Viņu vidū, protams, ir arī klasiskie šīs kustības zīmolvārdi - Džeksons Poloks, Villems de Kūnings un Marks Rotko.Abstraktā ekspresionisma popularizācijā un padarīšanā par „zvaigzni" zīmīga loma bija diviem Ņujorkas intelektuāļiem, mākslas kritiķiem Klementam Grīnbergam un Haraldam Rozenbergam, kuri "Vogue", "ARTnews", "The New Yorker" u.c. mediju lapaspuses nemitīgi piepildīja ar tekstiem par kardinālajām pārmaiņām, kādas piedzīvoja tālaika mākslas scēna, tādējādi izvirzot publikas uzmanības degpunktā māksliniekus un viņu radīto. 1949. gadā tālaika populārākais žurnāls "Life", kuru dēvēja par meinstrīma barometru, publicēja Džeksona Poloka darbu - zināmā mērā šis fakts pierādīja, ka kritiķi spējuši ietekmēt arī pasauli „ārpus mākslas". Izstāde demonstrē abstrakto ekspresionismu, izmantojot Rozenberga un Grīnberga skatpunktus uz abstrakto ekspresionismu: pirmais no viņiem izplatīja idejas par šo virzienu kā procesa, akcijas kustību (action), kurā būtiskākais ir tieši fiziskais radīšanas process, savukārt otrais aizstāvēja viedokli, ka noteicošo lomu spēlē „abstrakcija" (abstraction_), _mākslas darba formas tīrība. Ekspozīcijā iekļauti gan pirmās paudzes abstrakto ekspresionistu darbi, gan viņu sekotāju mākslas paraugi. Tāpat izstadīta arī autoru privātā korespondence, fotogrāfijas, žurnāli un laikraksti, tiek demonstrēti kino un televīzijas pārraižu kadri - šis kopums atklāj kultūras un sociālo kontekstu laikposmā no 40. līdz 70. gadiem.
Vairāk informācijas:
www.jewishmuseum.org
Raksts tapis sadarbībā ar: