Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Spriedze aug. Latvijas Fotogrāfijas muzejā atklāta Aļņa Sta­kles izstāde Liegā apoka­lipse

Fotogrāfs Alnis Stakle izmanto ikoniskas pagātnes liecības un veido kolāžas kā daļējus pašportretus

No 11. februāra līdz 1. maijam Latvijas Fo­togrāfijas muzejā notiks starptautiski atzītā lat­viešu fotogrāfa Aļņa Sta­kles izstāde Liegā apoka­lipse. Tajā būs eksponē­tas digitāli radītas kolā­žas, kuras mākslinieks ir veidojis, izmantojot brīvi pieejamus attēlus no mākslas muzeju ko­lekcijām, zinātniskajām institūcijām un citiem arhīviem.

Noturīgās saiknes

Attēli ir zināšanu pārneses, kolektīvās at­miņas, izklaides un kultūras izziņas pa­mats un galu galā sniedz bezgalīgas ie­spējas atgriezties pie vieniem un tiem pa­šiem notikumiem, personām un objektiem, lai atklātu arvien jaunas pagātnes interpretācijas. "Mūsu piekļuve realitātei ir limitētāka nekā mūsu piekļuve kultūr­vēsturei, kas ir saglabāta ar dažādu medi­ju palīdzību. Man kā māksliniekam ir in­teresanti atrast laikmetīgu jēgu tajā, kas reizēm ir atšifrējams un reizēm nav atšifrējams," sarunā ar KDi stāsta Alnis Stakle.

Vienlaikus attēlu pasaule ik mirkli kļūst arvien piesātinātāka, un mūsu spējas to aptvert un saprast kļūst aizvien ierobežo­tākas. Liegā apokalipse? "Tas ir stāsts par mūsu vizuālās kultūras apokalipsi, ja mēs raugāmies uz vizuālo kultūru no pozīci­jas, cik daudz mums ir pieejams un kādā informācijas gūzmā mēs dzīvojam. Tas ir permanents stāvoklis, kurā spriedze aug un aug, un mums visu laiku būs jāspēj atrast līdzsvaru starp reālo un dokumen­tiem vai mākslas produktiem, kas mums kaut ko stāsta, – mums pastāvīgi vajadzēs no tiem gan izvairīties, gan arī pārtikt no tiem, metaverss mums vispār piedāvā pāriet dzīvot virtuālajā pasaulē, un šādu piedāvājumu kļūs arvien vairāk," skaidro mākslinieks.

Savam darba procesam viņš no šiem arhīviem ir lejupielādējis vairāk nekā 10 000 attēlu. To izvēle sākumposmā ir bijusi balstīta ziņkārībā par to, kas vispār ir pie­ejams. "Tā pamazām izveidojās šī... par kolekciju to ir grūti nosaukt, tas ir milzīgs apjoms cietajā diskā, no kura pamazām izkristalizējās vairākas tēmas," atklāj Alnis Stakle, kuru pašu visvairāk interesē iko­niskas pagātnes liecības.

Viņa veidoto kolāžu pamatā ir meklēju­mi pēc sintaktiskām vizuālās valodas saiknēm starp dažādu laikmetu, mediju un vizuālās kultūras attēliem. Tajās ir iz­mantoti vizuālajā komunikācijā noturīgi idejiskie un tehniskie kodi, kas spēj šķēr­sot laikmetu, mediju un kultūru robežas. Saiknes starp dažādiem vizuālās kultūras laikposmiem un medijiem ir izsekojamas, pievēršoties personu pozām un žestiem, krāsu scenogrāfijai, līdzīgiem objektiem un arhitektūras tvērumam.

Kultūras arhīvs

"Šajās kolāžās ir arī kaut kas privāts, kas ļauj tās klasificēt kā daļējus pašportretus vai sevis meklējumus, jo vienā brīdī pēc vairāku gadu mēģinājumiem sapratu, ka tieši tādā veidā gribu veidot kolāžas un ka iepriekšējās piecdesmit ir jāmet ārā. Tas bija brīdis, kad ieraudzīju: te es esmu atainojis sevi," saka mākslinieks. Alnis Stak­le norāda, ka ikviens skatītājs šajos dar­bos nolasīs citas idejas no sava vai kolek­tīvā diskursa skatpunkta, bet viņam pa­šam tie ir svarīgi kā pašatklāsmes process, kurā tikt galā ar iekšējiem dēmoniem. Garš ceļš – piebilstu. "Te nav nekādas sa­censības vai rožainu solījumu, ka kāds klients ļoti gaida manu nākamo darbu," atbild Alnis Stakle.

Arī iepriekšējās dokumentālo fotogrāfi­ju sērijas ir tapušas piecu līdz astoņu ga­du laikā. Māksla ir kaut kas tāds, kas vi­ņam ir pastāvīgi līdzās. "Māksla ir kā sevis un apkārtējās vides izziņas avots, kurā es saskatu zināmu līdzību ar reliģisku darbī­bu – meditāciju vai rituālu ar fokusu uz domām, kas nav saistītas ar atbildēšanu uz e-pasta vēstulēm, iešanu uz veikalu un tamlīdzīgām lietām. Es būvēju savu alter­natīvo pasauli, kurā reizēm varu padzī­vot," piebilst mākslinieks.

Savukārt par piecdesmit iznīcinātajām kolāžām Alnis Stakle stāsta, ka tās ir biju­šas kā iesildīšanās – tajā brīdi, kad viņš kaut ko dara, viņš absolūti tic tam, ko da­ra, tomēr saprot, ka tas nav domāts publiskajai telpai, līdz pienāk jau iepriekš pie­minētais lūzuma punkts. "Parasti es sāku strādāt ar kolektīvi aktuālām tēmām, šajā gadījumā tas bija vizuālās kultūras arhīvs, kas man vienmēr ir bijis saistošs un ar ko es kā fotogrāfijas pasniedzējs diendienā saskaros, bet man uzreiz nav gatavas formulas, kā ar to strādāt, es arī negribu pa­ņemt gatavu formulu, kā ar to darboties, bet mēģinu uztaustīt līdzsvaru starp ko­lektīvi un privāti svarīgo," akcentē māksli­nieks. 

Alnis Stakle
Izstāde Liegā apokalipse
Latvijas Fotogrāfijas muzejā 11.II–1.V

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja