Dievnama velves. Tumšsarkanas krāsas mantijās tērptu garīdznieku iedarbināts, daudznozīmīgi svārstās vīraka kvēpināmais trauks. Lūgšanas kā dūmi paceļas pie Dieva. Katoļu dziedājumā iezogas ebreju liturģiskās dziesmas Lekhah dodi dinamiskie motīvi, kas parasti skan sinagogā piektdienu vakaros saulrieta laikā, gaidot sabatu. Pēkšņi ieskanas sieviešu balss, kas jutekliski atkārto refrēnu «Ak dievs». Draudzes locekļi, kas apmeklē dievkalpojumu, vairs nespēj sevi savaldīt un reliģiskās ekstāzes pārņemti izpleš rokas. Joprojām neredzamā sieviete vēršas pie Visaugstākā ar grēku nožēlas lūgšanu. Laipni lūgti ellēPlīst stikli, garīdznieki nomet mantijas, draudzes locekļi spiedz, neaizdomājoties par savu balss saišu veselību, un Madonna iegriež sava šova karuseli tik ātri un skaļi, cik vien var. Baznīcas interjerā viņa dejo ar puskailiem vīriešiem augstpapēžu kurpēs. Kā teiktu Šakira, gurni nemelo. Koncerta sākumu var uzskatīt par Madonnas veltījumu krievu grupas Pussy Riot dalībniecēm, kuras februāra beigās Maskavas Kristus Glābēja katedrālē sarīkoja skandalozu panka lūgšanu Dievmāte, padzen Putinu. Jau kopš marta trīs mākslinieces–aktīvistes atrodas apcietinājumā: policija viņām izvirzījusi apsūdzības huligānismā, un meitenēm draud cietumsods līdz pat septiņiem gadiem.Madonnai par viņas teatralizētajām izdarībām nekas nedraud, taču visas viņas koncertprogrammas būtībā ir totāls pussy riot. Reliģiskajam diskursam, ko dziedātāja izmanto šova vajadzībām, Madonna pieslēdzās 80. gadu sākumā, kad spēles ar baznīcas tēliem vēl nebija vispārpieņemtas. Savā jaunajā šovā reliģijas tēmu Madonna saslēdz ar vardarbības sindromu. Dejas dievnamā (dziesma Girl Gone Wild) ir tikai prelūdija. Baznīca nesniedz patvērumu, un varone dodas aizstāvēt savu patiesību un pārliecību ar Kalašņikova automātu rokās. Viņa netērē patronas, lai šautu gaisā. Visi šāvieni tiks izdarīti pretinieku galvās. Tas nekas, ka dziesmas Gang Bang nosaukums žargonā nozīmē grupveida sekss – uz skatuves darbojas nevis seksa, bet gaļasmašīna. Šis numurs ir iestudēts moteļa numurā. Madonna ierauj no Jack Daniel’s pudeles un sāk atriebības cīņu – viņu sit un mētā apkārt, viņai uzbrūk pat no gaisa. Viss notiek nevis teatrāli nosacīti, bet fiziski sāpīgi. Kā Melnā atraitne no Marvel komiksa vai Umas Tūrmanes supersieviete Melnā mamba no Kventina Tarantīno trillera Nogalināt Bilu Madonna nežēlīgi piebeidz visus neģēļus. Katra slepkavība tiek atainota uz gigantiska videoekrāna, kuru noklāj milzīgi asins pleķi. Miesas gabali lido uz visām pusēm. Tik fizioloģiski naturāls terors nav tas, ko bieži nākas redzēt popmūzikas šovos.Bakhanālijas pulssKamēr publika mēģina attapties no piedzīvotā šoka, nenogurdināmā, neiznīcināmā dzelzs lēdija jau staigā pa virvi, skanot stipri modificētam hitam Hung Up. Programmā ir daudz dziesmu no šāgada albuma MDNA, tās parsvarā ir sakausētas vienā dīdžeju miksā – tā ir blīva skaņu masa, sintētisku vielu sautējums. Taču koncertā nav laika domāt, cik garšīgs vai negaršīgs ir šis house, tehno un dabstepa sautējums – ritmiskas skaņas ir šīs audiovizuālās bakhanālijas pulss. Milzīgus mobilus videoekrānus Madonna un citas zvaigznes šovos izmanto jau sen, taču attēla kvalitāte tiek uzlabota visu laiku. Kad uz ekrāniem tiek projicētas dievnama vitrāžas, svētbildes un krusti, rodas sajūta, ka tu nevis skaties televizoru, bet patiešām esi katedrālē, kur caur logiem iespīd dienas gaisma. Šajā turnejā Madonnas skatuvei ir maģiska grīda, tā visa sastāv no kustīgām platformām – pacēlājiem, kas arī kalpo par ekrāniem, un tādējādi skatuves darbība nemitīgi risinās vairākos līmeņos un pat viļņveidīgi, turklāt pilnīgi mainās perspektīva un uzvedums pārsteidz ar nepieredzētiem optiskajiem efektiem. Skatuvi Madonnai uzbūvējis slavenākais izklaides jomas arhitekts Marks Fišers, kurš strādājis ar Pink Floyd, The Rolling Stones, U2 un Tinu Tērneri, kā arī noformējis Cirque du Soleil šovus, Turīnas un Pekinas olimpisko spēļu atklāšanas