Šajā vēsturiskajā vakarā, kurā līdz ar operteātra jubileju tiks svinēta arī pasaulslavenā tenora un diriģenta Plāsido Domingo četrdesmitā sezona tajā, dziedās pasaules visspožākās vokālās zvaigznes. Un mēs varam būt lepni, ka nozīmīgā vakara zvaigznājā mirdz veselu divu Latvijas dziedātāju vārdi — soprāns Maija Kovaļevska un tenors Aleksandrs Antoņenko. Latvijas tenora balss skanēs jau pirms tam: Prinča lomā Antonīna Dvoržāka romantiskajā drāmā Nāra iepretim amerikāņu mūsdienu opermākslas ikonai, apburošajai dīvai Renē Flemingai, kurai tā ir atgriešanās jau trešajā šā iestudējuma atjaunojumā. Režisora Oto Šenka 1993.gada iestudējuma atjaunojuma pirmizrāde 9.martā čehu maestro, Prāgas filharmonijas līdera un BBC Symphony galvenā diriģenta Jirži Belohlaveka vadībā būs Latvijas tenora debija Metropolitan operā. Tā būs dzirdama Metropolitēna operas radio Sirius XM, kā arī RealNetworks internetā operas mājaslapā www.metopera.org, savukārt Toll Brothers-Metropolitan Opera International Network pasaulei raidīs sestdienas, 14.marta, dienas izrādi. Paraksts un debija Iestudējuma galvenā varone Renē Fleminga šobrīd ir visspožākā no amerikāņu operdīvām. Viņa savaldzina ikvienu ar neparasti niansēto balsi, dabisko aktierspēli un personības šarmu, kas izstaro optimismu, labestību un siltu gudrību. (To lieliski varējām sajust, Rīgas Parex Plaza vērojot, kā viņa intervē skatuves kolēģus, vadot Metropolitan operizrādes Bezdelīga pasaules tiešraidi!) A.Dvoržāka operas Nāra titulloma R.Flemingai ir īpaši nozīmīga, gluži kā mākslinieces personiskais paraksts. Zīmīgi, ka tieši slavenā ārija, kurā Nāra dzied Mēnesim, uzticot visslēptākās ilgas, bija viens no diviem dziedājumiem, kurus vēl 1988.gadā viņa atskaņoja Metropolitan operas ikgadējā konkursā National Council Auditions — un, protams, uzvarēja! Uz slavenās operskatuves viņa šo lomu atveidoja gan 1997., gan 2004.gadā. Neaizmirstams ir arī 2002.gadā Parīzes operā uzņemtais DVD, kur mūsdienīgajā Roberta Kārsena iestudējumā viņas mīļotais princis bija Latvijā dzimušais, diemžēl nu jau aizsaulē aizgājušais tenors Sergejs Larins.
Tagad amerikāņu zvaigzne satiksies nu jau ar otru tenoru no Latvijas. A.Antoņenko, kuram tā būs īpaši nozīmīga debija pēc titullomas Džuzepes Verdi operā Otello pērnvasar Zalcburgas festivālā, par sajūtām, ar kādām gaida nozīmīgo brīdi, gan nolēmis klusēt. Arī ģenerālmēģinājums ar fotosesiju vēl tikai būs (piektdien). Pagaidām atliek vien apbrīnot fotogrāfijas, kur R.Fleminga redzama gleznainajā Gintera Šneidera-Sīmsena scenogrāfijā un Silvijas Strahammeres kostīmos. Nāras sāncense kņaze būs Kristīne Gerke. Spilgtu burves Ježibabas tēlu garantē efektīgā, suģestējošā amerikāņu mecosoprāna Stefānijas Blīsas piedalīšanās. Īslandiešu bass Kristins Sigmundsons iejuties Ūdensgara lomā.
Zvaigžņu sapulcēšana
Metropolitēna operas visu paaudžu zvaigznes, kuru vidū arī mūsu Maija Kovaļevska un Aleksandrs Antoņenko, muzicēs teātra 125.jubilejas galā koncertā, iejūtoties vēsturisko klasisko iestudējumu ainās un tērpos. Koncerts, kura skatuvisko ritējumu un vidi veido pagājušās sezonas hita Filipa Glāsa Satyagraha iestudētāji Felims Makdermots un Džūljens Kroučs, uzskatāmi vedīs cauri visai teātra līdzšinējai vēsturei, ieskicējot arī nākotnes iestudējumus. Dž.Levaina diriģētajā programmā skatītāju acīm cita pēc citas pavērsies 26 iestudētās ainās, to ātrai nomaiņai izmantojot videoprojekcijas. "Vēlamies, lai tie būtu gan mūzikas, gan operteātra — vecā un jaunā Metropolitan — bagātīgās vēstures svētki. (..) Tas būs kas vairāk nekā tipiskā dziedātāju galā parāde," operas direktors Pīters Gelbs skaidroja, kāpēc meklēti jauni ceļi, atsakoties no tradicionālās galā koncerta formas.
Galvenais varonis šajā divkāršajā dzimšanas dienā būs leģendārais tenors Plāsido Domingo, kurš svinēs četrdesmitgadi kopš debijas Metropolitēna operā. Ap viņu sapulcēts kupls zvaigžņu pulks — divdesmit trīs slavenības, kuru vidū ir Renē Fleminga, Natālija Desē, Marija Guļegina, Debora Foigta, Andžela Georgiu, Valtraude Meijere, Sondra Radvanovska, Roberto Alaņja, Jozefs Kalleja, Huans Djego Floress, Tomass Hempsons, Dmitrijs Hvorostovskis, Bens Hepners, Džeimss Moriss, Renē Papē… Maija Kovaļevska, kurai Metropolitan pieder jau vairākas lomas (Mimī, Eiridīke, Mikaēla, drīz arī Liu), nodziedās melodisko Lauretas āriju — lirisko centru Dž.Pučīni komiskajā operā Džanni Skiki — starp citu, tas ir viens no trim viencēlieniem divu traģisku drāmu un komēdijas triptihā Il trittico (Apmetnis. Māsa Anželika. Džanni Skiki), kuru itāļu operģēnijs komponēja speciāli Metropolitan operai!
Savukārt Aleksandram Antoņenko dota iespēja izpausties Kavaradosi ārijā no Dž.Pučīni operas Toska, kas īpaši piestāv viņa krāšņi dramatiskajai balsij un karstajam temperamentam. Pats Domingo dziedās gan solo, gan duetos, iejūtoties arī baritona repertuārā — Dž.Verdi operas Simons Bokanegra titulvaroņa lomā. Starp citu, šo baritona (!) lomu tenors nolēmis dziedās nākamajā sezonā.