Tām ir ideāla skulpturāla forma. Divas perfektas muskuļotas kolonnas. Dvīņu torņi. "Viņas kājas izskatās tikpat garas un ikoniskas kā Chrysler debesskrāpis," pēc decembrī notikušā koncerta Ņujorkā rakstīja kāds kritiķis. Atveroties priekškaram un skanot programmas pirmajai dziesmai Steamy Windows, Tina stāv uz pjedestāla, kas pacelts virs skatuves trīs stāvu augstumā — viņas izgaismoto siluetu aizmirst nebūs iespējams. Šova sākumā šķiet, ka tieši siluets, Tinas figūra runā skaļāk par mūziku. Tērneres īstais spēks un pati būtība jūtama nevis ierakstos, bet tieši koncertos. Viņas ķermeņa valoda, mīmika — grimases un smaidi, viņas nesavaldāmie mati — tas viss ir jāredz. Tinas vitalitāte un radošie sasniegumi sakņojas fiziskajā spēkā un izturībā, ko arī akcentē viņas jaunais šovs. Un Tinas gadījumā fiziskais spēks ir saistīts ar garīgo, viņa demonstrē ķermeņa un prāta atlētisko ekspresivitāti, kas ļauj viņai sasniegt gluži vai pārcilvēciskas īpašības. Tādu spēku un enerģiju neizstaro neviens cits skatuves mākslinieks — publika to zina, Tinas koncerti vienmēr ir izpārdoti. Sieviete taifūns Tērneres dzīve nav bijusi viegla, taču, kļūdama veiksmīga, bagāta un neatkarīga, viņa to nav pārvērtusi par melodrāmu. Šī turneja sākās pērn rudenī ASV, tā veltīta Tinas karjeras 50 gadu jubilejai. Taču koncertā dziedātāja nepiemin savu bijušo vīru — despotisko Aiku Tērneru, kurš pārdēvējis jaunieti Annu Meju Bulloku par Tinu Tērneri un padarījis viņu par fanka un blūza grupas The Ike & Tina Turner Revue zvaigzni. Šā kolektīva 60.gadu dziesmas un priekšnesumi izpelnījās The Rolling Stones, Deivida Bovija, Dženisas Džoplinas, Šēras, Džeimsa Brauna, Reja Čārlza, Eltona Džona un Elvisa Preslija uzslavas. Jau tajos gados Tina ir bijusi sieviete taifūns: gan viņas dziedāšanas maniere, gan uzvedība uz skatuves bija atšķirīga no smalkajām soulmūzikas dīvām. Aiks pret Tinu izturējās vardarbīgi — fiziski un morāli, un 1976.gadā pēc 14 laulības gadiem viņa vīru ir atstājusi. Kopš tā laika viņi vairs nav satikušies. Aiks Tērners nomira 2007.gada nogalē, viens no viņa pēdējiem darbiem bija ieraksts ar britu virtuālo grupu Gorillaz. No Aika un Tinas kopīgā repertuāra koncertā skan hiti River Deep, Mountain High (ASV estrādes klasika — dziesma, ko producējis skaņu novators Fils Spektors), Proud Mary (kompozīciju sacerējis Džons Fogertijs un sākotnēji to izpildīja roka grandi Creedence Clearwater Revival, taču Tinai jau 40 gadu tā ir savējā) un Nutbush City Limits (vienīgais grāvējs Tērneres karjerā, ko viņa pati ir komponējusi). Ķermenis dzied Vēl pirms astoņpadsmit gadiem, kad Tina Tērnere tika uzņemta ASV Rokenrola slavas zālē, Fils Spektors teica: "Freds Astērs uz visiem laikiem ir mainījis priekšstatu par to, kā dejotāji spēj dziedāt. Tina uz visiem laikiem ir mainījusi priekšstatu par to, kā dziedātāji spēj dejot." Viņas eksplozīvās kustības savulaik iedvesmoja Miku Džegeru, bet Madonna jaunības gados, fanojot par Tērneri, viņas koncertos pat mēģināja ieskatīties tai zem svārkiem. Šajā turnejā Tinu pavada četras dejotājas, kuras varētu būt viņas mazmeitas. Viņu kopīgi izpildītās ugunīgās, pavedinošās, laikmetīgi pagāniskās dejas ir veltījums dziedātājas performancēm 60.gados, kad viņu uz skatuves pavadīja trupa The Ikettes. Tina no savām meitenēm neatpaliek — atšķirībā no Madonnas viņa neizskatās pēc aerobikas nodarbības vadītājas. Tērneres šovā kustības, kaut arī iestudētas, drīzāk ir vēl viens izpausmes veids, kas balstīts nevis uz aprēķinu, bet uz emocijām un intuīciju. Nenoliedzami tā arī ir atrakcija — Tērnerei ir superīsi svārki ar spīguļiem (dizaineri — Bobs Mekijs un Džordžo Armāni) un augstpapēžu kurpes (Christian Louboutin un Manolo Blahnik). Viņa rāda neticamas horeogrāfiskas lietas — Tina ar gaismas ātrumu apgriežas uz