Šī raksta prāta karte atrodama šeit:
http://cont ent21-foto.inbox.lv/albums140515647/k_omuls/13-09-2010/tiesibas.png
DAŽI PIEMĒRI
Ja pastaigājamies pa valsts iestāžu mājas lapām, tad ļoti ātri nonākam pie nepārskatāmiem tekstu blāķiem. Gari teksti jau tāpat ir grūti lasāmi, bet papildus tam, vajadzīgā informācija ir izkliedēta likumos, MK noteikumos un varbūt vēl kādās metodikās. Neesot juristam, grūti saprast juridisko žargonu.
Viena no manām mīļākajām lapām ir VALSTS ZEMES DIENESTA mājas lapa, kur sadaļā Pakalpojumi (spiest šeit: http://www.vzd.gov.lv/pakalpojumi/) valsts piedāvā man 56 pakalpojumus. Negribu komentēt, aizejiet apskatieties paši – velns kāju nolauzīs.
Cita bardaka ilustrācija, bet jau no citas jomas, ir NODOKĻU likumdošanā. Normatīvie dokumenti, kas attiecas uz nodokļiem, aizņem 5 biezas grāmatas. Neskaidrību gadījumos tipiska grāmatvežu rīcība – rakstīt uz VID un lūgt izziņu par tiesībām, t.i., vēstuli, kas garantē, ka VID pēc tam nesodīs par nepareizi aprēķinātiem nodokļiem. Lieki teikt, ka šādas izziņas sagatavošana prasa vairākus mēnešus, jo tā ir jāsaskaņo ar vairākām institūcijām. Otra iespēja ir lietot konsultatīvo tālruni vai e-pastu, kas sniegs atbildi uzreiz, toties neatbild par sniegtā ieteikuma pareizību... Kas nozīmē to, ka arī pašā VID šie likumi netiek interpretēti viennozīmīgi.
KO VARĒTU DARĪT?
No vienas puses, sarežģītība normatīvajos ir objektīva, jo dzīve vispār ir sarežģīta. Tā tas vienkārši ir. Un, patiesi sarežģītos gadījumos neiztikt bez jurista, vai nodokļu konsultanta. No otras puses, vairums gadījumu tomēr nav sarežģīti, un varētu pacensties visu šo saimniecību padarīt vienkāršam pilsonim vieglāk uztveramu.
PRĀTA KARTES (bilde raksta augšpusē ir šī raksta prāta karte)
Viens no vienkāršiem līdzekļiem ir prāta kartes. Tās lieto dažādiem mērķiem – piemēram, prāta vētru dokumentēšanai; lai veiktu piezīmes, lasot dokumentāciju; taču viens no pielietojumiem ir arī informācijas strukturēšana. Prāta kartē nevar attēlot visu vajadzīgo informāciju, tomēr tā var ļaut saprast, kur tieši tā ir jāmeklē. Turklāt, ja normatīvajiem aktiem būtu prāta kartes – esmu pārliecināts, ka tie veidotos daudz pārskatāmāk.
Pirmais paraugs ir šī raksta prāta karte - sk. bildi virs raksta. Otrs piemērs ir Pēdējās partijas loģiski politiskais traktāts, kura prāta karte sākas (tur ir norādes uz detalizētākām kartēm) šeit: http://www.mindmeister.com/maps/show/6067138 4
KALKULATORI
Viens no veidiem, kā padarīt aprēķinus saprotamus, ir – internetā pieejams kalkulators. Cilvēks aizpilda atbildes uz jautājumiem, ievada parametrus, un saņem rezultātus.
12 gadus strādāju ar finanšu IT sistēmām, un mana pieredze liecina – matemātiska formula, kas nav noprogrammēta, bet ir tikai aprakstīta tekstuāli, parasti izraisa lielas neskaidrības. Šai kontekstā ir dažādi kalkulatori (sākot no nodokļu lietām, bet ne tikai) ir ļoti vēlami – jo to pārnešana uz IT sistēmu ir lielisks tests pašam normatīvajam aktam. Risinot neskaidrības, tas tiek padarīts kvalitatīvāks.
Pretarguments šādu sistēmu lietošanā ir iespējamās programmu kļūdas (nesen Lielbritānijā bija skandāls, kas saistīts ar nepareizu nodokļu aprēķinu) . Tai pat laikā, kļūdas iespējamas vienmēr, toties IT sistēmu lietošana ļauj daudz precīzāk noteikt zaudējumu apmēru.
Kā labus piemērus kalkulatoriem minēsim VID algu kalkulatoru (http://www.vid.lv/lv/gramatveziem/algu _kalkulators/ ) - tas gan ir pats vienkāršākais no kalkulatoriem, un daudzos apdrošinātāju kalkulatorus dažādiem apdrošināšanas veidiem (reizēm tie var būt ļoti sarežģīti).
EKSPERTU SISTĒMAS
Ekspertu sistēma ir programma (mūsu gadījumā – mājas lapa), kas uzdod apmeklētājam jautājumus, un, vadoties no atbildēm, sniedz viņam nepieciešamo informāciju. Piemēram, Zemesgrāmatas mājas lapa varētu iztaujāt apmeklētāju par darījuma detaļām, un tad informēt viņu par iesniedzamo dokumentu sarakstu.
Lai gan ekspertu sistēmas var būt ļoti sarežģītas, taču mūsu gadījumā, kad ir nepieciešams sniegt standarta konsultāciju, tās būs vienkāršas. Es to labi zinu, jo kādu laiku atpakaļ, sportiskas intereses vadīts, līdzīgu programmiņu uztaisīju. Darbs prasīja kādas pāris nedēļas darbdienu vakaros...
* * *
Bez manis minētajiem informācijas pasniegšanas veidiem ir citi, kā, piemēram, videoklipi un spēles. Tos neapskatīju, jo šeit gribēju apskatīt gadījumu „pilsonis grib noskaidrot konkrētu jautājumu par savām tiesībām / pienākumiem. Kā viņam palīdzēt?” , un ne spēle, ne video neved uz tiešu atbildi.
VAI TAS VISS IR DĀRGI?
Uzzīmēt prāta karti nav dārgi, tas prasa tikai iedziļināšanos tekstā un minimālus tehniskos līdzekļus. Es teiktu, ka prāta kartes būtu jāzīmē, uzsākot diskusiju par jebkuriem likumdošanas jautājumiem.
Dažādi kalkulatori varētu šķist dārgi, jo prasa programmēšanu, un pirms tam – rūpīgu analīzes darbu. Tai pat laikā, šīs izmaksas ir jāsalīdzina ar izmaksām, kas rodas konsultāciju un „izziņu par tiesībām” sagatavošanu un dažādām cilvēciskām kļūdām. Domāju, ka daudzos gadījumos kalkulatora izstrāde atmaksātos.
Runājot par ekspertu sistēmām – jau minēju, ka izstrādāt šādas programmas nav sarežģīti. Sarežģītāk ir – ielikt tajās pareizu informāciju. Tomēr, vienmēr pastāv iespēja apdomāt, vai labāk taisīt ekspertu sistēmu, vai vienkāršot procesu :)
Kaspars Omuls, Pēdējā partija