Skaņas, kas nomierina, bet drīzāk dziedē no satraukuma par to, kas tevi gaida tikai tuvākā vai tālākā nākotnē, tātad vēl ne šobrīd. Motīvi, kas it kā cikliski atkārtojas, bet attīstība tomēr notiek kaut vai tikai tāpēc, ka cilvēka pirkstu pieskārieni kādai no piecpadsmit (Jozefa van Visema gadījumā – desmit) stīgām katru reizi būs mazliet citādi – īsāki vai garāki, stiprāki vai vājāki, pat ja esi tāds lautas spēles lietpratējs kā Jozefs van Visems, kurš šovakar, 10. martā, uzstāsies Nabaklab.
Izdzīvo tikai lautisti
2013. gada festivāla Zemlika apmeklētāji atceras viņa koncertu, kurā bija bail pakustēties, lai neizjauktu hipnotisko noskaņu. Toreiz, aizejot uz šo koncertu ar fotoaparātu, likās, ka pat slēdža troksnis vai pārvietošanās rakursu meklējumos varētu traucēt. Par iziešanu no šī hipnozes stāvokļa koncerta beigās parūpējās mūziķis pats, pieceļoties no gandrīz nemainīgās sēdus pozīcijas un dodoties publikas priekšā kā īsts rokeris, it kā apliecinot savu šim žanram raksturīgo tēlu – garos matus, bezpajumtnieka sejas vaibstus un ādas jaku, kas tikpat labi piestāvētu un neko neliecinātu par šāda indivīda ierašanos no nākotnes arī XVII un XVIII gadsimtā, no kuriem saglabājušās gleznas ar cilvēkiem, kuri spēlē tādas pašas lautas, kādas sastopamas arī šodien.
Lauta ir sens koka instruments ar bumbierveida korpusu un grifu, kas ar stīgu savilcējiem – katrai pa diviem – galā izliekts 90 grādu leņķī. Lautai līdzīgi instrumenti sastopami arī krietni senākos zīmējumos – pat vairākus tūkstošus gadu pirms mūsu ēras radītos.
2013. gadā Jozefs van Visems saņēmis Kannu kinofestivāla balvu par skaņu celiņu Džima Džarmuša vampīrfilmai Izdzīvo tikai mīlētāji/Only Lovers Left Alive (2013). Kopā ar slaveno režisoru Jozefs van Visems arī muzicējis – ierakstījis albumus un koncertējis. Abu saspēle līdzīgi kā Džarmuša filmās izveido saikni starp diviem it kā atšķirīgiem laikiem un kultūrām – priekšplānā skan Jozefa van Visema baroka lauta, un "aizmugurē" vārās kaucoša elektriskā ģitāra, atgādinot par trokšņu un informācijas mudžekļos sapinušos mūsdienu pasauli.
Videospēļu cienītājiem droši vien kaut ko izsaka nosaukums The Sims Medieval – tajā arī skan Jozefa van Visema sacerētā mūzika. Nīderlandē dzimušais un tagad Ņujorkā dzīvojošais mūziķis skolojies pie lautas spēles meistara Patrika O’Braiena (1947–2014), kurš daudz pētījis mūziķu roku anatomiju un stresa izraisīto ietekmi uz kustību koordināciju.
Līdz šim Jozefs van Visems daudz koncertējis un uzstājies dažādos festivālos, to vidū All Tomorrow’s Parties un Primavera Sound. Marta vidū Beļģijas ierakstu kompānijas Consouling Sounds paspārnē dienasgaismu ieraudzīs Jozefa van Visema jaunais albums When Shall This Bright Day Begin. Izdošana likumsakarīgi tiek atzīmēta ar Eiropas turneju, un koncerts Rīgā tās sākumposmā ir vienīgais Baltijas valstīs.
Mazas meitenes balss
Koncertu ievadīs duets Howling Owl, kas ir viens no pēdējā laika pašmāju brīnumiem. Tajā darbojas latviešu dziedātāja Evija Vēbere un serbu bundzinieks Lavs Kovačs – abi mūziķi satikušies, studējot džeza mūziku Nīderlandē, un paguvuši klausītāju vērtējumam nodot mazalbumu Dance for Common Sense.
Howling Owl mūzikā, minimālistisku elektronisku un uzbrūkošu, it kā haotisku, bet tomēr precīzu bungu skaņu duetam "ieturot pauzi", ieskanas ļoti meitenīgs vokāls. Kontrasts apburoši līdzīgs skatam, kad vareni autoindustrijas radīti spēkrati apstājas pie gājēju pārejas, lai palaistu garām uz ezera pusi ejošu pīļu ģimeni.
Šis ir viens no tiem retajiem gadījumiem, kad sievietes balss, pat tāda, kam pa spēkam izdziedāt sarežģītas vokālās partijas, izklausās kā mazai meitenei. Reizē rotaļīgi naiva un ietiepīga vai izbiedēta… Dažs salīdzina ar Bjorku, taču drīzāk prātā nāk Džoana Ņūsoma un Keita Buša. Varbūt Karena O no Yeah Yeah Yeahs kādu brīdi paturējusi rociņu un pēc tam uzšāvusi? Perfektāku divu priekšnesumu salikumu vienā koncertā grūti iedomāties – varbūt arī Jozefam van Visemam iepatīkas Howling Owl, viņš pastāsta Džarmušam, un šie iekļūst nākamajā kulta filmā? Tas gan būtu burvīgi.
Jozefs van Visems
Īpašie viesi Howling Owl
Klubā Nabaklab 10.III plkst. 20
Biļetes TicketShop.lv EUR 12