Ramons Jafe (Vācija) muzicēs kopā ar VAK Latvija Rīgas Domā 28.V
Tieši ar savu atvērtību, īpašo mākslinieka brīvību — vēlmi un drosmi
radoši izpausties krietni plašāk par klasiskā mūziķa, rietumu kultūras
pārstāvja robežām, Rīgā dzimušais, Vācijā dzīvojošais čellists Ramons
Jafe atšķiras no daudziem citiem saviem amata brāļiem. Uz sava
1754.gadā Venēcijā meistara darinātā čella viņš, piemēram, izcili
atskaņo flamenko mūziku, liekot čellam skanēt gluži kā flamenko
virtuozu meistaru temperamentīgi spēlētai ģitārai. Tā viņš reiz
koncertējis pat Expo 1992 Seviljā pieciem tūkstošiem klausītāju kopā ar
flamenko leģendu Pedro Bakanu. Nesen Šrilankā viņš atskaņojis rāgas
kopā ar ievērojamo indiešu klasiskās mūzikas guru, cītaras spēles
meistaru Pradipu Ratnajaki, kurš tagad komponē jaundarbu kopīgai
pirmatskaņošanai Vācijā. Dzimtajā Rīgā, kur čellists pēdējos gados
koncertējis bieži, viņš šogad jau otro reizi muzicēs kopā ar kori.
Martā pārsteidzis visus ar satriecošu Sofijas Gubaiduļinas Saules
dziesmu atskaņojuma rituālu kopā ar Latvijas Radio kori, tagad viņš
muzicēs ar Valsts Akadēmisko kori Latvija un diriģentu Māri Sirmo.
Koncertā Rīgas Domā 28.maijā plkst.19 kopīgajā interpretācijā skanēs
britu sakrālās mūzikas mistiķa Džona Tavenera meditācija Svyati,
norvēģa Knuta Nīsteda Stabat Mater un Dona Jafes (čellista komponista
Ramona Jafes tēva un skolotāja) Todesfuge — skaudrs vēstījums Paula
Cēlāna dzejā par ebreju tautas genocīdu.
Salikums — čells un koris — nav no tipiskākajiem, lai arī čellu uzskata
par cilvēka balsij vistuvāko instrumentu. "Šis man ir kora gads. Ko
tādu piedzīvoju pirmoreiz. Tas man ir kas pilnīgi jauns, nekad iepriekš
kā solists neesmu muzicējis kopā ar kori. Tie ir jauni, saviļņojoši
iespaidi un pieredze. Pavisam kas cits, nekā spēlēt ar orķestri, jo
korī pavisam citādi jāieklausās, jāatrod jaunas krāsas, koris arī dod
jaunas iespējas. Īpaši jau tik izcili kori, tā ir liela Latvijas
bagātība. Tādu citur nav! Māris Sirmais ir ģeniāls, viņš ieies
vēsturē," šajā vietā sarunā Ramonam dedzīgi piebalso arī tēvs, kurš
tikko mēģinājumā klausījies, kā top viņa opusa Todesfuge
pirmatskaņojums. "Leģendārais krievu dziedātājs Fjodors Šaļapins
savulaik izteicās, ka dziedāt vajag tā, kā skan čells. Mēs savukārt
cenšamies spēlēt tā, kā dzied dziedātāji. Tas savstarpēji bagātina,"
R.Jafe apcer čella un cilvēka balsu saduri.
Viņam jau kopš pusaudža gadiem nācies daudz domāt, jo pēc pirmajām
uzvarām konkursos viņš pārspēlēja roku un divarpus gadu vispār nevarēja
spēlēt. "Kur nu spēlēt, es pat vairs nevarēju labajā rokā noturēt zobu
birstīti. Kur tikai mēs nemeklējām padomu, palīdzību. Rostropovičs
pateica: tu čellu vairs nekad nespēlēsi, aizmirsti to!" Glāba tēvs,
kurš kaislīgi aizrāvās ar vindsērfingu un sportojot nejauši atklāja
kustību, ar kuras palīdzību atslābināt nogurušās rokas. Kad izdevās
izdibināt kustības noslēpumu, tēvs un dēls izkopuši pilnīgi jaunu čella
spēles tehniku. "Vēl joprojām spēlēju pavisam citādi nekā kolēģi. Šī
pieredze manī pamodināja vēlmi meklēt, iedziļināties: ko mēs īsti
darām, kad spēlējam? No kurienes nāk enerģija, spēks? Kāpēc, piemēram,
sirmu tai ci cīņas meistaru pat vesela jaunu, spēcīgu cīkstoņu grupa
nespēj izkustināt no vietas? Meklējumi gan mūzikā, gan tehnikā, gan
kultūrās. Tas man kļuva par izšķirošo, vissvarīgāko." Meklējot sevi,
čellists pat devies mācīties pie... ungāru vijolnieka Šāndora Vega,
kuram ir pateicīgs par dziļi klasiskā stila izpratni. Kad pirmoreiz
festivālā Somijā dzirdējis Andresu Mustonenu ar ansambli Hortus
Musicus, apbrīnojis — cik daudz brīvības, dabiskuma un enerģijas! Kopš
tā laika abi ir domubiedri, spēlējot kopā.
Apzīmējums "bijušais rīdzinieks" R.Jafes gadījumā ir aplams, jo viņš
šeit jūtas kā mājās. "1971.gadā, kad ģimene aizbrauca no Latvijas, man
vēl nebija deviņi gadi. Emigrēšana no PSRS mums bija vislabākais
risinājums, taču jūtos pateicīgs, ka paspēju iepazīt dažādas pasaules.
Saprast, kas ir padomju režīms un ka nekur citur tik augstu mūzikas
izglītības līmeni kā Dārziņskolā neesmu sastapis," R.Jafe salīdzina.
Dzīvojot Vācijā, viņa galvenais skolotājs bija tēvs. Arī pirmā skaidrā
bērnības atmiņa esot čella stunda, ko tēvs dēlam noturējis Majoru
vasarnīcas dārzā.
Čellists Ramons Jafe muzicēs kopā ar VAK "Latvija"
Čellista kora gads dzimtenē
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.