un noslēguma ceremonijas. Glābēji no Basku zemesSpecefekti gāžas kā no pārpilnības raga, taču kā jau labā cirka izrādē visiespaidīgākie triki mēdz būt pavisam vienkārši. Te palīgā atnāk Madonnas jaunie draugi – trio Kalakan no Basku zemes. Iepriekšējā turnejā Sticky & Sweet Madonna uzstājās kopā ar krievu čigānu grupu – Aleksandra Kolpakova trio (popdīvu ar šo ansambli iepazīstināja Gogol Bordello līderis Jevgeņijs Gudzs). Tagad čigānu vietā ir baski. Ar trim talantīgajiem mūziķiem Madonnu saveda kopā slavenās franču pianistes māsas Labekas – jā, jā, Madonnai ir labi sakari arī klasiskās mūzikas pasaulē. Pērn vasarā Madonna atpūtās Francijā, un trio Kalakan uzstājās viņas dzimšanas dienas ballītē. Dziedātāja, kura ir liela world music fane, bija tādā sajūsmā par grupas sniegumu, ka nolēma paņemt šos māksliniekus līdzi savā turnejā. Dziesmas, kuras Madonna izpilda kopā ar Kalakan, ir muzikāli augstvērtīgākais koncerta saturs. 1986. gada klasiskais opuss Open Your Heart tiek veiksmīgi apaugļots ar kompozīciju Sagarra Jo no Kalakan repertuāra. Basku mūziķi dzied kopā ar Madonnu un spēlē sitaminstrumentus. Pēc tam visi kopā iestūrē absolūti tīra, skaista un akustiska liriskuma ostā, kad Madonna aizkustinoši dzied balādi Masterpiece no vēsturiskas drāmas W.E./Mēs. Ticam mīlestībai – šis ir mākslinieces otrais darbs spēlfilmu režijā, un par skaņdarbu Masterpiece viņa šogad saņēma balvu Zelta globuss.Laikmetīgā jaunavaZinātkāriem skatītājiem šovs sagādā iespēju novērtēt Madonnas jauno boifrendu – afrikāņu izcelsmes tumšādaino franču dejotāju un akrobātu Brāhīmu Zaibatu. Ārprāts – viņiem ir 30 gadu starpība, tikai es jau piemirsu, kurš ir vecāks. Visi dejotāji Madonnas kolektīvā kā allaž ir tik brīnišķīgi, ka teorētiski par ikonas dzīvesbiedru, kaut uz neilgu laiku, varēja kļūt ikviens no šiem talantiem. Dažos koncertos dejotāju grupai pievienojas arī Madonnas dēls Roko Ričijs, kuram drīz būs 12 gadu. Savukārt dziedātājas 15 gadu vecā meita Lurdesa strādā par asistenti turnejas ģērbēju komandā. Primadonnas bērni ir lietas kursā, ar ko uz skatuves nodarbojas viņu māte.Atšķirībā no pārējiem mūziķiem, kuri pavadījuši uz skatuves trīs gadu desmitus, Madonna no sava šova izskauž jebkādas nostalģijas pazīmes. Labākais piemērs tam, kā veca dziesma var iegūt jaunu dzīvi, ir aizvēsturiska šlāgera Like a Virgin laikmetīgā transformācija. Saglabājot oriģinālus dziesmas vārdus, Madonna klavieru un stīgu instrumentu pavadījumā dzied pavisam citu melodiju – Losandželosā dzīvojošā poļu komponista Ābela Kožeņovska Jevgeņija valsi, kuru viņš sacerējis filmai Mēs. Ticam mīlestībai. Sanāk kaut kas līdzīgs Lanas del Rejas labākajām kompozīcijām: jaunā Like a Virgin versija skan lēni, dramaturģiski un emocionāli piepildīti, un, kas ir svarīgākais, – katrā koncertā absolūti citādi. Diskotēka grēciniekiemŠova gaitā Madonnas varone iziet cauri visiem elles lokiem, piedzīvojot gan hormonālo sprādzienu karsējmeiteņu komandas sastāvā, gan izpriecas kabarē klubā. Tuvojoties kulminācijai, viņa dzied elektronisko ģitārroka dziesmu I’m a Sinner, tā pārvēršas par elektronisko rāgu – šai meditācijas procesā Madonnai atkal piepalīdz trio Kalakan (dziedātājas mazpazīstamais skaņdarbs Cyber-Raga tika radīts 2000. gada albuma Music ieraksta laikā kopā ar kādreiz slaveno indiešu izcelsmes mūziķi Talvinu Sinhu). Visi ir apgaroti un laimīgi, skatuve slīgst Dienvidaustrumu Āzijas skatu burvībā, Madonnas tempļa kāpnēs dejotāji demonstrē savu ķermeņu dievišķo lokanību – visi laipni lūgti jogas pulciņā. Grēcinieku vainas izpirkšana tiek sludināta himnā Like a Prayer un nostiprināta diskotēkas grāvēja Celebration: var dejot un dziedāt līdzi, lēkāt, priecāties vai vienkārši pārkrustīties, kad šīs bravūrīgās, apokaliptiskās šausmas beidzot ir galā. Ceļojošā amerikāņu Dievmātes katedrāle dodas tālāk. Mazā, Dievs tevi mīl!
Madonna
The MDNA Tour
Eiropā līdz 21.VIII, pēc tam – Ziemeļamerikā, Dienvidamerikā un Austrālijā
www.madonna.com/tour