Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +7 °C
Skaidrs
Otrdiena, 26. novembris
Sebastians, Konrāds

Avangards ir dzīvs. Semjuela Beketa un Ģerģa Kurtāga Beigu spēle Milānā

Gada notikums mūzikā – 92 gadus vecā ungāru klasiķa Ģerģa Kurtāga operas Beigu spēle pasaules pirmizrāde Milānas Teatro alla Scala

Nebūs pārspīlēti teikt, ka opera Beigu spēle/Fin de partie ir Ģerģa Kurtāga mūža darbs, viņa unikālās karjeras kulminācija. 15. novembrī notikušais pirmatskaņojums Milānā ir vēsturisks notikums. Šī ir ungāru komponista pirmā – un, visticamāk, pēdējā – opera. Tās pamatā ir Semjuela Beketa luga. Kompozīcijas pilnais nosaukums – Semjuels Bekets. Beigu spēle. Ainas un monologi. Opera vienā cēlienā.

Operā, kas skan franču valodā, izmantots aptuveni sešdesmit procentu Beketa oriģinālā teksta. Šo lugu Bekets 1957. gadā uzrakstīja franču valodā, vēlāk pats to pārtulkoja angliski. Viņš uzskatīja, ka svešvalodā spēj izteikties daudz tiešāk. Līdzās Gaidot Godo šis darbs tiek uzskatīts par vienu no būtiskākajiem Beketa sacerējumiem. Īru rakstnieks un dramaturgs vienmēr ir bijis viens no Ģerģa Kurtāga iecienītākajiem autoriem.

Bekets ir mana Bībele

Ģerģs Kurtāgs ir pēdējais no dižākajiem XX gadsimta modernistiem. Ģerģs Kurtāgs, Ģerģs Ligeti, Karlheincs Štokhauzens, Pjērs Bulēzs, Lučāno Berio, Hanss Verners Hence, Alfreds Šnitke – viņi ir vienas paaudzes komponisti, un tikai Kurtāgs joprojām ir dzīvs. 1956. gadā viņš devās no Ungārijas uz Parīzi, kur studēja pie komponistiem Dariusa Mijo un Olivjē Mesiāna. Ģerģs Kurtāgs uzturēja ciešas draudzīgas attiecības ar savu tautieti Ģerģu Ligeti.

"Visu mūžu esmu sekojis Ģerģam Ligeti, bet nekad neesmu viņu imitējis. Viņš bija tas, kurš mudināja mani darīt kaut ko jaunu," saka Ģerģs Kurtāgs. Tas bija Ligeti, kuram pateicoties viņš sev atklāja Beketa pasauli. "Kad ierados Parīzē, 1957. gadā Ligeti man uzrakstīja, ka izlasījis Gaidot Godo un tas ir meistardarbs. Parīzē aizgāju uz Beketa Beigu spēles iestudējumu – man tā bija atklāsme. Skatoties teātra izrādi, es gandrīz neko nesapratu. Pēc tam iegādājos Gaidot Godo un Beigu spēli, un šīs lugas kļuva par manu Bībeli," atceras Ģerģs Kurtāgs.  

Kurtāgu allaž iedvesmojusi literatūra – ne tikai Semjuels Bekets, bet arī Anna Ahmatova, Jozefs Atila, Pēters Bornemisa, Rimma Daloša, Frīdrihs Helderlīns, Francs Kafka, Georgs Kristofs Lihtenbergs, Jānošs Pilinskis, Rainers Marija Rilke un Sapfo. Beketa tekstus savos opusos viņš izmantojis arī agrāk, piemēram, Ģerģa Kurtāga darbs What Is the Word ir komponēts aktrisei ar īpašām vajadzībām – pēc autoavārijas viņa ilgus gadus nav bijusi spējīga runāt. Arī pēc atveseļošanās viņa turpināja stostīties, kā to pieprasa Beketa saraustītais teksts.  

"Bekets ir atstājis pārāk daudz informācijas, kā ir jābūt iestudētām ainām, – šķiet, viņam ir bijis skaidrs, kā mūzikai būtu jāpavada šīs ainas. Viss, kas man atliek, ir aizpildīt šos caurumus," Ģerģs Kurtāgs raksturo savas attiecības ar Beketa mantojumu.  

