Jaunā Rīgas teātra (JRT) vēsturiskās mājvietas Lāčplēša ielā, Rīgā, atjaunošanā veiksmīgi apvienoti ēkas vēsturiskie elementi ar mūsdienu kvalitātes vajadzībām, uzsver kultūras ministre Agnese Logina (P).
Kā informēja ministres padomnieks Dāvis Lodziņš, ministre šodien devās VAS Valsts nekustamie īpašumi (VNĪ) rīkotajā ekskursijā, lai apskatītu paveiktos darbus JRT ēku kompleksā. Loginai tā bija pirmā iespēja apmeklēt teātra atjaunošanas darbus.
Kultūras ministre atzīst, ka JRT atjaunošanas darbi atstājuši pozitīvu iespaidu. Viņas ieskatā, ir izdarīts tāds darbs, kas ciena teātra vēsturi. Tāpat Logina norāda, ka JRT atgriešanās Lāčplēša ielā ir ilgi gaidīts notikums visā kultūras nozarē.
"Mēs saprotam, ka rekonstrukcijas stāsts ir bijis sarežģīts, tādēļ priecājamies, ka darbi ir pašā noslēdzošajā posmā, jo tas ļauj uz priekšu virzīties arī citiem kultūras nozares projektiem. Esam optimistiski noskaņoti par to, ka JRT savu jauno sezonu varēs uzsākt pienācīgi atjaunotā celtnē, atzīmējot atgriešanos mājās," pauž kultūras ministre.
VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova norāda, ka JRT ēku kompleksa rekonstrukcija un pārbūve ir bijis viens no sarežģītākajiem projektiem, ar kuriem VNĪ ir nācis strādāt. Gavrilova pauda prieku, ka izdevās pārvarēt lielākos izaicinājumus, ar kuriem nācās saskarties visu būvniecības laiku.
"Patiesi priecājos, ka izdevās pārvarēt lielos izaicinājumus, ar kuriem nācās saskarties visu būvniecības laiku. Šobrīd varam būt diezgan droši, ka JRT ēku komplekss tiks nodots ekspluatācijā vēl šogad, un jau varam sākt domāt par tālākajiem soļiem. Tostarp, teātra darbinieku tehniskajām apmācībām, pārcelšanās organizēšanu," skaidro Gavrilova.
Kā informēja VNĪ, JRT kompleksā patlaban ir paveikti aptuveni 95% būvdarbu, tostarp uz ēkas fasādes un iekšpagalmā jau ir atgriezušies uzraksti "Jaunais Rīgas teātris". Tāpat notiek gatavošanās noslēdzošajām ugunsdrošības pārbaudēm, ko veic Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, kā arī Veselības inspekcijas un Būvniecības valsts kontroles biroja pārbaudēm.
Pazemes stāvā izvietosies darbnīcas, savukārt vēsturisko teātra ēku papildina jauna piecstāvu nams ar divām Black Box zālēm, vairākām mēģinājumu zālēm un komfortablām telpām aktieriem. Ērtākam darbam abas ēkas ir savienotas ar stiklotu eju.
Teātra Lielajā zālē ir saglabāta vairāk nekā gadsimtu senās ēkas elpa, ko izceļ saglabājušies un restaurētie 20. gadsimta trīsdesmito gadu interjera elementi - zāles centrālā lampa, kvadrātveida gaismekļi, tumši sarkanbrūni priedes saplākšņa paneļi.
Vienlaikus pārbūves rezultātā skatītājiem no jebkuras vietas gan parterā, gan balkonā būs ļoti laba redzamība un dzirdamība. Tas panākts, mainot rindu stāvumu un pārbūvējot balkonu. Atbilstoši mūsdienu prasībām ir pārbūvēta skatuve, kas aprīkota ar klusu vinču sistēmu dekorāciju pārvietošanai, un rekonstruēti šņorbēniņi, kuriem piebūvēts klāt jauns apjoms trīs metru augstumā. Pēc pārbūves Lielās zāles parterā būs 322 skatītāju vietas, bet balkonā - 166 vietas.
Black box zālēm raksturīgo "nekurienes" sajūtu JRT nodrošina neitrālas betona pelēkas sienas, melni griesti un grīdas. Savukārt abu moderno Black box zāļu gaismas un skaņas sistēmas, to digitālais un analogais vadības tīkls ir veidots tā, lai brīvi varētu mainīt konfigurāciju atbilstoši konkrētā uzveduma vajadzībām. Lielajā Black box zālē ir 230 skatītāju vietas, bet mazajā - 100 sēdvietas. Tāpat ir padomāts par vides pieejamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
VNĪ un pilnsabiedrības SBSC (Skonto Būve un Skonto Construction) martā noslēgtā vienošanās paredz JRT ēku kompleksa nodošanu ekspluatācijā līdz 2023. gada nogalei. Ēku kompleksam pilnībā jābūt nodotam VNĪ nākamā gada janvārī, kas ļaus JRT jau gada pirmajos mēnešos uzsākt pārcelšanos no pagaidu telpām Tabakas fabrikā uz Lāčplēša ielu 25.
JRT ēku kompleksa rekonstrukcija un pārbūve notiek atbilstoši arhitektes Zaigas Gailes iecerei un projektam. Rīgas vēsturiskajā centrā gandrīz divas reizes tiek palielināts ēkas apjoms ar sarežģītu pazemes konstrukciju izbūvi. Būvprojekta izstrāde sākta no 2018. gada, bet būvniecība - no 2020. gada.
Par JRT būvniecību noslēgts līgums ar pilnsabiedrību SBSC par 32,4 miljoniem eiro, tai skaitā indeksācija jeb samaksa par būvdarbu sadārdzinājumu. Sadarbība ar būvnieku - pilnsabiedrību SBSC - notiek pēc principa Projektē un būvē, kas nozīmē līguma izpildītāja visaptverošu atbildību par būvdarbiem un ļauj ātrāk risināt radušos tehniskos izaicinājumus.