. Šī fascinējošā, dramatisma ziņā Hičkoka trilleriem līdzvērtīgā filma, kuru uzņēmis debitants Holivudā Džejs Sī Čendors (starp citu, režisora tēvs ilgus gadus strādājis vadošā amatā bēdīgi slavenajā bankā Merill Lynch!), lieliski ilustrē faktu, ka nauda - tie ir tikai abstrakti cipariņi nakts tumsā maģiski mirgojošu datoru ekrānos kādas vārdā nenosauktas finanšu korporācijas ofisā Ņujorkas biznesa centrā Volstrītā. Nauda nav nekas, toties «viss» ir tas, ko mēs ar šo «neko» darām. No šī «nekā», no papīra gabaliņa, abstrakta cipara - naudas - reizēm atkarīgs arī tas, vai mēs vispār esam, lai cik skumji tas neskanētu.

Taču nemaz nav jābūt finanšu un grāmatvedības vai banku riska analītikas terminos izglītotam skatītājam (filmas laikā jums pat taps skaidrs, ko tad īsti nozīmē bieži piesauktā volatilitāte - vērtspapīru un valūtu lietošanas riska pakāpe noteiktā laika periodā biržas/tirgus darījumos), lai spētu pa īstam pieslēgties filmai, kuras oriģinālnosaukums Margin Call tulkots ne gluži precīzi. Tā nav vis abstrakta «riska robeža», bet gan finanšu valodā sauktā volatilitāte - garantijas iemaksa sevišķi milzīgās finanšu operācijās (filmā runa ir par triljoniem). Filmā šī marža simbolizē ievērojamu finansistu personīgo atbildību par savām darbībām un to risku, kādu tie izjūt, pieļaudami liktenīgas aprēķinu kļūdas. Kā saka Pola Betanija varonis uz Ņujorkas debesskrāpja jumta: «Zināt, ko izjūt cilvēks, stāvēdams bezdibeņa malā? Tās nav bailes nokrist, bet gan bailes, ka tu tiešām varētu nolēkt lejā.»

Cilvēciskā izvēle

Tad, lūk, filmas vārdā neminētajā «kantorī» notiek masu atlaišana no darba, un starp upuriem ir arī risku analītiķis (Stenlijs Tuči), kurš strādājis, bet nav pabeidzis kādu «bīstamu projektu». Viņa jaunajam padotajam (Zakarijs Kvinto pavisam citā ampluā nekā slavenajā seriālā Heroes) padzītais pagūst nodot flešku ar savu pētījumu, savukārt jauneklim izdodas atklāt šokējošus faktus - «firma», kurā viņš strādā, jau pasen ir bankrotējusi un operē ar nesegtiem aktīviem. Un tie mērāmi simtos miljardu. Filma uzskatāmi demonstrē, kā šādās situācijās rīkojas finansisti - risku nodaļas boss (Betanijs), viņa boss (Speisijs) un bosa boss (Aironss), - kā viņi rīkojas un uzvedas situācijā, kad jāglābj nauda.

Un, protams, izvēle, ko sekundēs un minūtēs vienas nakts laikā izdara šie cilvēki, ir tik… cilvēciska. Ir jāglābj nevis «mūsu», bet sava nauda. Kas notika pēc tam - to pasaule zina. Sākās globālā finanšu krīze. Taču neceriet, ka no ekrāna uz jums lūkosies finansisti nezvēri, kuri savas peļņas miljonu dēļ gatavi uz visu. Ne velti filmā kādam varonim mirst suns - aknu vēža dēļ. Raudošais boss un viņa mirstošais suns - apmēram tāda ir «poētiskā metafora» pasaules baņķieru un tirgus ekonomikas attiecībām.

Atlaišanas aina, kas sākas burtiski ar pirmajiem filmas kadriem, spēj uzdzīt zosādu ikvienam. Tas vispār ir dīvaini, kā tik «pļāpīga», uz dialogiem būvēta filma, kuras darbība (izņemot pēdējās 15 minūtes un pāris minūšu izbraucienus Ņujorkas ielās) bez jelkāda action notiek viena ofisa dažos kabinetos, spēj uzturēt trillera cienīgu spriedzi. Protams, tas ir izcilo aktieru nopelns, bet ne tikai - tā galvenokārt ir filmas scenārija «vaina». ASV kinoguru Rodžers Īberts no Chicago Sun-Times sevišķi uzsver, ka «pilnvērtīgais, izcilais aktieru ansamblis pārvērš sarunas par naudu aizraujošos dialogos par dzīvi». Filma ieguva balvu Sandānsas festivālā (scenārijs) un tika iekļauta šī gada Berlīnes kinofestivāla konkursā.

Prātīgiem kinogājējiem, kam patīk gudras filmas «par un ar naudu» - kā Too Big To Fail, Wall Street, Wall Street - Money Never Sleeps, Glengary Glen Ross - arī šī būs medusmaize. Turklāt iespēja apbrīnot aktieru ansambli, kas spējīgs neticamo padarīt ticamu - likt ieklausīties šīs tik ļoti «runājošās filmas» vārdos tā, it kā no tiem vārdiem būtu atkarīga cilvēku dzīvība.

Riska robeža/Margin Call

2011. ASV.
Nervus kutinoša finanšu drāma
Režisors Džejs Sī Čendors
Lomās Zakarijs Kvinto, Kevins Speisijs, Džeremijs Aironss, Pols Betanijs, Demija Mūra, Stenlijs Tuči

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja