Taču citreiz vismaz manā uztverē sašutuma vilnis šauj pār strīpu. Šajās dienās esam lasījuši par brašo žurnālisti Ievu Alberti un viņas piedzīvojumiem uz divriteņa. Šorīt ziņots, ka I. Alberte ar savu velosipēdu centusies iebraukt universālveikala Centrs tā dēvetajā Rīdzenes ielas galerijā, tā ir tā iela, kuru veikals apsedza ar stiklu. Nu, lūk. Veikals it kā esot solījis, ka iela arī pēc iestiklošanas "saglabās savu funkciju", bet nu izrādās, ka ar divriteni tur braukt nedrīkst.
Labi, ka nedrīkst. Ļoti, ļoti, ļoti labi, ka nedrīkst. Vismaz vienā vietā Vecrīgā nu cilvēks var soļot pārliecībā, ka viņam nekas neuztrieksies virsū. Nešaubos ne mirkli, ka Ieva Alberte ir ļoti apzinīga riteņbraucēja, bildē redzams, ka viņa atbilstoši priekšrakstiem par drošību tērpusies pat ķiverē. Taču negribētos pat iedomāties, kas notiktu veikala galerijā, ja tai cauri sāktu šauties jau daudzi velosipēdi. Un, ja kas, sākotnējā "savas funkcijas" variantā iela taču arī bija caurbraucama automobīlī. Par prātam neaptveramo nejēdzību, ka Vecrīgas šaurajās ieliņās darba ļaudīm ļauj braukt abos virzienos un turklāt spēkratus atstāt ielas malā -- par to esmu rakstījis citreiz. Vismaz ar universālveikala palīdzību viena iela ir izglābta. Ieva Alberte lai brauc apkārt.
Cita lieta, ka manuprāt galerija tā īsti nepilda arī savu jauno "funkciju". Kad lasīju par šo projektu tā izstrādāšanas stadijā prātā uzbūru tādu itāļu galeriju, kurā pa vidu pastaigājas ļaudis, bet malās ir sarindotas kafejnīcas un saldējuma bodes ar glītiem galdiņiem un krēsliem, kuros laiski pavadīt kādu brītiņu pirms doties tālākās iepirkšanās gaitās. Vismaz patlaban Rīdzenes ielas galerijā nekā tamlīdzīga nav, varbūt par to derētu padomāt. Un vispār -- ne mirkli negribu apgalvot, ka Rīgā būtu jāignorē būvnormatīvi, taču gan jautājumā par Rīdzenes ielu, gan arī jautājumā par Stokmana celtnes veidolu manuprāt kašķos par būvnormatīviem tiek aizmirsts jautājums par funkciju. Universālveikals Centrs ir viena smuka bode, ja citādi nepateikt, un Rīdzenes ielas galerija to padara vēl smukāku. Tiem centrā dzīvojošiem ļaudīm, kuriem nav mašīnas un kuri tāpēc nevar viegli tikt uz pārtikas lielveikalu Ulmaņa gatvē vai Krasta ielā savukārt arī Stokmans ir prieka vēsts. Arī es būtu priecīgāks, ja Stokmans beigtu tielēties un beidzot sakārotu gājēju pāreju starp veikalu un staciju, jo notrieks tur kādu un veikalam tas nekādu labu slavu nenesīs. Taču kopējā Rīgas komercainā tas, ka Ieva Alberte nevar braukt pa iestiklotu galeriju uz divriteņa un Stokmanam uz jumta ir ne tādas konstrukcijas ventilācijas iekārtas -- nu nav tas galvenais. Piedodiet, atvainojiet, bet nav tas galvenais.