Nevienas liekas nots

Beigu spēle ir Milānas Teatro alla Scala un teātra intendanta Aleksandra Pereiras lepnums. Viņš sāka pārrunas ar Ģerģu Kurtāgu par operas komponēšanu 2007. gadā. Sākotnēji pirmizrāde bija paredzēta Cīrihes operā, vēlāk – Zalcburgas festivālā (Aleksandrs Pereira strādājis gan Cīrihē, gan Zalcburgā), vairākas reizes tā tika pārcelta, jo partitūra nebija gatava. Ģerģam Kurtāgam nepatīk uzņemties pasūtījuma darbus, viņš dzīvo un strādā savā tempā, nepakļaujoties līgumos noteiktajiem nodošanas termiņiem.   

Beigu spēle ir meistara vērienīgākā partitūra. Ģerģs Kurtāgs ir slavens ar opusiem miniatūrām – viņš prot izteikt lielas idejas dažos akordos. Kompozīcijās nav nevienas liekas nots. Darbi ir tik koncentrēti un īsi, cik vien iespējams. "Savulaik, kad diriģents Klaudio Abado man palūdza sacerēt opusu Stele, es apsvēru iespēju uzrakstīt kompozīciju orķestrim, kas sastāvētu no viena akorda. Cita ideja bija sacerēt astoņas simfonijas – katra ilgtu dažas sekundes," kādreiz teicis Ģerģs Kurtāgs.

"Tas, ko cenšos panākt, ir maksimāli iespējamais izteiksmes blīvums ar vismazāko nošu skaitu," savu kredo formulē Ģerģs Kurtāgs. "Jo vecāks kļūstu, jo skaidrāk apzinos, ka mana dzīve ir viens veselums. Klaudio Monteverdi tajā ir tikpat liela nozīme kā Bēlam Bartokam un Antonam Vēbernam. Viens no maniem mērķiem ir bijis izveidot kopsummu no visām šīm tik atšķirīgajām ietekmēm." Tomēr Ģerģa Kurtāga muzikālais rokraksts ir absolūti oriģināls un neaizmirstams.

Tik sarežģīti un skaisti

2018. gada 15. novembris nu jau ir ierakstīts mūzikas vēsturē – Milānas Teatro alla Scala notika Beigu spēles pasaules pirmizrāde. Jaundarbs pierāda – avangards ir dzīvs! Intelektuālais muzikālais teātris ir dzīvs! Tam ir vieta nevis eksperimentālos spēles laukumos un mākslas telpās, bet pašā opermākslas mekā. Beigu spēle ir drosmīgs, radikāls dižgara darbs, kura īstenošanā nav pieļauti kompromisi. Uzvedumu veidojis vācu diriģents Markuss Štencs kopā ar franču un libāniešu izcelsmes režisoru Pjēru Audi.

Šis nav iestudējums tūristiem, kuri brīvā vakarā Milānā izvēlas apmeklēt slavenāko operteātri pasaulē. Klausītājus gaida vairāk nekā divas stundas sarežģītas, skaistas mūzikas, kurā ir arī sarežģīts, skaists klusums. Starpbrīdis nav paredzēts. Pirmizrādē pauzēs starp ainām daži skatītāji steidzās atstāt zāli. Šis piedzīvojums nav viegls. Ģerģs Kurtāgs pieprasa koncentrēšanos un uzmanību. Mūzikā ir jūtams viņa delikātums, izteiksmes līdzekļu taupība. Viņš ir ģēnijs ar savu neatkārtojamu skanējumu, stilu un attieksmi pret dzīvi un mākslu. Šajā operā Ģerģs Kurtāgs diriģē laika plūsmu, nosaka tempu, kādā attīstās Eiropas mūzikas un kultūras vēsture.

Emocijām atvērts ceļš

Opera precīzi seko visām Semjuela Beketa norādēm. Tajā ir četri personāži – neredzīgais Hamms ratiņkrēslā (norvēģu bass Frūde Ulsens), viņa kalps Klovs, kurš nervozi klibo un nespēj sēdēt (britu baritons Lī Melrouzs), kā arī Hamma vecāki Negs (itāļu tenors Leonardo Kortellaci) un Nella (britu kontralts Hilarija Samersa), kuriem nav kāju un kuri dzīvo atkritumu konteineros. Viņi kārto attiecības, kaitina cits citu, kašķējas un burkšķ. No vizuālā noformējuma izdzēstas gandrīz visas krāsas – atstāta tikai melna, pelēka un netīra brūna. Skats atgādina ogles zīmējumu – no dažādiem rakursiem mēs redzam Hamma māju pie jūras. Visas četras balsis skan lieliski – dziedātāji artikulēti smalki un virtuozi pasniedz Beketa tekstu.