papēža, tad pārvietojas vistas solītī. Dzied viss viņas ķermenis. "Viņa joprojām saglabā tikpat labu formu kā premjerlīgas futbolists!" par Eiropas turnejas atklāšanas koncertu Ķelnē ziņo britu laikraksts The Independent. Savukārt The Times apskatnieks Tērneres fenomenālo atdevi salīdzina ar Mikija Rūrka sniegumu filmā Cīkstonis. "Esmu iemantojusi labus gēnus. Es guļu desmit stundas dienā un veselīgi ēdu," dziedātāja stāsta. "Nekad neesmu lietojusi narkotikas un alkoholu. Dažreiz varu iedzert glāzi vīna vai šampanieša. Es eju uz baseinu un daudz staigāju. Lai sagatavotos šai turnejai, dejoju desmit stundas dienā — un tad viss, kas ir lieks, kļūst mazāks un tvirtāks!"Laika pulsācija Viņa ļoti rūpējas par savu izskatu: "Man ir neparasta figūra — ļoti īss kakls, bet ļoti garas rokas un kājas. Un torss arī ir ļoti mazs. Esmu līdzīga zirgam. Man gribas sevi izstiept, lai izskatītos garāka. Es bieži skatos spogulī," viņa stāsta. "Uz skatuves dejoju uz pirkstgaliem — nekad nestāvu, vienmērīgi sadalot svaru uz abām kājām. Augstpapēžu kurpes nav nekāda problēma, tās man ļauj sevi pacelt, es varu ātri pārvietoties un lēkāt." Jau kopš 80.gadiem Tērnere dzīvo Eiropā, kopā ar vācu boifrendu viņa bauda buržuāzisku dzīvesveidu savās mājās Cīrihē un Nicā. Par mūziķes atvadu turneju tika pozicionēta 2000.gada koncertprogramma Twenty Four Seven Tour, kuras laikā dziedātāja uzstājās Tallinas Dziesmu svētku estrādē, pulcējot tur 55 000 skatītāju. Atgriezties uz skatuves Tinu pierunāja Opra Vinfrija, Bejonsē un Sofija Lorēna. "Nebiju tam gatava, bet tad visi mani vienaudži atsāka koncertēšanu. Es nodomāju — būs pareizi, ja arī es atkal kāpšu uz skatuves. Uzstāties — tā ir mana misija. Man nav nekāda īpaša vēstījuma. Es negribu nevienam neko teikt — uz skatuves gribu pasmieties un mazliet padejot," Tina saka. Viņa ir vecāka par viņiem visiem — par Džegeru, Dilanu, Makartniju, Boviju. Koncertā Tina dzied divas rollingu kompozīcijas — Jumpin" Jack Flash un It"s Only Rock "n Roll (But I Like It). Akustiskā skanējumā, kas ļauj novērtēt balss nianses, viņa izpilda The Beatles dziesmas Help! kaverversiju. Šovs ir vērienīgs, skatuve — transformeris pārvēršas par Džeimsa Bonda filmas dekorāciju, Tinai atskaņojot dziesmas GoldenEye teatralizētu versiju. Koncerta skaistākais numurs ir Marka Nopflera sacerētā balāde Private Dancer — sarkanas gaismas pielieta, skatuve pārvēršas par sarkano lukturu kvartālu, bet uz milzīgā videoekrāna iedegas skatlogi ar dejojošām dāmām. Tinas 80.gadu spilgtākais hits The Best izskan koncerta beigu daļā, tomēr dziedātāja novilcina kulmināciju — viņa noved publiku līdz neprātam, kad dziesmas Nutbush City Limits finālā kāpj uz kustīga podesta, kas aiznes viņu līdz pat arēnas vidum. Tur Tina izpildīs vēl dažus elpu aizraujošus akrobātiskus trikus. Viņa atvadās ar retrobalādi Be Tender With Me Baby. Pat ja koncerta repertuārs balstīts uz mūziku ar vēstures piegaršu, Tinas interpretācijas, možums un veiklība padara šovu par notikumu, kurā pulsē laikmetīgums. ***TINAS REZULTĀTS Pērn notikušos 37 koncertus ASV un Kanādā apmeklēja 474 138 cilvēki, biļešu pārdošanas apjoms bija 47 821 077 ASV dolāri — visi šovi bija izpārdoti. Eiropā līdz aprīļa beigām kopumā paredzēti 49 koncerti — turnejas grafiks tiek papildināts!
Tina Tērnere. Pozīcija 69
Možums ar spožumu — tā var raksturot Tinas Tērneres jauno šovu. TVIzklaides korespondents vērtē dziedātājas Eiropas turnejas atklāšanas koncertu Ķelnē Reportāža par Tinas Tērneres koncertu nav iedomājama bez viņas leģendāro kāju pieminēšanas. Tāpēc sākumā pastāstīšu par kājām, un tad par tām vairs neviena vārda, sarunāts? Visi tērpi, kurus šovā redzēsiet, ir modelēti tā, lai izceltu 69 gadus vecās primadonnas nevainojamās kājas.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.