Režisors Pjērs Audi uzskata, ka ar Beketa Beigu spēli Ģerģs Kurtāgs ir izdarījis to pašu, ko Džuzepe Verdi ar Viljama Šekspīra Otello. "Kurtāgs ir pārdomājis lugas zemtekstu un pastiprinājis liriskumu, viņš ir ļāvis mūzikā izpausties varoņu zemapziņā notiekošajam un tādējādi atbrīvojis ceļu emocijām, ko ne vienmēr var just, skatoties Beigu spēli dramatiskajā teātrī," apgalvo Pjērs Audi.  

Dzīves bagātināšana

"Nezinu nevienu citu skaņdarbu, kurā katram vārdam būtu piešķirts tik daudz muzikālo krāsu. Tajās Beketa lugas ainās, kuras Ģerģs Kurtāgs izvēlējies izmantot operā, viņš nav īsinājis ne vārda," sarunā ar KDi Milānā norāda diriģents Markuss Štencs. "Šī partitūra pieprasa lielu orķestri, taču instrumentu salikums nepārtraukti mainās – katru nākamo dziedāto vārdu pavada jau cita instrumentu kombinācija. Mūzikā viss strauji mainās katrā teikuma daļā, katrā nākamajā domā. Tādējādi veidojas ļoti krāsains mūzikas audums, kas palīdz izdzīvot teksta emocionalitāti. Tas smalkums un meistarība, ar kādu Ģerģs Kurtāgs piepilda katru emociju, katru Beketa teksta zemstrāvu, ir elpu aizraujošs."

Izrādes augsto māksliniecisko kvalitāti ir nodrošinājis intensīvs sagatavošanās process. Mēģinājumi Ģerģa Kurtāga uzraudzībā ilguši gandrīz trīs gadus, solisti un diriģents ar prasīgo un pedantisko komponistu strādājuši Budapeštā. Septembra sākumā Ungārijas galvaspilsētā ar vienu no vietējiem orķestriem opera tika izpildīta izmēģinājuma režīmā, Ģerģs Kurtāgs piedalījās visos mēģinājumos Budapeštā.

Uz jautājumu, par ko, viņaprāt, ir šīs operas stāsts, maestro Markuss Štencs atbild: "Viss ir pateikts nosaukumā. Beigu spēle. Tie ir jautājumi, ar kuriem ikviens saskaras mūža izskaņā. Jautājumi par cilvēka dzīvi un dzīvi uz šīs planētas. Tās ir dziļas, filosofiskas pārdomas daudzos līmeņos. Jo dziļāk iegremdējaties šajā operā, jo vairāk tā jums atklāj. Beigu spēlē ir daudz slāņu un nianšu, kuras nav jaušamas pēc vienas noklausīšanās reizes. Ja izdodas padzīvot ar šo operu ilgāk, tā spēj dot tik daudz. Tā bagātina dzīvi."

Ovācijas partitūrai

"Droši vien Ģerģs Kurtāgs un viņa sieva Marta sēž, sadevušies rokās, savā viesistabā un klausās Beigu spēli radio tiešraidē," operas pirmizrādes vakarā sarunā ar KDi saka Teatro alla Scala preses sekretārs Paolo Bezāna. Ģerģs Kurtāgs savā cienījamā vecumā vairs nepamet Budapeštu, komponistu Milānā pārstāvēja viņa dēls Ģerģs Kurtāgs juniors, kurš arī ir mūziķis. Pēc operas izskaņas par godu izcilajam meistaram diriģents Markuss Štencs iznāca uz skatuves ar Beigu spēles partitūru, kura pirmizrādē guva visskaļākās ovācijas.

Jauniestudējums ir Teatro alla Scala kopražojums ar Nīderlandes Nacionālo operu. Amsterdamā Beigu spēle skanēs 2019. gada 6., 8. un 10. martā.

Beigu spēle
Diriģents Markuss Štencs, režisors Pjērs Audi
Milānas Teatro alla Scala 24., 25. novembrī
www.teatroallascala.org

 

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja